InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Collageenproductie in de huid stimuleren

Collageenproductie in de huid stimuleren

90% van alle rimpels worden veroorzaakt door vroegtijdige huidveroudering en slechts 10% van de rimpels door daadwerkelijke huidveroudering van de huid. Dat is goed nieuws, want het wil zeggen dat we het grootste deel van onze rimpels kunnen voorkomen. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende manieren om de collageenproductie in de huid te stimuleren. Collageen is immers de basis van een stevige huid zonder rimpels.

Q10

Q10 geeft de huid energie om collageen en elastine aan te maken en treedt ook op als antioxidant. Q10 zit in kleine hoeveelheden in noten, vlees en vis. De huid is echter het laatste orgaan dat Q10 opneemt als het oraal wordt ingenomen. Daarom kan je de tekorten vanaf de leeftijd van 30 jaar aanvullen met een crème waarin Q10 verwerkt zit.

Vitamine A

Deze vitamine voorkomt de afbraak van collageen en stimuleert de collageenproductie.

Vitamine C

Vitamine C werkt als antioxidant en zet de aminozuren lysine en proline met behulp van ijzerhoudende enzymen om in bouwstenen van collageen.

Algen

Algen stimuleren de aanmaak van collageen en vernieuwen de huid. Je kunt ze gebruiken als smaakmaker in voeding, als voedingssupplement (Spirulina, Chlorella) of verwerkt in cosmetica (Seaderm).

Goji bessen

Goji bessen verhogen de productie van HGH, het verjongings- en groeihormoon dat huidveroudering tegengaat. Ze bevatten ook vetzuren die de collageenproductie stimuleren.

Zuurstof

Het zuurstofniveau in de huid daalt vanaf de leeftijd van 25 jaar tot 30 à 40% van het zuurstofgehalte van een kinderhuid. Daardoor vermindert de collageenproductie en de celvernieuwing. Het zuurstofgehalte van de huid kan opnieuw op peil gebracht worden door gezichtsmassage en via crèmes (Zuurstofcrème van Karin Herzog).

Gezichtsmassage

Een gezichtsmassage doet de huid glanzen, stimuleert de productie van collageen, verhoogt het zuurstofgehalte in de huid, helpt de celregeneratie, activeert de bloedcirculatie en helpt de drainage van de huid.

Voedingssupplementen

  • Pure Collagen van Pure Woman: Collageen in poedervorm. In te nemen voor het slapengaan of te mengen onder de muesli. Verkrijgbaar in de smaken aardbei, sinaasappel, vanille en smaakloos.
  • Pure-Col: Collageen supplement dat gebruikt wordt door sterren als John Miles, Beckye Lyne en Robert Respinger.
  • Biovea Collagen: Collageen in capsules.

Cosmetica

  • Pro Collagène van Pro-Vera: Puur collageen afkomstig van vis. Wordt 100% door de huid opgenomen
  • Pure C Collagen Revital Cream van Blond Cosmetics
  • Collagen Line

Collageen injecties

Collageen kan ook worden toegediend in de vorm van injecties. De meeste geneesheren hebben de injecties met collageen tegenwoordig vervangen door die met Hyaluronzuur. De meeste patiënten verkiezen echter nog steeds collageeninjecties omdat deze minder pijnlijk zijn en zich beter doorheen de huid verdelen.Volgende merken van collageen zijn de meest bekende:

Zyderm en Zyplast

Zyderm en Zyplast is collageen dat van runderen afkomstig is. Ze wordt al 25 jaar lang gebruikt en is dus goed gekend.

Cosmoderm en Cosmoplast

Cosmoderm en Cosmoplast is menselijk collageen.

Evolence

Evolence is een collageen uit varkens. Dit is het meest recente collageen. Laboratoriumonderzoek toont aan dat Evolence gemakkelijk één jaar lang in de huid aanwezig blijft.
Gerelateerde artikelen
Rimpels vervagen met collageen marshmallowsCollageen Marshmallows zijn snoepjes. Het zijn echter geen gewone snoepjes, want deze marshmallows beloven onze rimpels…
Huidveroudering voorkomenDe huid kan op allerlei manieren verouderen. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om huidveroudering tegen te gaan.
Huidveroudering voorkomen met sculptraDankzij Sculptra (nieuwe naam voor New-Fill) is huidveroudering gemakkelijk te voorkomen en terug te draaien. Door het t…
Sappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsSappen en smoothies voor een mooie huid zonder rimpelsEen mooie huid zonder rimpels begint van binnenuit met een gezonde en gevarieerde voeding. De recepten voor smoothies en…
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…

Reageer op het artikel "Collageenproductie in de huid stimuleren"

Reactie

Nicole van Goethem, 13-02-2012 15:33 #1
Graag had ik geweten waar ergens ik 'pure collagen van Pure Woman' hier in België (Limburg-Peer 3990) kan kopen (niet via internet).

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-06-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!