InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat moet je wel en niet eten voor een mooie huid?

Wat moet je wel en niet eten voor een mooie huid?

Bijna iedereen wil wel een mooie, egale en stralende huid. Niet iedereen heeft dit van nature, maar je kunt hier zelf wel degelijk invloed op uitoefenen. Door bijvoorbeeld te letten op je voedingspatroon en bepaalde gewoontes te vermijden kun je van binnenuit invloed uitoefenen op de elasticiteit en de teint van je huid.

Water!

Het allerbelangrijkste voor een gezonde huid op alle punten is om genoeg water te drinken, het liefst 2 liter per dag. Water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en voor de hydratatie van je lichaam.
Ook groene thee (wel natuurlijke) heeft een sterke ontgiftende werking op het lichaam en dus ook op je huid.
De voedingsmiddelen die ook zorgen voor het hydrateren van je huid en een goede celvernieuwing zijn:
  • oranje en groene groeten
  • onbewerkte sojaproducten
  • bosvruchten

Wat moet je eten:

Proteïnen en anti-oxidanten:

Proteïnen helpt tegen huidveroudering en kan zorgen dat beschadigingen in de huidcellen hersteld worden. Anti-oxidanten zitten vooral in plantaardige oliën en vetten uit vis, maar ook in fruit als bosbessen en frambozen.
Om voldoende proteïnen binnen te krijgen voor een gezonde huid is het verstandig om iedere dag minimaal één van deze producten binnen te krijgen:
  • vis
  • avocado
  • cashewnoten
  • olijfolie
  • walnoten
  • amandelen
Anti-oxidanten zorgen voor bouwstoffen voor de huid en voor een snellere celvernieuwing.

Vette huid:

Voor een vette huid is het logischerwijs niet verstandig om veel vette producten te eten. Als je toch ergens vet voor wil gebruiken, gebruik dan plantaardig vet.
Bepaalde voedingsmiddelen bevatten veel vitamine A, deze remmen de talgproductie af waardoor je huid na verloop van tijd minder vet zal worden:
  • rode groenten en fruit
  • oranje groenten en fruit

Rimpels:

Om rimpels te voorkomen en te verminderen moet je producten eten waar zoveel mogelijk vitamine C en E in zit. Deze vitamines zorgen voor de aanmaak van collageen, dit zorgt er weer voor dat je huid jong blijft. Ook beschermen vitamine C en E je tegen de schadelijke straling van de zon. Producten met veel vitamine C en E:
  • grapefruit
  • citrusvruchten
  • bosvruchten
  • peterselie
  • rozenbottel
  • tarwekiemproducten
  • noten

Wat moet je vermijden:

Wat je vooral NIET moet doen en eten om een mooie egale huid te behouden is:
  • roken (uitdroging en veroudering)
  • alcohol (uitdroging)
  • witte suiker (beschadiging cellen)
  • zout (uitdroging)

Als je je aan bovenstaande en andere tips houdt en zoveel mogelijk 'huidvriendelijke' producten eet, zal je de conditie van je huid aanzienlijk kunnen verbeteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedsel voor een mooie huidVoedsel voor een mooie huidEen mooie huid krijgen door voedsel. Het is mogelijk. Maar welk voedsel moet je eten om een mooie huid te krijgen? De hu…
Snel bruin worden!Snel bruin worden!De meeste mensen voelen zich een stuk mooier met een mooi bruin kleurtje op hun lichaam. Je voelt je slanker en zelfverz…
Tips voor een mooie huidTips voor een mooie huidWie wil het nou niet: een mooie, stralende huid. Jammer genoeg zijn er maar weinig mensen die een probleemloos huidje he…
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Gezonde tips voor een egale huidGezonde tips voor een egale huidWilt u makkelijk een gladde stralende huid verkrijgen dan moet je een goede huidverzorging toepassen. Volg gewoon enkele…

Reageer op het artikel "Wat moet je wel en niet eten voor een mooie huid?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 19-10-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!