InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe krijg en houd je een frisse adem?

Hoe krijg en houd je een frisse adem?

De meeste mensen willen graag de hele dag door een frisse adem. Toch heeft ook bijna iedereen wel eens last van een slechte adem. Vooral gedurende dag, na eten en drinken of roken, is het vaak moeilijk om een schone en frisse adem te houden. Gelukkig zijn er genoeg trucjes en middeltjes om een frisse adem te krijgen en deze ook te behouden.

Wat zorgt er voor een stinkende adem?

De geur die je ruikt als iemand een stinkende adem heeft wordt veroorzaakt door zwavelhoudende bacteriën. Deze nestelen zich in je mondholte, op je tong en tussen je tanden. Hoe snel en hoe goed deze bacteriën zich kunnen nestelen is afhankelijk van veel verschillende dingen en dit is goed te beïnvloeden door allerlei factoren. Wat je eet en drinkt is niet alleen op de korte termijn, maar ook de lange termijn heel bepalend voor de geur van je adem. Ingrediënten met een sterke smaak, zoals knoflook, kruiden, vis of uien zorgen ervoor dat je adem langere tijd niet meer fris ruikt. Dit komt omdat deze sterke geurstoffen zich in de binnenkant van je mond nestelen en er dan via je adem weer uitkomen. Hoe droger de omgeving is waarin de geurstoffen zich nestelen, hoe sterker de geur is die er ontstaat. Ook alcohol en koffie kunnen zorgen voor een stinkende adem.Als je minder van deze producten eet, krijg je een frissere adem.

Ook medicijnen kunnen zorgen voor een stinkende adem, dit kan een bijwerking zijn door bepaalde stoffen in de medicatie. Als je niet kunt veranderen van medicijnen, is dit helaas niet te verhelpen, aan de geur kan je natuurlijk wel wat doen. Ontstekingen in je lichaam kunnen er ook voor zorgen dat je adem gaat stinken, ook weer door het nestelen van bepaalde bacteriën die zorgen voor een onprettige lucht.

Als je een vochttekort hebt, wordt je mond droog. Dit is een soort waarschuwingsmechanisme van je lichaam dat aangeeft dat je moet drinken. In een droge mond kunnen bacteriën zich veel sneller nestelen en vermenigvuldigen, dit zorgt ervoor dat je adem gaat stinken. Water zorgt ervoor dat je mond gezuiverd wordt en dat de bacteriën wegspoelen. Ook is het voor bacteriën minder aantrekkelijk en makkelijk om zich in je mond te nestelen als het daar vochtig is. Zwavelhoudende bacteriën houden niet van een schone en vochtige omgeving. Ook zuiveldranken zorgen ervoor dat de bacteriën in je mond wegspoelen en dat je mond geneutraliseerd wordt.

Als je een stinkende adem hebt, wordt dit versterkt door suiker. Suiker zorgt ervoor dat de stinkende bacteriën zich sneller kunnen nestelen en vermenigvuldigen, waardoor je adem vies blijft.

Hoe krijg je een frisse adem?

Zorg er vanzelfsprekend voor dat je altijd twee keer per dag je tanden poetst. Nog beter is het om dit na iedere maaltijd te doen. Door te poetsen en daarna te spoelen verwijder je de bacteriën uit je mond en van je tanden. Poets ook je tong, hierop zitten de meeste bacteriën van alle plekken in je mond. Zorg ook dat je regelmatig flost, de bacteriën die je met poetsen niet weg krijgt kunnen zich nestelen tussen je tanden en dit kan gaan stinken. Er zijn veel verschillende tandpasta's te koop, die speciaal zijn ontwikkeld om een stinkende adem tegen te gaan.

Als je iedere dag flost en in ieder geval bijna iedere dag flost en mondwater gebruikt, begin je de dag in ieder geval al met een zo fris mogelijke adem.

Na het eten kun je je mond spoelen met mondwater, of kauwgom nemen om de geur van je eten te verdrijven. Als je voor kauwgom kiest, zorg dan wel dat deze suikervrij is.

Als je na het eten liever op een natuurlijke manier een frisse adem wil krijgen, kun je op een muntblad of op peterselie kauwen na het eten. Munt en peterselie zorgen ervoor dat andere geuren geneutraliseerd worden en doden bacteriën.

Je kunt speciale mondspray kopen om de bacteriën in je mond te doden, die zorgen voor een stinkende adem. Deze mondsprays kun je kopen bij alle drogisterijen of online.

Hoe houd je gedurende de dag een frisse adem?

  • Drink regelmatig gedurende de dag, het liefst dus water of zuiveldranken.
  • Eet de hele dag zo min mogelijk suiker, vooral als je adem al niet fris is.
  • Neem altijd suikervrije kauwgom mee in je tas.
  • Zorg dat je altijd een mondspray bij je hebt voor ‘noodgevallen’.
  • Als je wil testen of je adem fris ruikt, lik dan even aan je hand en ruik hieraan.
© 2015 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Onfrisse, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tipsOnfrisse, slecht ruikende adem: oorzaken, behandeling & tipsHoewel iedereen heeft wel eens last heeft van een slecht ruikende adem heerst er over dit onderwerp een beetje een socia…
Slechte adem - wat kan je er aan doen?Slechte adem - wat kan je er aan doen?Veel mensen hebben er last van, een slechte adem. Sommige mensen hebben het zelf niet door en andere mensen denken dat z…
8 manieren om stinkende adem te verhelpenJe kent het wel mensen met een stinkende adem of misschien heb je zelf wel een stinkende adem. Dit is heel vervelend wan…
Slechte adem (halitose)?Slechte adem (halitose)?Iedereen kan al wel eens last hebben van een slechte adem maar in bepaalde gevallen zijn de oorzaken ernstig. Hoe komt h…
Slechte adem – een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem – een natuurlijk mondwater van tijmSlechte adem is de nachtmerrie van veel mensen. Maar als je je slechte adem wilt bestrijden met een natuurlijk middel wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.vrouwonline.nl/mode-beauty/huidverzorging/een-frisse-adem-in-10-stappen
  • http://www.optimalegezondheid.com/wat-kan-ik-tegen-een-stinkende-adem-doen/

Reageer op het artikel "Hoe krijg en houd je een frisse adem?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 11-05-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!