InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!

Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!

Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen! Veel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met striae, ook wel zwangerschapsstriemen genoemd. Maar ook andere mensen kunnen last krijgen van deze striemen. Hoe ontstaan deze eigenlijk? En kun je iets doen om de striemen te voorkomen? Ook wanneer de striae al ontstaan is, zijn er gelukkig nog manieren om de striemen minder zichtbaar te maken.

Hoe ontstaat striae?

Striae, ook wel zwangerschapsstriemen genoemd, ontstaan door een snelle gewichtstoename. De huid moet hierdoor ook flink meegroeien. Hierdoor kunnen scheurtjes ontstaan in het onderhuids bindweefsel. Deze scheurtjes zien er uit als rode of paarse lijnen, die parrallel aan elkaar lopen. Deze lijnen kunnen in lengte varieren van enkele centimeters, tot soms wel 20 centimeter.

De reden dat striae ook wel zwangerschappsstriemen worden genoemd, is omdat jist veel zwangere vrouwen hier last van krijgen. Door de zwangerschap veranderd het figuur opeens snel, en de huid kan deze snelle groei vaak niet aan, waardoor striae ontstaat. Echter niet alleen zwangere vrouwen hebben last van deze striemen. Ook pubers die opeens een groeispurt hebben doorgemaakt, en mensen met overgewicht hebben vaak met striae te maken. Verder is de vorming van striae deels erfelijk bepaald. Hebben meer mensen in de familie er last van, kun je zelf ook eerder last krijgen van striemen.

Bij zwangere vrouwen zie je dat striae vaak aanwezig is op de buik, en borsten. Maar ook de benen zijn erg gevoelig voor de vorming van striae. Mensen die opeens snel groeien hebben juist eerder last van striae op billen, benen, dijen, borsten en armen.

Kun je striae voorkomen?

Het is erg moeilijk om striae te voorkomen. Wanneer je weet dat je het risico loopt om striemen te ontwikkelen, bijvoorbeeld tijdens zwangerschap, dien je de huid goed te verzorgen. Zorg in ieder geval dat de huid nooit uitdroogt, en dat deze zacht en soepel blijft. Zo is het voor de huid lastiger om te 'scheuren'. Je kunt de huid het best verzorgen door iedere week te scrubben. Hiermee stimuleer je de celvernieuwing van de huid. Ook moet de huid iedere dag worden behandeld met een vochtinbrengende creme of verzorgende olie. Dit kun je het beste twee keer per dag doen, en in ieder geval wanneer je onder de douche vandaan komt. Dan heeft de huid namelijk de grootste kans om striae te ontwikkelen. Door de warmte van het douchewater, kan de huid namelijk uitdrogen. Een goede tip is dan ook om vooral niet te heet te douchen. Met behulp van bovenstaande tips, kun je de vorming van striae verkleinen, en ervoor zorgen dat het zich minder snel vormt. Het is helaas geen garantie dat je het kunt voorkomen!

Is striae te behandelen?

Helaas is er geen enkele behandeling die striae volledig zal herstellen. Ook al zijn er honderden aanbieders die anders beweren. Het feit blijft dat striae een vorming is van littekens op het lichaam, en deze zullen niet volledig kunnen verdwijnen. Gelukkig zijn er wel veel middelen om de striae te verminderen. Want hoewel het lichamelijk gezien geen kwaad kan, vinden veel mensen de vorming van deze striemen op hun lichaam erg lelijk.

Het wordt minder

Na verloop van tijd zal striae uit zichzelf voor een groot gedeelte vervagen. In plaats van rood of paars, zullen de strepen meer wit of parelmoer worden van kleur, en zodoende minder opvallen. Door middel van cremes die littekens verminderen, kun je dit proces zelf iets versnellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Striae. Ontstaan, behandelen en voorkomen!"

Infoteur: Denn
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!