InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tegen huidveroudering: tomatenpuree

Tegen huidveroudering: tomatenpuree

Tegen huidveroudering: tomatenpuree Op de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering schijnt dan nóg innovatiever te zijn . Het fijn om de veroudering van de huid zoveel mogelijk uit te stellen en te vertragen en rimpels te beperken. Niet iedereen heeft het budget om geld uit te geven aan de middelen die er zijn, en de crèmes te kopen die je tegenkomt in reclame-commercials. Een huid oppepper en natuurlijk middel tegen rimpels hoeft niet veel te kosten!

Tomatenpuree: een zeer effectief middel tegen huidveroudering

Er is recentelijk onderzoek gedaan naar de effecten van tomatenpuree op de huid en rimpels. Moet je dan tomatenpuree op je huid smeren, als een masker? Nee, in het onderzoek hebben testpersonen per dag 5 eetlepels puree gegeten, en na de testperiode bleken de personen die de 5 eetlepels per dag aten een stralendere huid te hebben en rimpels waren verminderd.

De testpersonen: een betere huid

De groep van testpersonen zijn verdeeld in twee groepen: de ene groep at dagelijks 5 eetlepels tomatenpuree, de andere groep at eetlepels met een mix van olijfolie en puree. De effecten op de huid van de eerste groep waren beter. Ongeveer 5 jaar geleden is er een soortgelijke test gedaan bij oude vrouwen. Daar waren de resultaten soortgelijk: huidverbetering door het eten van tomatenpuree.

De tomaat, vol anti-oxidanten

De tomaat is de enige groente waarin de anti-oxidanten goed bewaard blijven, in welke vorm de tomaat ook uiteindelijk te voorschijn komt. Een uitkomst voor de huid dus, of beter gezegd: voor je rimpels! Dus of je nu tomatenketchup eet, of tomatenpuree. De anti-oxidanten blijven in dezelfde hoeveelheid aanwezig. Uiteraard is puree een hele geconcentreerde vorm van tomaat, dus eet je flink wat anti-oxidanten door 5 eetlepels per dag te eten.

Om welke anti-oxidant gaat het dan?

Een tomaat schijnt een behoorlijke hoeveelheid lycopeen te bevatten. Lycopeen is een belangrijke anti-oxidant. Oxidanten hebben invloed op de huid en veroorzaken veroudering. Te denken valt hierbij aan veroudering van huid -door rimpels- door zonlicht, roken, slechte voeding, stress. (vrije radicalen). Anti-oxidanten beschermen de huid dus tegen deze invloeden en zorgen voor minder vorming van rimpels. De belangrijkste oorzaak voor huidveroudering en rimpelvorming is zonlicht. En dan gaat het niet alleen om zonlicht waar je huid aan blootgesteld wordt door het zonnen in de zomer, maar je huid veroudert ook door gewoon zonlicht in de winter. Lycopeen beschermt specifiek tegen de veroudering die door de zon wordt veroorzaakt.

Andere voordelen

Ook wees het onderzoek uit dat het eten van tomatenpuree leidt tot een verlaagd cholesterolgehalte, en een verlaagde kans op prostaatkanker.

Tomatenpuree eten, maar let op!

In blikjes tomatenpuree zit ook zout toegevoegd. Dus wanneer je een hoge bloeddruk hebt, of neigt naar een hoge bloeddruk omdat dit in de familie zit, dan moet je hier wel op letten. Tomatenpuree eten is op zich niet vies, een hap kan je wegspoelen met water. Of je drinkt het als tomatensap, verdund met water. Je zult merken dat dit ook de lekkere trek intoomt, dus automatisch eet je minder tussendoortjes.

Meer artikelen over huidverzorging en huidveroudering:

Gerelateerde artikelen
Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit d…
Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering: welke factoren spelen een rol?Huidveroudering is velen van ons een doorn in het oog. Huidverjonging klinkt ons beter in de oren. Om huidveroudering bi…
Melatonine en (huid)verouderingMelatonine en (huid)verouderingMelatonine heeft veel voordelen. Dat melatonine gunstig werkt bij slapeloosheid, is algemeen bekend. Dankzij melatonine,…
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…

Reageer op het artikel "Tegen huidveroudering: tomatenpuree"

Reacties

Katrien, 23-02-2017 16:20 #6
Ik zou toch de voorkeur geven aan een product zonder suiker. Ketchup zit vol suiker en dat is helemaal niet goed voor onze huid. De puree lijkt me een beter idee.

Lydia, 16-08-2014 01:44 #5
Als ik nu zelf verse tomaten fijn mix heeft dit dan hetzelfde effect als tomatenpuree uit blik? Of zit er in tomatenpuree nog een ingrediënt dat verse tomaten mist wat goed Is voor de huid? Reactie infoteur, 23-08-2014
Hallo Lydia!
Tomatenpuree uit een pakje / blikje is geconcentreerder.

Ik zou de voorkeur geven aan een pakje (vanwege het metaal bij een blikje)

Maar tomaat in welke vorm dan ook (puree, pastasaus, ketchup) blijft gezond, het stofje lycopeen blijft behouden.

Succes!

Janna, 13-11-2012 00:59 #4
"… de andere groep at eetlepels met een mix van olijfolie en puree… "

Een vreemde zin, en als hiermee bedoeld wordt dat de groep die tomatenpuree in combinatie met olijfolie at minder resultaat boekte dan de groep die alleen maar tomatenpuree at, klopt dit niet! Door de olijfolie zou de lycopeen juist beter opgenomen worden! Wel las ik op een andere website over dit onderzoek dat een groep alleen maar olijfolie kreeg. Misschien dat die groep hier bedoeld wordt?

Janna, 13-11-2012 00:43 #3
A. Terpstra: gebruikte u voorheen wel zonnebescherming? En hoe lang had u die niet gebruikt toen u zag dat u meer rimpels had gekregen?

Niekie: Bedoel je te zeggen dat je juist door de tomatenpuree meer rimpels hebt gekregen? Dat kan ik mij niet voorstellen hoor!

Nieki, 29-08-2012 16:07 #2
Ik wil altijd alles uitproberen, als het eventueel kan helpen in de strijd tegen rimpels. Heb 4 maanden lang iedere dag een blikje tomatenpuree gepakt. Mijn huid is er helemaal niet door verbeterd, ik krijg in plaats van minder alleen maar meer rimpels.
Tegenvaller!

A. Terpstra, 09-06-2012 11:28 #1
Ik ga het proberen met tomaten puree dat kan ook als smaakmaker bij het vlees
denk ik! Persoonlijk tegen rimpels heb ik slakkengelei gebruikt wat helemaal niet hielp!Wat ook belangrijk is om een goede dagcreme te gebruiken met UVA en UVB
filter dit heb ik een tijdje niet gedaan met als gevolg dat de rimpels er in vlogen
denk ik! Ik hoop dat het weer verbeterd?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 28-05-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!