InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Melatonine en (huid)veroudering

Melatonine en (huid)veroudering

Melatonine en (huid)veroudering Melatonine heeft veel voordelen. Dat melatonine gunstig werkt bij slapeloosheid, is algemeen bekend. Dankzij melatonine, een hormoon dat wordt afgescheiden door onze pijnappelklier, behoort slapeloosheid tot het verleden. Maar wist u ook dat melatonine ook op de huidveroudering en algemene veroudering van grote invloed is? Het verband is logisch: een goede nachtrust werkt door op een goed herstel van de huid. Melatonine is echter ook een zeer krachtige anti-oxidant.

Melatonine

Verminderde aanmaak van melatonine, zo menen wetenschappers, hangt samen met het verouderingsproces. Melatonine voorkomt celbeschadiging en melatoninevermindering zorgt dus voor de veroudering met de daarbij behorende klachten. Ook de klachten m.b.t. huidveroudering, zoals rimpels, pigmentvlekken, levervlekken en dergelijke. De productie van melatonine wordt geregeld door de dagelijkse cyclus van licht en duisternis en komt tot stand door de pijnappelklier die in verbinding staat met onze ogen. Melatonine wordt dus geproduceerd wanneer het donker is, en dit veroorzaakt een slaperig gevoel. Vandaar dat melatonine bekend staat als middel tegen slapeloosheid. De productie van melatonine stopt wanneer het daglicht op het netvlies valt. Vandaar dat we 's winters meer moeite hebben om ons bed uit te komen. Wanneer de productie van melatonine goed verloopt, voelen we ons bij het opstaan helder en wakker, en voor de rest van de dag voelen we ons alert.

Melatonine en (huid)veroudering

Melatonine speelt dus een rol bij huidveroudering en algemene veroudering, want melatonine is een opruimer van vrije radicalen. Vrije radicalen, ontstaan door (zon)licht, roken, voedsel, weersomstandigheden kunnen cellen vernietigen en/of blijvend beschadigen. Een gerimpelde huid is een goed voorbeeld: de rimpels zijn een duidelijk gevolg van de afbraak van collageen in de huid. Als de vrije radicalen het DNA in de kern van de cel bereiken kunnen ze op den duur behoorlijke schade aanrichten. Sommige wetenschappers zeggen dat de oorspronkelijke functie van melatonine was, om jong leven te beschermen tegen deze schade. Dat kan verklaren waarom melatonine in dagelijkse ritmes worden geproduceerd. Vrije radicalen zouden niet alleen een rol spelen bij kanker, maar ook bij de ziekte van Parkinson, Multiple Sclerose, spierdystrofie, reumatische artritis, emfyseem en staar. Vrije radicalen worden meer overdag geproduceerd, dan 's nachts. Maar wanneer het donker is produceert de pijnappelklier melatonine en melatonine werkt als een aasvreter voor vrije radicalen! Zodra melatonine met vrije radicalen in contact komt gaat het een chemische verbinding met hen aan. En zo worden de vrije radicalen onschadelijk gemaakt en door cellen afgestoten. Hoe meer melatonine er door het lichaam circuleert, hoe krachter de werking op vrije radicalen. Met het klimmen der jaren daalt de melatonineconcentratie waardoor er minder vrije radicalen geneutraliseerd worden.

Bronnen van vrije radicalen
ZuurstofOzonGeneesmiddelen
ZonlichtPesticidenVoeding
NicotineKoolmonoxideLichaamsbeweging
AlcoholRöntgenstralingStofwisseling

Melatonine als anti-oxidant

Anti-oxidanten als bètacaroteen, vitamine E en vitamine C zijn de meesten van ons bekend. Talloze onderzoeken tonen aan dat anti-oxidanten een sterk gunstige werking hebben op onze huidveroudering en ons immuumsysteem. Melatonine is de krachtigste anti-oxidant en dat is minder bekend. Volgens deze onderzoeken is melatonine onschadelijk voor ons lichaam. Het maakt niet uit hoe hoog de concentratie is, er zijn geen bijverschijnselen (behalve slaperigheid). Andere anti-oxidanten kunnen zichzelf afbreken en de radicalen weer in hun omgeving vrijgeven (dit proces kan veroudering versnellen!), maar bij melatonine gebeurt dit niet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Melatonine en (huid)veroudering"

Reacties

Wilma, 01-07-2015 13:31 #3
Werkt melatonine ook tegen huidveroudering wanneer je het oraal inneemt? Reactie infoteur, 08-04-2016
Ja, volgens onderzoek wel, in combinatie met andere gewoonten: niet overdrijven met zon, gezonde voeding, voldoende beweging.

Marc, 27-05-2015 19:31 #2
Je kunt ze 2 à 4 uur van tevoren voor het slapen innemen, de meningen verschillen daar natuurlijk over, ik zou dan de time released versie nemen, die werkt wat gelijkmatiger en langer, dus als je om 6:00 op wilt, om 22:00 er in, 8 uur slaap, om 18:00 à 20:00 nemen, zelf uitproberen wat het beste bevalt, ieder is weer anders, begin met b.v. 0,3 mg en bouw met 0,1 mg op als nodig

Mirjam, 12-03-2015 20:21 #1
Hoe laat is het het beste om melatonine in te nemen als je om 6 uur weer wakker moet worden? En mag het dagelijks?

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!