InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ontgiften: oilpulling

Ontgiften: oilpulling

Ontgiften: oilpulling Ontgiften is het wegwerken van ongewenste gifstoffen uit je lichaam. Hierdoor zou je je gezonder en energieker voelen. Ook kan ontgiften zorgen voor gewichtsverlies, een gezondere huid en haar en wittere tanden. Oilpulling is een manier van ontgiften die makkelijk en goedkoop iedere dag thuis uit te voeren is.

Waar komt oilpulling vandaan?

Oilpulling is een hele oude techniek die gebruikt werd bij de Ayurveda geneeskunde. Ayurveda is een gezondheidsleer uit India. In de Ayurveda wordt oilpulling iedere dag gebruikt als mondverzorging omdat het zou zorgen voor het verwijderen van tandplak en voor wittere tanden en een frissen adem door het verwijderen van gifstoffen en bacteriën. Ook werd oilpulling vroeger in India gebruikt om verschillende gezondheidsproblemen mee op te lossen.

Hoe doe je het?

Neem één eetlepel plantaardige, ongeraffineerde biologische olie. Het is nog beter als de olie ook nog biologisch is. Voorbeelden zijn sesamolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie, kokosolie of olijfolie. Neem de olie in je mond en spoel ongeveer een kwartier de olie langzaam door je mond heen. Zorg dat je hierbij je hele mondholte en ook de ruimtes tussen je gebit meeneemt. Je trekt de olie als het ware met je tanden en mondspieren door je mond heen. Na een kwartier zou de olie een stuk dunner en witter van kleur moeten zijn. Als dit niet zo is, ga dan nog even door of probeer de olie krachtiger heen en weer te bewegen. Spuug aan het einde de olie door. Probeer absoluut niks van de olie door te slikken.
Het beste moment om aan oilpulling te doen is 's ochtends als je net wakker wordt, met een nuchtere maag, nog voor het tanden poetsen. Als je weinig tijd hebt 's ochtends kun je het bijvoorbeeld onder de douche doen. Spoel na de oilpulling goed je mond met lauw water en poets daarna je tanden. Het is ook goed om daarna twee glazen water te drinken.

Hoe werkt het?

Door het persen van de olie komt er warmte vrij en hiermee gaan de voedingsstoffen in de olie verloren. De olie neemt onder andere bacteriën, gifstoffen en tandplak op en houdt deze vast. De olie bindt als het ware het vuil en de afvalstoffen aan zich. Met het uitspugen van de olie verdwijnen al deze dingen dus uit je lichaam. Door het spoelen met de olie door je mond word je stofwisseling op gang gebracht, waardoor er meer gifstoffen vanuit je lichaam naar je mond worden gebracht en dus opgenomen kunnen worden door de olie. De bacteriën die er zaten konden anders via je mond in je bloedsomloop terecht komen. Al deze bacteriën kunnen allerlei ongunstige invloeden hebben op het lichaam.

Voordelen van oilpulling:

Oilpulling zou voor de volgende resultaten kunnen zorgen: (Let op, de resultaten kunnen verschillen per persoon en per olie)
  • Wittere tanden
  • Gezonder, roze tandvlees
  • Meer energie
  • Verminderde migraine
  • Minder ernstig astma
  • Vermindering van allergieën
  • Minder last van hooikoorts
  • Minder PMS symptomen
  • Meer regelmatige menstruele cyclus
  • Beter slapen
  • Mooiere huid

Let op mogelijk bijwerkingen:

Bij alle vormen van ontgiften, dus ook bij oilpulling, kan er sprake zijn van bijwerkingen. Deze kunnen mogelijk zijn:
  • keelpijn
  • 's ochtends moeilijker wakker worden
  • loopneus
  • koorts
  • chronische klachten kunnen ineens verergeren
  • hoofdpijn
  • ongeregelmatigheden of puistjes op de huid

Lees verder

© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gewichtsconsulentennederland.nl/oil-pulling-met-kokosboter/

Reageer op het artikel "Ontgiften: oilpulling"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 31-01-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Witte tanden
Medische informatie…
Schrijf mee!