InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?

Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?

Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen? Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloot stelt. Op je twintigste begint het huidverouderingsproces al, er zijn daarom een aantal belangrijke en handige dingen die je moet weten.

Hoe werkt huidveroudering?

Wat er tussen je twintigste en je dertigste levensjaar gebeurd met je huid zie je op latere leeftijd terug. Wat je vooral ziet zijn rimpels, vlekjes en een slappe en dunne huid. Veel mensen denken dat je huid vanaf je veertigste pas verouderd, dat is niet zo. Rond je veertigste wordt alles zichtbaar en dan kun je er weinig tegen doen. Smeren helpt dan nog weinig. De celdeling verloopt trager naarmate de huid ouder wordt. Een oudere huid doet er twee keer langer over om een cel te vervangen dan een jongere huid. Veroudering en verslapping van de huid wordt veroorzaakt door de volgende processen.

  • De opperhuid wordt dunner.
  • Het aantal bloedvaten in de huid verminderd.
  • Collageen verminderd; waardoor de huid zijn elasticiteit verliest en er rimpels ontstaan.
  • Vermindering van de talgklieren; dit zorgt voor een droge huid, waardoor de huid nog gevoeliger wordt voor rimpels en vlekjes.

Hierdoor versnelt de huidveroudering

Roken en zonlicht brengen diverse gevaren met zich mee, waaronder kanker. Maar roken en zonlicht zorgen ook voor een snellere huidveroudering. UV-straling in het zonlicht beschadigd het bindweefsel en de elastinevezels. Hierdoor verslapt de huid en krijg je sneller en meer rimpels. Roken breekt elastine en bindweefsel af waardoor ook hier hier sneller en meer rimpels ontstaan.

Vertraging van het verouderingsproces

Het verouderingsproces kan niet worden gestopt, het kan wel vertraagd worden. Er zijn een aantal mogelijkheden die daar aan mee kunnen werken.

  • Begin rond je vijfentwintigste met het smeren van anti-rimpel crème. Dag- en nachtcrème. Op jongere leeftijd kun je normale dag- en nachtcrème gebruiken.
  • Wees voorzichtig in de zon en onder de zonnebank. Smeer je in de buitenzon altijd goed in met een zonnebrandcrème met de juiste beschermingsfactor voor jouw huid. Ga niet te vaak onder de zonnebank en als je gaat gebruik dan een bruiningslotion van bijvoorbeeld Australian Gold of een ander merk welke je het beste kunt kopen bij de zonnestudio. Smeer jezelf na het zonnen en het douchen altijd in met een aftersun of een voedende lotion.
  • Drink voldoende water (minimaal 1,5 liter per dag)
  • Eet gezond, veel fruit en groente
  • Vermijd stress en de daarbij behorende zorgrimpels
  • Rook niet
  • Drink met mate

Er zijn ook nog een aantal manieren om de uiterlijke kenmerken van huidveroudering tegen te gaan.
  • Volg een collageen behandeling door middel van collageen lichttherapie.
  • Camouflage met make-up, er bestaat make-up die rimpels doet verminderen.
  • Cosmetisch chirurgie, denk aan een facelift, botox, ooglidcorrecties e.d.
  • Laserbehandelingen.
Gerelateerde artikelen
Tegen huidveroudering: tomatenpureeTegen huidveroudering: tomatenpureeOp de markt verschijnen altijd weer anti-rimpelcrèmes en anti-verouderingsmiddelen. Het ene middel tegen huidveroudering…
Huidveroudering voorkomen met sculptraDankzij Sculptra (nieuwe naam voor New-Fill) is huidveroudering gemakkelijk te voorkomen en terug te draaien. Door het t…
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Rimpels in het gezicht verminderen; direct resultaatRimpels... Vaak beginnen we pas met extra verzorging van de huid, als de rimpels inmiddels zichtbaar zijn. Tot je 28ste…

Reageer op het artikel "Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 17-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!