InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Rimpels: hoe krijg je ze op een natuurlijke manier weg?

Rimpels: hoe krijg je ze op een natuurlijke manier weg?

Rimpels: hoe krijg je ze op een natuurlijke manier weg? Rimpels, iedereen krijgt ze vroeg of laat en de een meer of eerder dan de ander. De een maakt dit helemaal niets uit, terwijl de ander dit zoveel mogelijk wil voorkomen. Tegenwoordig zijn er allerlei behandelingen mogelijk, maar deze zijn vaak erg duur en worden uitgevoerd met chemische stoffen. Ook op een natuurlijke manier kun je effectief rimpels voorkomen en verminderen.

Fruitzuur

In veel anti-rimpelcrèmes en andere anti-verouderingsmiddeltjes die je kunt kopen bij de drogist zit fruitzuur. Fruitzuren zorgen ervoor dat het stofje dat huidcellen bij elkaar houdt, oplost. Dit zorgt voor een mindere zichtbaarheid van oppervlakkige rimpels. Ook activeren fruitzuren het onderliggende bindweefsel, waardoor er een snellere celvernieuwing plaatsvindt. Fruitzuur zit ook gewoon in fruit, vooral in ananas. Eten hiervan zorgt voor een mooie huid, maar nog beter is het als je het fruit direct op je huid gebruikt. Dit kan met alle fruitsoorten, al zal de ene soort meer fruitzuur bevatten dan de andere. Je kunt het fruit prakken en er een maskertje van maken met andere producten die goed zijn voor je huid, zoals yoghurt, komkommer en honing.

Vitamine A

Vitamine A zorgt ervoor dat het huidverouderingsproces vertraagd wordt.Om veel vitamine A binnen te krijgen moet je onder andere zoete aardappels, oranje en rode paprika's, wortelen, bieten of rode kool eten. In alle roodgekleurde groenten en fruit zit een hoge dosis vitamine A.

Reinig je huid

Als je je huid voor het slapen goed reinigt, heeft deze 's nachts optimaal de tijd om te herstellen. Als er nog vuil- of make-upresten opzitten zal de huid eerder uitdrogen en dat veroorzaakt rimpels. Ook kan je huid gaan verstoppen als hij niet schoongemaakt is, en dit kan onzuiverheden of puistjes veroorzaken. Op een plek waar een puistje heeft gezeten droogt de huid vaak sneller uit, waardoor rimpels kunnen ontstaan.

Facelift massage

Masseer met cirkelvormige bewegingen met je vingers zelf je gezicht. Dit stimuleert de bloedsomloop in je huid en dat zal weer zorgen voor een snellere celvernieuwing. Met de massage stimuleer je ook de aanmaak van de stof collageen. Collageen is een lichaamseigen stof die zorgt dat rimpels opgevuld worden. Als je iedere dag voor het slapen even je gezicht masseert, zal je binnen een maand zeker verschil kunnen zien, en het is ook nog eens helemaal gratis.

Vermijd zon

90% van de rimpels worden veroorzaakt door uv-straling. Vermijd dus sterke zon en als je in de zon gaat, smeer je dan goed in met een crème met een beschermende factor. UV-straling zorgt ervoor dat de elastinevezels in de huis afbreken. Elastinevezels zorgen ervoor dat je huid soepel blijft en dat er dus geen rimpels in te zien zijn. Het effect van uv-straling op de elastinevezels kan je letterlijk vergelijken met het effect van de zon op een elastiekje.

Zorg voor een goede vochthuishouding

Drink genoeg! Vocht is heel belangrijk voor de voeding van je huid en voor de aanmaak van nieuwe huidcellen. Heeft je huid een vochttekort, dan zal hij uitdrogen: dit veroorzaakt rimpels. Zorg dat je zoveel mogelijk water drinkt en anders drinken met zo min mogelijk suiker. Suiker zorgt ook voor uitdroging van de huid.

Wat moet je niet doen?

Roken en alcohol zorgen er allebei voor dat het huidverouderingsproces versnelt. Je houd droogt huid en de huidcellen raken onherstelbaar beschadigt. Ook gezichtsproducten met alcohol erin zijn sterk af te raden, alcohol droogt je huid uit en dit is moeilijk door de huid zelf weer te herstellen.
Gerelateerde artikelen
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Gezichtsmassage een anti rimpel behandelingGezichtsmassage een anti rimpel behandelingWaarom een gezichtsmassage als een anti rimpel behandeling? Hoe kan een gezichtsmassage rimpels voorkomen? De voordelen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rimpels: hoe krijg je ze op een natuurlijke manier weg?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 07-07-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!