InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Haarverlies: kaalheid tegengaan en haartransplantatie

Haarverlies: kaalheid tegengaan en haartransplantatie

Haarverlies: kaalheid tegengaan en haartransplantatie Voor de meeste mensen is haar op je hoofd heel vanzelfsprekend. Het groeit en als het te lang wordt, ga je naar de kapper. Sommige mensen hebben een weelderig bos haar, terwijl juist anderen te maken hebben met haaruitval. Helaas zijn er ook mensen waarbij haaruitval zo extreem is dat ze te maken krijgen met kaalheid. Waardoor wordt kaalheid eigenlijk veroorzaakt en wat kun je daaraan doen? Wat zijn haren eigenlijk en hoe snel groeien ze?

Inhoud

Ons haar

Bij de meeste mensen van ons is hoofdhaar gewoon aanwezig. Je staat er eigenlijk niet eens bij stil hoe een haar eigenlijk groeit. Het gebeurt gewoon. Je maakt je veel drukker of je haar wel wil zitten. Als je haar ineens dunner wordt, sta je pas stil bij het groeiproces van het haar.

Opbouw haar

Een haar bestaat uit een wortel en een schacht. De haarwortel kun je niet zien, die zit namelijk in je huid. Deze zit vast in een haarfollikel, dat is een haarzakje. Het gedeelte van het haar dat je wel kunt zien is de schacht. Ook horen er talgklieren en spiertjes bij haren. Een haar ligt schuin in de huid. De spiertjes in de haren - de haarspiertjes - kunnen een haar rechtop zetten. Dit is het geval bij kippenvel.

Haargroei

Er worden nieuwe cellen onderin de haarwortel gevormd. Tijdens het verplaatsen naar de oppervlakte van de huid, veranderen deze cellen. Ze verhoornen en hierdoor wordt de haarschacht gevormd. Je kunt eigenlijk zeggen dat de haarschacht het dode deel van het haar is.

Weetjes

  • Normaal gesproken verliezen we iedere dag 50 tot 80 haren.
  • Hoofdharen groeien gemiddeld ongeveer 0,35 mm per dag
  • Baardharen groeien ongeveer 0,38 mm per dag.
  • Wenkbrauwen groeien ongeveer 0,16 mm per dag.

Groeifasen van het haar

Er zijn een aantal fases die ons haar doorloopt. Deze fases zijn:
  • groeifase (anagene fase): duurt twee tot zes jaar; nieuwe cellen worden in de haarmatrix aangemaakt
  • overgangsfase (katagene fase): duurt twee weken; de haar en haarpapil gaan van elkaar los
  • rustfase (telogene fase): duurt drie tot vier maanden; de haar rust in het haarzakje

Bovenstaande proces herhaalt zich ongeveer twintig keer. De groeifase kan per persoon verschillen. Iemand met een kortere groeifase zal eerder kaal worden dan iemand met een langere groeifase. 10-15% van de 100.000 tot 150.000 haren op ons hoofd bevinden zich in de rustfase.

Haaruitval

Erfelijke haaruitval (Alopecia Androgenetica) is de meestvoorkomende oorzaak van haaruitval. Dit wordt veroorzaakt doordat het hormoon DHT (dihydrotestosteron) wordt afgebroken door de stof 3-alpha-hydroxysteroid dehydrogenase. Het hormoon DHT wordt door middel van het 5-alpha-reductase enzym gevormd uit testosteron - mannelijk hormoon- en komt bij zowel mannen als vrouwen voor. Het proces vindt in de haarwortelzakjes plaats.

Als de haarwortelzakjes afsterven - dit wordt veroorzaak doordat de groeifase van de haren wordt verkleind - is er geen sprake meer van haargroei. Blijft dit zich langdurig voordoen, dan worden de haren steeds kleiner en dunner. Dan is er geen sprake meer van haargroei. Indien dit zich langdurig blijft voordoen, worden de haren steeds dunner en kleiner. Er ontstaan dan dunne of kale plekken op het hoofd. Of zelfs volledige kaalheid.

