InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Natuurlijke algemene haarverzorging

Natuurlijke algemene haarverzorging

Natuurlijke algemene haarverzorging Ons haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een prachtige glanzende vacht zijn gezond. We merken direct op aan de doffe vacht van het dier dat het dier ziek is. Dat geldt ook voor de mens. Hier volgen enkele algemene adviezen voor het verzorgen van het haar op een natuurlijke wijze voor het verkrijgen van gezond, sterk, mooi en glanzend haar.

Gezonde haarwortels

Glanzende, sterke en gezonde haren zijn het gevolg van een goed werkende hoofdhuid en diens talgklieren en van gezonde haarwortels. Zolang we er voor zorgen dat de hoofhuid gezond is en in goede conditie verkeert, zullen we een prachtige haardos hebben.

Zwavel, kiezelzuur, ijzer, arsenicum, koper en mangaan

Ons haar bevat flinke hoeveelheden zwavel, kiezelzuur, ijzer, arsenicum, koper en mangaan. Planten die deze stoffen bezitten zullen dus een uitstekende haarverzorgingmiddel zijn. Zoals bv de ui, het berkenblad, de brandnetel, kastanje en rozemarijn.

Algemene conditieverbetering van het haar: kiezelzuur en kalk.

Goede haarverzorging kan van binnenuit ondersteunt worden door een natuurlijke kiezelzuurpreparaat en een biologische kalkpreparaat in te nemen. Uitstekend is bv Urticalcin.

Verzorging blond haar: Rozemarijn shampoo, kamillethee en ui.

Fantastisch goed voor het wassen van de blonde haren is het haar gewoon met kamillethee te wassen. Het gebruik van Weleda´s Rozemarijn shampoo is ook een grote aanrader. Na het wassen de blonde haren verzorgen met uienhaarwater.

Verzorging donker haar: Kastanje shampoo en berken- of brandnetelhaarwater

Heerlijke shampoo om de donkere haren te wassen en te verzorgen is het gebruik van Weleda´s Kastanje shampoo aan te raden. Na het wassen de donkere haren extra verzorgen met berken- of brandnetelhaarwater. Allebei grote leveranciers van het kiezelzuur.

Natuurlijke glans van het haar

Na het haarwassen het haar een spoeling geven van 3 eetlepels van Dr. A. Vogels Molkosan op 1 liter water.

Haar wassen

Nooit de haren met heet water wassen! Spoelen na afloop van het wassen van het haar met koud water sluiten de haarschubben wat een mooie glans geeft.

Haarverzorging

De allerbeste verzorging voor het haar is een natuurlijke leefwijze, met veel beweging in de frisse buitenlucht, gezonde en volwaardige voeding rijk aan kalk en kiezelzuur. De natuurlijke zwavel van een ui is pure weldaad voor de hoofdhuid. Wrijf een half uur voor het wassen van de haren een doorgesneden ui de hoofdhuid goed in.

Beste haargroeimiddel: de ui!

Het is het goedkoopste haargroeimiddel dat er maar bestaat: de ui! De ui bevat natuurlijke zwavelverbindingen. Deze natuurlijke zwavel is een zegen voor de hoofdhuid!

Beste voedingsmiddel voor het haar: wolvet!

Wolvet (vet van de wol van het schaap) bevat vitamine F en is absoluut in overeenstemming met de natuur: het voedt uw haar rijkelijk! Nooit echter pure wolvet gebruiken! Dat is te taai voor de haren! Gebruik Dr. A Vogels Crème Bioforce, wolvet aangelengd met Johannesolie.

Haarmasker: olijfolie

Olijfolie is een perfecte vochtinbrengende masker voor wekelijks gebruik voor de haren. Masseer opgewarmde (niet heet!) olijfolie over de haren en hoofdhuid en wikkel het haar in een warme handdoek. Laat het 20 minuten intrekken. Daarna goed de haren wassen met een milde shampoo, geschikt voor dagelijks gebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verzorgen van uw haarNet zoals bij de huid, is het verzorgen van uw haar ook belangrijk. Hoe kan u het beste uw haar verzorgen?
Gezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond en glanzend haar willen we allemaal. Hoe komen we aan mooi, gezond en glanzend haar? Zeker in de winter periode w…
Hoe houd je je haar gezond?Hoe houd je je haar gezond?Gezond en mooi haar willen we allemaal, maar het valt niet altijd mee om het haar in optimale conditie te krijgen en te…
Krullend haar steil maken met behulp van een steiltangKrullend haar steil maken met behulp van een steiltangWie van zichzelf steil haar heeft, droomt van een bos krullen. Echter wie een bos krullen heeft, wil graag steil haar. W…
Beauty: Verzorging hoofdhaarBeauty: Verzorging hoofdhaarDe verzorging van het hoofdhaar is belangrijk. Enerzijds voor een frisse look en anderzijds de haar in goede conditie te…
Bronnen en referenties
  • De Kleine Dokter Dr. A. Vogel
  • De homeopathische Gids Natuurlijke gezondheidszorg en homeopathische zelfmedicatie L.P.Huijsen Homeopathisch arts
  • Anders beter worden Volgens inzichten van Dr. A Vogel A.C. de Lang
  • Weleda.nl
  • Leren.nl/rubriek/gezondheid/huid_en_haar/

Reageer op het artikel "Natuurlijke algemene haarverzorging"

Reactie

Christina Ytsma, 29-01-2016 13:18 #1
Prima adviezen voor mooi natuurlijk glanzend haar en ook voor de inwendige mens. Alles zo blijkt nu wel weer, staat in verbinding met elkaar. De gene die ongezond leeft is het ook meestal goed aan te zien.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-02-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Natuurlijke haarverzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!