InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acne, wat is er aan te doen?

Acne, wat is er aan te doen?

Veel mensen hebben last van acne. Ze proberen van alles om er van af te komen. Maar hoe kom je je acne af?

Wat is acne?

Acne is een erfelijke aandoening van de talgklieren. Bij acne is de talgproductie verstoord. Acne wordt ook wel jeugdpuistje genoemd. Je kunt op elke leeftijd last hebben van acne. Maar het komt vooral in de puberteit voor. Omdat in de puberteit de hormoonbalans verstoord is.

Wees voorzichtig met antirimpelcrème.

Veel crèmes bevatten een hogere dosis vetstoffen om het droger worden van de huid tegengaan. Dit is niet geschikt voor een huid met acne. De poriën kunnen dan nog makkelijker verstopt raken en daardoor nog zichtbaarder worden.

Werkzame stoffen

Je moet als volwassen vrouw geen producten kopen tegen acne voor jongeren. Deze producten zijn te aggresief voor de ouder wordende huid. Diverse cosmeticamerken hebben speciale lijnen voor acne bij volwassenen. Deze crèmes bevatten milde antibacteriologsiche stoffen die de puistjes indrogen en de bacteriën afremmen, maar ook voldoende vochtbinders. Een acnegevoelige huid is bijna altijd vochtarm. Je kunt ook natuurlijke producten proberen zoals tea tree-olie omdat ze werken antibacterieel. Ga vooral niet scrubben met korreltjescrème, dit iriteert de huid alleen maar meer. Peelingcrèmes op basis van milde fruitzuren zijn wel goed. Doordat ze de dode huidcellen verwijderen, bijven de poriën ook schoner.

De schoonheidsspecialiste

Een schoonheisspecialiste is er heel goed in om de huid milde maar ook goed schoon te maken en te houden, om de poriën te ontstoppen en de huid te kalmeren. Van een regelmatig bezoek aan de schoonheidsspecialiste kan de huid echt opknappen. Maar de acne zal er niet van overgaan.

De dermatoloog

Als je heel erg last hebt van acne kan je beter direct naar de huisarts gaan voor een medicijn of een medicinale crème. Daardoor kan de acne langdurig onderdrukt worden en de acne kan er van over gaan. Er zijn ook geschikte crèmes op basis van vitamines A zuur, of de stoffen adapalene en tazarotene. Deze crèmes verminderen de ontstekingsgevoeligheid, en verwijderen zeer effectief dode huidcellen waardoor poriën openblijven. Er zijn ook crèmes op basis van hydrocortisonen als ontstekkingsremmers. Als je voorgoed van je acne af wilt is een laserbehandeling of een chemische peeling een optie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Acne, wat is er aan te doen?"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 02-03-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!