InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Allemaal manieren om te ontharen

Allemaal manieren om te ontharen

Veel mensen hebben last van overbeharing maar wat is nou de beste manier om de haren te verwijderen. Dat lees je in dit artikel.

Bleken

geschikt bij donkerder haar, maar tijdrovend en ook huidirriterend. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij haartjes op de bovenlip of armen. Het haar verdwijnt er niet mee.Het haar wordt alleen lichter van kleur. Als je blond of grijs haar hebt heeft deze behandeling geen effect.

Scheren

een snelle (meestal) pijnloze en goedkope manier, maar zeer korte oplossing; die bovendien meestal alweer binnen een dag ook eens een harde en zichtbare stoppels geeft. Je huid droogt ook uit van scheren. Na het scheren moet je altijd een crème gebruiken.

Waxen

een veelgebruikte tijdelijke oplossing die haren een paar dagen tot, in licht gevallen, een paar weken lang kan weghouden. Als ze terugkomen zijn er geen stoppels, de haarpunten zijn zacht. Waxen doet wel pijn. Als je het een keer gedaan hebt doet het de volgende keer minder pijn.De beste uitvoering gebeurt bij de schoonheidsspecialiste.Je kunt het ook laten doen bij verschillende kapsalons.

Epileren

hierbij trek je met een pincet de haar met de wortel eruit. Handig als je snel even een haartje wil wegwerken, maar het neemt heel veel tijd als je veel haren er uit moet trekken. Het nadeel is dat je blonde haartje eruit trekt, die dan als donkere haartje terugkomen. Bovendien kan het pukkelvorming geven. Je krijgt er wel een zachtere huid van.

Elektrische epilatie

hierbij worden de haarwortels met stroomstootjes verwijderd. Het is een oude, maar nog altijd wordt hij vaak uitgevoerd. Je krijgt er ook een zachte huid van. Het wordt vooral door schoonheidsspecialisten uitgevoerd. Veel vrouwen vinden het een goede methode andere vrouwen lopen huidschade op, zoals pigmentvlekken en kleine littekens. Er is geen zekerheid van permanent verwijdering van de haren.

IPL of flitslamp

een geconcentreerde lichtbundel die als gevolgd van afgegeven warmte de haarwortel vernietigt. Er kan een groot gebied mee bewerkt worden. Alleen zichtbare haren kunnen worden verwijderd. Ze mogen ook niet blond of grijs zijn, want de lichtbundel geleidt door het pigment van het haar. De behandeling moet regelmatig en langdurig herhaald worden om ook haren uit de slaapfase te kunnen verwijderen. Er is geen garantie dat het haar permanent wegblijft.

Laser

deze manier van ontharen word het vaakst gebruikt omdat het haar langdurig wegblijft soms blijft het haar ook voor altijd weg. Het is niet goedkoop en er worden geen garanties gegeven. Het aantal behandeling is afhankelijk van de ernst van de beharing. Deze behandeling wordt vaak toegepast in gespecialiseerde cosmetische instituten of klinieken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Allemaal manieren om te ontharen"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 22-06-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!