Baard scheren met een klassiek open scheermes

Baard scheren met een klassiek open scheermes Een open scheermes of ook wel straight razor genoemd, is een klassiek scheermes. Het is een van de oudste methoden om te scheren. Het is vooral in Engeland en Frankrijk op gang gekomen. Er zijn verschillende soorten en maten open scheermessen. De meest voorkomende is het mes dat in het handvat geklapt kan worden. Andere soorten hebben vervangbare mesjes, de Shavette. Voor het gebruik van een klassiek scheermes is het wel belangrijk om enige voorbereidingen te treffen. Het is namelijk niet zonder risico om zonder ervaring met het mes te scheren. De normale scheermesjes hebben een bescherming maar dat heeft het open scheermes dus niet.

Geschiedenis van het klassieke open scheermes

In Europa is de ontwikkeling van het open scheermes in Engeland en Frankrijk ontstaan. In Azië was men echter al eerder met het open scheren vertrouwd. Met name in Japan. In Engeland en Frankrijk ontwikkelde men in de 17e en 18e eeuw ambachtelijke open scheermessen. Toen de nieuwe generatie scheermesjes, o.a. Gillette, zijn intrede deed verdween de traditie van het klassieke scheren. Het klassieke scheren wordt de laatste jaren weer een beetje in ere hersteld en wordt het vaak 'Old school shaving' genoemd. In Nederland zijn intussen al enkele Barbershops ontstaan.

Materiaal van het open scheermes

De open scheermessen zijn gemaakt van hard roestvrij staal, koolstofstaal, damasstaal of zilverstaal. Het heft kan van verschillende materialen zijn gemaakt. De meest gebruikte soorten zijn hout en kunststof. De luxe en dure modellen hebben meestal dure houtsoorten als heft zoals, ebbenhout, olijfhout, eikenhout of acacia. Oudere messen hebben een heft van ivoor of een been van een dier. Maar doordat er steeds meer beschermde diersoorten zijn worden nieuwe messen bijvoorbeeld niet meer voorzien van ivoor. Open scheermessen hebben de volgende vier afmetingen:
  • 3/8 inch.
  • 4/8 inch
  • 5/8 inch
  • 6/8 inch

Hoe gebruik je een open scheermes om je baard te scheren?

Open scheermessen zijn vlijmscherp en het lemmet kent drie varianten. De drie verschillende vormen zijn van belang voor een beginnende of gevorderde scheerder. De drie vormen zijn; Flat ground, Full hollow ground en Hollow ground. De Full hollow ground is het meest geschikt voor de beginner. Het vraagt veel oefening om het scheren goed in de vingers te krijgen. De Full hollow ground zijn speciale 'beginnersmessen' waarmee je minder risico loopt om je te snijden. Als je wat meer ervaring hebt kun je een ander mes gebruiken met een scherper snijvlak. Gebruik altijd een scheerschuim om de baard goed in te schuimen. Maak voor het scheren de baard nat met een warme handdoek. Hierdoor gaan de poriën open en komen de haren overeind te staan. Scheer de eerste keer met de baardharen mee en trek ondertussen de huid strak. Spoel vervolgens het gezicht schoon en zeep nog een keer in. De tweede keer scheer tegen de baardharen in scheren. Tenslotte kan nog een koude handdoek op het gezicht gedaan worden om de poriën weer te laten sluiten.

Verzorgingsmiddelen bij het klassiek scheren met open scheermes

Er zijn verschillende verzorgingsmiddelen om voor, tijdens en na het scheren te gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld de pre-shaving middelen om het gezicht te reinigen en een lotion of aftershave om na het scheren de huid te 'kalmeren'. Ook zijn er genoeg verzorgingsmiddelen voor de baard op internet te vinden.

Voordelen van het scheren met open scheermes

  • Geen terugkerende kosten door aanschaf losse scheermesjes
  • Gaat langer mee
  • Minder huidirritaties
  • Gladder resultaat
  • Hygiënischer

Nadelen van de baard scheren met klassiek open scheermes

  • Meer onderhoud
  • Aanschaf is duur
  • Vergt oefening
  • Meer tijd nemen om te scheren

Open scheermessen uit Europa, Amerika en Azië

Hieronder een lijstje van top kwaliteit open scheermessen.
  • Thiers- Issard
  • Dovo
  • Böker
  • Feather
  • Hart Steel
  • Timor
  • Osaka
  • Len en Rooster
  • Robert William
  • Ali's Blade
  • John Engstrom
  • Badger and Blade
  • Heljestrand

Aanschaf en prijzen van een open scheermes

De aanschaf van een open scheermes is persoonsafhankelijk. Er zijn heel veel soorten en maten. Als je voor het eerst met het scheren van een open scheermes begint, heeft het de voorkeur om een 'beginnersmes' aan te schaffen. Laat je in het begin niet verleiden door hele dure en mooie messen. Er zijn messen van een paar honderd tot wel over de duizend euro. Dat is heel leuk om mee te showen maar als deze manier van scheren toch niet bevalt, dan zit je met een duur mes. Aan de andere kant, koop ook geen goedkoop mes. Vaak geeft dat een teleurstellende scheerervaring en weerhoudt dat om je verder het open scheren eigen te maken. De gemiddelde prijs van een goed beginners-mes ligt gauw tussen de 90 en 150 euro of meer. Je kunt ook een beginners-set aanschaffen. Daar zit dan gelijk een strijkriem of scheerriem bij om het mes aan te zetten voor het scheren. Soms worden op internet nog goede gebruikte messen aangeboden voor een redelijke prijs. Maar die vragen dan nog wel het nodige onderhoud en dat is voor een beginner ook niet echt een optie.

Informatieve websites voor open scheermessen
  • www.maggardrazors.com
  • www.classicedge.ca

Scheerzeep en scheerkwast

Voor het scheren met een open scheermes is een speciale scheerzeep aan te raden. Scheerzeep is er in vele soorten en voor de snelle reguliere scheerbeurt wordt vaak scheerzeep uit een spuitbus gebruikt. Hierin zijn goede scheerzepen verkrijgbaar maar voor het klassieke scheren met open scheermes is de klassieke scheerzeep uit een bakje aan te raden. Dit is een dikkere zeep met betere bestanddelen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SnipsAndClips, Pixabay
  • En.wikipedia.org/wiki/straight_razor
  • Manandshaving.nl
  • Eigen afbeeldingen

Reageer op het artikel "Baard scheren met een klassiek open scheermes"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 11-05-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!