Haaruitval kan ook ontstaan door:

  • haarziekten
  • kanker
  • ijzertekort
  • stress
  • medicijnen
  • verminderde werking van de schildklier
  • slechte conditie van de hoofdhuid
  • ontsteking van talgkliertjes

Haaruitval wordt niet veroorzaakt door:

  • het dragen van een hoofddeksel
  • verven en permanenten van het haar
  • voeding

Alleen in extreme gevallen, bijvoorbeeld bij Anorexia Nervosa, kan er wel haaruitval optreden.

Kaalheid

Kaalheid kan dus door verschillende oorzaken komen. Het ontstaat wanneer er meer haren uitvallen dan worden aangemaakt. Kaalheid kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen. Sommige mannen vinden het geen probleem om kaal te zijn. Er zijn immers mannen die er bewust voor kiezen om hun hoofd kaal te scheren. Voor andere mannen - en ook vrouwen - is het een probleem. Als ze dit willen, kunnen ze iets aan hun kaalheid laten doen.

Haartransplantatie

Bij deze methode worden er aan de achterkant van het hoofd grafts (haarwortels met 1 tot 4 haren) weggenomen. Dit wordt gedaan uit de haarkrans. Vervolgens worden deze getransplanteerd naar de plek waar iemand een haartransplantatie wil hebben. Na twee tot vier weken vallen de getransplanteerde haren uit. Na ongeveer drie à vier maanden gaan de haren weer opnieuw groeien. Het resultaat is na ongeveer twaalf maanden optimaal.

Voordelen

  • De getransplanteerde haren blijven je leven lang groeien en je kunt het haar gewoon wassen en kammen o.i.d. zoals je ook met je eigen haar deed.

Nadelen

  • Deze methode is vrij duur en je zult nooit meer zo'n bos haar krijgen als vroeger.

Haarstamceltransplantatie

Heb je zelfs aan de achterkant van je hoofd niet genoeg haar om een transplantatie te laten uitvoeren? Dan kun je nog kiezen voor een haarstamceltransplantatie. Bij deze methode wordt niet het gehele haarwortelzakje verwijderd, maar een klein deel van het haarwortelzakje waarin de haarstamcellen zitten.

Voordeel van deze methode

Het donorgebied blijft behouden, waardoor dit gebied voor behandelingen in de toekomst gebruikt kan worden. Er ontstaan geen littekens, de genezing gaat sneller en beter en er kan een hogere haardichtheid bereikt worden.

Lees verder

© 2015 - 2018 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat doen bij erfelijke haaruitval?Wat doen bij erfelijke haaruitval?Erfelijke of genetische haaruitval is een bijzondere vorm van haaruitval die helaas niet tijdelijk maar blijvend is. Het…
Haaruitval voorkomenHaaruitval voorkomenHaaruitval bij mannen komt al voor vanaf je 25e levensjaar en kan verstekkende gevolgen hebben voor je uiterlijk en iden…
Verschillende vormen van haaruitvalEen vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! T…
Haaruitval en haartransplantatieHaaruitval en haartransplantatieHaaruitval is tot op zekere hoogte heel natuurlijk. De aanblik van haar in de wasbak of op de kleding hoeft dus nog geen…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Bronnen en referenties
  • http://www.haarstichting.nl/haargroei
  • http://www.haarstichting.nl/HaarStamcel-Transplantatie

Reageer op het artikel "Haarverlies: kaalheid tegengaan en haartransplantatie"

Reactie

Rietdijk M., 09-07-2016 16:33 #1
Ik ben een vrouw van 52 jaar en heb mijn hele leven lang al last van de ziekte Monilethrix. Dit is zo zeldzame ziekte dat er geen onderzoek is naar gedaan, voor mij heeft dat heelveel gevolgen gehad werd altijd gepest wilde geen kinderen altijd bang dat de kinderen het ook zouden krijgen. Ben nu zo benieuwd of er al wat meer over bekend is.

in afwachting

M. Rietdijk Reactie infoteur, 10-03-2017
Goedendag,

Naar aanleiding van uw vraag heb ik u op dezelfde dag (2016) een mail gestuurd. Uw vraag heeft me nieuwsgierig gemaakt en daarom heb ik in 2016 hierover een artikel geschreven: Ziekte Monilethrix: een zeldzame erfelijke haarziekte.

Met vriendelijke groet,

Infoteur Ottergraafjes

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 18-07-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!