InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidveroudering, waardoor?

Huidveroudering, waardoor?

Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?

Roken

De nicotine in een sigaret vernauwt de bloedvaatjes in de huid waardoor er een slechtere doorbloeding ontstaat en daarmee de aanvoer van zuurstof en de essentiële voedingsstoffen. Met als gevolg dat de kwaliteit van elastine en collageen dramatisch achteruit gaat. Roken onttrekt ook enorm veel vitamine C aan de huid. En vitamine C is een krachtig antioxidant en bouwsteen van collageen. Als je gaat roken zie je dat je een mooiere huid hebt. Roken is echt heel slecht voor je huid.

Alcohol

Door het drinken van alcohol droogt je huid enorm uit en verdwijnen belangrijke voedingsstoffen uit je lichaam, zoals vitamine A, B, C en mineralen als magnesium en zink. De productie van collageen wordt vertraagd en de huid wordt minder elastisch. Wees dus voorzichtig met alcohol.

Vervuiling

Luchtvervuiling zoals vuil en stof die tegenwoordig vaak aanwezig zijn (met name in dichtbevolkte en industriële gebieden), zijn slecht voor de huid. Zorg daarom dat je je huid dagelijks goed reinigt.

Te weinig lichaamsbeweging en slechte voeding

Omdat lichaamsbeweging de doorbloeding van de huid en spieren op peil houdt, is beweging de manier om je lijf en huid soepel en stevig te houden. Voeding voorziet ons van alle benodigde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een mooie huid.

Stress en slaaptekort

Je ziet het 's morgens al in de spiegel als je een avondje weinig slaapt hebt gehad: donkere kringen onder de huid en een bleke huid. Het kan zelfs leiden tot een broze huid en vroegtijdige fijne lijntjes en rimpels. Zorg daarom voor voldoende nachtrust. Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap per nacht nodig. Stress is niet te vermijden. Maar heeft ook een heel grote invloed op huidveroudering.

De zon(nebank)

Het blijkt dat vier van de vijf rimpels puur door zonneschade wordt veroorzaakt. De zon beschadigt het elastine en het collageen, je huid verliest ook nog zijn stevigheid. Het is daarom belangrijk minimaal factor 30 op je gezicht te smeren. Als de zon schijnt moet je ook altijd een zonnebril opdoen, omdat als je je ogen dichtknijpt voor de zon kan je ook rimpels krijgen.Blootstelling aan de zon kan veroorzaken: huidkanker, sproetjes en leeftijdsvlekken zijn niet de enige risico’s die het kan veroorzaken. Blootstelling aan de zon is ook verantwoordelijk voor spataders in het gezicht, ruwe en lederachtige huid, fijne rimpels, losse huid, vlekken in de teint en dikke, wratachtige, ruwe, roodachtige plekken op de huid die actinische keratoses heten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huidveroudering, waardoor?"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 02-03-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!