InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tips om langer je bruin kleurtje te behouden

Tips om langer je bruin kleurtje te behouden

Tips om langer je bruin kleurtje te behouden Zonnen in ons kikkerlandje is niet altijd mogelijk. De zon schijnt niet zo heel vaak en schijnt ze dan eens, dan moet je werken. Heb je dan eindelijk een mooi bruin kleurtje opgebouwd, wil je het ook zo lang mogelijk behouden. Maar hoe doe je dit? Je kan dit het beste doen met een paar eenvoudige tips: je lichaam ontharen en scrubben voor het zonnen, veelvuldig smeren tijdens het zonnen en overvloedig hydrateren na het zonnen! Vergeet vooral ook niet te bewegen. Zo krijg je een mooi egaal bruin kleurtje.

Vroeger versus nu

Een eeuw geleden was het in om een sneeuwwitte huid te hebben. De adel en de welgestelde mensen bleven uit de zon om toch maar niet bruin te worden. Bruin zijn was iets voor arbeiders en boeren, mensen die in weer en wind moesten werken. Nu is het cool om zo bruin mogelijk te zien. Een witte huid wordt geassocieerd met ziekelijkheid of met nerds die altijd binnen zitten. Een bruine huid staat symbool voor sport, energie en vakantie. Eens je bruin ziet, is het natuurlijk de kunst om zo lang mogelijk bruin te blijven. Met deze eenvoudige tips wordt je bruine kleur zo lang mogelijk behouden kinderspel!

Tip een: ontharen en scrubben voor het zonnen!

De huid vernieuwt om de tien dagen. Dode huidcellen worden verwijderd en vervangen door nieuwe huidcellen. Het is dus belangrijk om jezelf zorgvuldig te scrubben voor het zonnen, zodanig dat je zo veel mogelijk dode huidcellen goed verwijdert voor je in de zon gaat zitten. Scrub je na het zonnen, dan haal je er meteen ook een deel van je bruine kleurtje af. Ook ontharen doe je best voor het zonnen, en dan nog het liefst met een epileerapparaat. Ook tijdens het ontharen ga je de dode huidcellen mee weghalen. Zo kan je nieuwe en gave huid volop genieten van de zonnestralen en alle zonnestralen maximaal opnemen.

Tip twee: veelvuldig smeren tijdens het zonnen

Het is belangrijk om tijdens het zonnen overvloedig te smeren. Het houdt je huid vettig en gehydrateerd en voorkomt dat je verbrandt. Verbranden betekent nadien ook vervellen en dan komt je bruine huid er ook af en moet je weer van voren af aan beginnen. Belangrijk is om de juiste factor te gebruiken. Gebruik je een factor die te laag is, dan ga je verbranden. Gebruik je dan weer een factor die te hoog is, dan ga je niet bruin worden. De juiste factor opsmeren is dus erg belangrijk. Zit je aan het water, smeer dan om de twee uur, want het water neemt een deel van de zonnecrème weg.

Tip drie: bewegen tijdens het zonnen

Natuurlijk kan je op het strand gaan liggen en jezelf als een pannenkoek omdraaien om het uur. Wil je mooi en egaal bruinen, dan kan je beter bewegen. Wandelen, fietsen, varen, voetballen, volleyballen, badmintonnen en zwemmen zijn aangename manieren om egaal te bruinen. Bovendien werk je dan ook nog aan je conditie en val je misschien ook nog een paar kilootjes af!

Tip vier: overvloedig hydrateren na het zonnen!

Na het zonnen is het heel belangrijk om je huid te hydrateren, zowel vanbinnen als vanbuiten! Langs buiten hydrateer je je huid het best door je in te smeren met een voedende en hydraterende creme na het zonnen. Ook in het bad en onder de douche gebruik je best vochtinbrengende zeep, gel en badschuim. De huid moet ook langs binnen gehydrateerd worden en dit doe je het best door heel veel water te drinken.

Tip vijf: geniet van ieder streepje zon!

Ook na de hete zomerdagen is het belangrijk om te genieten van ieder streepje zon. Je kan dan misschien niet meer in de zon gaan liggen, maar niets weerhoudt je om te gaan wandelen, fietsen, vissen of varen. Ook gewoon zonlicht doet je al bruin worden. Bovendien geniet je zo ook nog eens van de gezonde buitenlucht, wat je goed humeur dan weer bevordert.

Tip zes: zonnebank

Na de zomer kan je één à twee maal per maand onder de zonnebank. Op die manier onderhoud je ook dat mooie bruine kleurtje.

Tip zeven: pro-vitamine A of beta-caroteen

Je kan ook pilletjes slikken met pro-vitamine A of beta-caroteen. Hierdoor krijg je een bruin kleurtje, hoewel het bij sommige mensen al eens geel wil uitslaan. Of je kan natuurlijk ook veel wortelen eten, aangezien deze groente vol beta-caroteen zit. Er bestaan ook smeercrèmes waar je een bruin kleurtje van krijgt, maar hier moet je wel goed mee oppassen dat je het egaal uitsmeert, anders lijk je wel een streepjespak aan te hebben!

Tip acht: slapen en bewegen

Voor een gezonde huid is het ook belangrijk dat je goed slaapt. Zo blijft je huid er mooi en fris uitzien. Bewegen is ook belangrijk. Heb je een half uurtje, beweeg dan, ga wandelen. Op die manier blijft je huid er ook jong en gezond uitzien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe word je zo snel mogelijk bruin?Hoe word je zo snel mogelijk bruin?Hoe word je zo snel mogelijk bruin? De meeste mensen willen in de zomer of het hele jaar door graag een mooi zomers brui…
Bèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen is een veelvoorkomende vitamine die nuttig is voor het lichaam. Wat is beta-caroteen precies, waar vind je…
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Hoe word je sneller bruin?Hoe word je sneller bruin?Veel mensen in Nederland vragen zich vooral tijdens de zomermaanden het volgende af: Hoe word je sneller bruin? In dit a…
Beauty: Mooi bruin is niet lelijkAls je veel moeite gedaan hebt om tijdens de vakantie een mooi kleurtje op te bouwen dan is het doodzonde als je dit na…
Bronnen en referenties
  • www.goedgevoel.be
  • Libelle.be
  • Yunomi.be

Reageer op het artikel "Tips om langer je bruin kleurtje te behouden"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 14-06-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Herfst
Schrijf mee!