InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe ontstaan rimpels?

Hoe ontstaan rimpels?

Hoe ontstaan rimpels? Rimpels: ze zijn onvermijdelijk, horen bij ouder worden, maar niemand zit er eigenlijk echt op te wachten. Sommige mensen lijken ouder te worden zonder dat er ook maar een rimpeltje te zien is, en anderen krijg al vroeg te maken met rimpels. Wat zorgt er nou voor dat je rimpels krijgt, hoe ontstaan ze?

Hoe krijg je rimpels?

De vorming van rimpels wordt beïnvloed door je genetische aanleg. Bij je geboorte staat al voor een groot deel vast hoe je er 30, 50 of 80 jaar later bijvoorbeeld uit zal zien. Je levensstijl en voeding kunnen de vorming van rimpels bevorderen of juist afremmen. Als je een gebrek hebt aan essentiële voedingsmiddelen, slaap, zuurstof of beweging, vaak stress hebt of als er sprake is van alcoholmisbruik, dan zul je dit zeker terugzien in je huid. Al deze factoren zorgen voor een slechtere conditie van de huid en huidveroudering. Het verouderingsproces wordt ook beïnvloed door het milieu en door je eigen gedrag.

Wat is een rimpel?

Een rimpel is eigenlijk letterlijk een vouw in het huidoppervlak. Dit kan een tijdelijke vouw zijn, bijvoorbeeld bij een fronsrimpel. Als een rimpel permanent is, dan is er sprake van een cutane breuk (cutaan is een term die wordt gebruikt voor complicaties die met de huid te maken hebben). Deze breuk wordt veroorzaakt door het verzakken van de huidstructuur, letterlijk gezien wordt alles wat minder 'strak'. Het verzakken van de huidstructuur gebeurt door de vermindering in de huid van collageen en elastine.

Collageen

Collageen is een belangrijk deel van het bindweefsel. Samentrekken en uitrekken van de huid zorgt ervoor dat het bindweefsel beschadigd, dit gebeurt ook door blootstelling aan de buitenlucht en de vorming van littekens. De aanmaak van collageen wordt hierdoor in de loop van de jaren steeds minder.

Elastine

Elastine is een eiwit, dit zorgt ervoor dat de huid soepel blijft. Fijne rimpels ontstaan door vermindering van elastine vezels in de huid, deze zorgen ervoor dat de huid elastisch blijft. Bij overmatige blootstelling van de huid aan zonlicht worden de elastine vezels afgebroken, dit kun je vergelijken met een elastiekje dat je in de zon legt; dit zal helemaal uitdrogen.

Intrinsieke huidveroudering

Ook al doe je alles wat huidveroudering zou moeten verminderen, ook dan zul je vroeg of laat rimpels krijgen. Naar mate je ouder wordt, en dan vooral vanaf je 30e, verliest de huid van nature zijn elasticiteit en het bindweefsel gaat collageen afbreken. Ook de capaciteit van de huid om vocht op te nemen wordt minder en de celvernieuwing zal vertragen. Ook de pigmentatie van de huid zal veranderen, je kunt bijvoorbeeld pigmentvlekken krijgen. Dit hele proces wordt de intrinsieke veroudering van de huid genoemd, hier kan je heel weinig tegen doen, dit is vooral genetisch bepaald.

Extrinsieke huidveroudering

Het natuurlijke huidverouderingsproces is anders dan het huidverouderingsproces waar je zelf invloed op kan uitoefenen, dit is de extrinsieke huidveroudering. Bij dit huidverouderingsproces zijn de rimpels vaak sneller zichtbaar. Dit kan onder andere komen door teveel zonlicht, roken, alcoholgebruik, te weinig water, slechte voeding of stress. Deze factoren zorgen ervoor dat de elasticiteit van de huid heel snel zal afnemen.

Het is belangrijk om heel veel water te drinken, te sporten en te zorgen dat je alle essentiële voedingsmiddelen binnen krijgt.
De functie van de huid om zichzelf elastisch, soepel en glad te houden blijft optimaal als de huid voldoende creatine in zich heeft. Creatine zorgt ervoor dat de huidcellen energie binnenkrijgen en ondersteunt de celvernieuwing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…
Huidveroudering voorkomen met sculptraDankzij Sculptra (nieuwe naam voor New-Fill) is huidveroudering gemakkelijk te voorkomen en terug te draaien. Door het t…
Collageenproductie in de huid stimuleren90% van alle rimpels worden veroorzaakt door vroegtijdige huidveroudering en slechts 10% van de rimpels door daadwerkeli…
Huidveroudering, waardoor?Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rimpel_%28huid%29

Reageer op het artikel "Hoe ontstaan rimpels?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 06-11-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!