InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ontharen: Scheren

Ontharen: Scheren

Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat er vele mogelijkheden zijn om uzelf te ontharen. Wat is nu de juiste keuze voor u om uzelf te ontharen? Een van de bekendste manier om uzelf te ontharen is scheren. Maar ook in de keuze hoe u uzelf scheert zitten vele mogelijkheden. Tijd om wat meer te weten over het scheren van uzelf.

Waarom ontharen mensen zichzelf?

Er zijn eigenlijk twee grote redenen waarom mensen zichzelf ontharen. De eerste reden is omdat mensen dit een gewoonte vinden. Wie tegenwoordig nog met lange plukken haar onder haar oksel loopt wordt als onverzorgd beschouwd. Meiden beginnen al op hele jonge leeftijd met zichzelf te ontharen, dit omdat ze dit bij oudere mensen, die ze als voorbeeld zien, zien gebeuren. Naast de gewoonte die men heeft om zichzelf te ontharen omdat men zichzelf anders onverzorgd vindt, is ook hygiëne een hele belangrijke reden. Denkt u eens aan wielrenners, deze ontharen zichzelf omdat wanneer ze vallen de wond minder snel ontsteekt als er geen vuil aan de haartjes blijft zitten. Geen haartjes betekend ook geen vuil dat aan de haartjes kan blijven plakken.

Scheren

De meest bekende vorm van ontharen is scheren, dit zowel voor mannen als voor vrouwen. Scheren is snel, eenvoudig en pijnloos in de meeste gevallen. Tegenwoordig zijn er verschillende soorten scheermesjes te koop, en behalve de gewone scheermesjes kunt u ook een scheermachine kopen op batterijen of op stroom en zit er verschil in de hoeveelheid en de stand van de scheermesjes. Er zijn verschillende merken voor scheerspullen Gilette is voor de mannen wel een van de bekendste merken en voor de vrouwen is Venus wel een van de bekendste merken. Ook zit er weer verschil in scheermesjes voor mannen en voor vrouwen, heeft u wegwerpmesjes enzovoort. Behalve dat u voor het scheren van uzelf een scheermes nodig heeft, heeft u ook scheerschuim of gel nodig en als u uzelf scheert met een scheermes moet u dit ook niet op de droge huid doen, dit kan veel irritaties opleveren. Ook moet u zorgen dat wanneer uw mesje bot is u deze vervangt, dit aangezien een bot scheermes niet goed werkt en irritaties oplevert.

Voordelen en nadelen van scheren

Er zitten vele voor en nadelen aan scheren, zoals die aan elke manier van ontharen zitten. Scheren is eenvoudig, pijnloos en snel. Echter komen haren met scheren erg snel terug aangezien u ze net boven de huid afscheert. Bij epileren trekt u de haren met de wortel uit de huid waardoor de haren minder snel terugkomen. Scheren moet u soms wel om de dag doen terwijl bij epileren de haren wel drie weken weg kunnen blijven. Ook wordt er door veel mensen ervaren dat de haartjes bij scheren dikker, donkerder en stugger terugkomen dan voordat ze scheerde. Ook kan scheren pijnlijk zijn als u uzelf snijdt bij het scheren. Zorg daarom altijd dat u om de zoveel tijd het mesje verwisseld aangezien deze dan bot worden en niet meer werken. Gebruik ook altijd scheerschuim of gel, bij sommige mensen helpt douchegel of shampoo ook. Door dit te gebruiken glijd het scheermes gemakkelijker over de huid en is de kans op irritaties kleiner. Bij veel mensen treedt er jeuk op en rode bultjes als irritatie van het scheren. Scheer daarom altijd met de richting van de haren mee, en er niet tegenin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontharen: Scheren"

Reactie

Adriana, 14-07-2013 13:48 #1
Hallo,
Als ik me scheer met een apparaat en mesje van venus heb ik daarna vreselijke jeuk! Wat kan ik er aan doen om dat te voor komen. In mijn liezen is het nog het ergste. Heb nu ontharingsspray gekocht maar dat gaat heel moeizaam ik heb een sterke haargroei. En ik weet ook niet hoe vaak in een week je de spray mag gebruiken. Zou het daar graag glad willen hebben maar hoe? Heb daar zo'n gevoelige huid dat het ook met scheren zo bloed.
Wie heeft er voor mij een huidvriendelijke oplossing?
Groetjes een desperate woman

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 17-07-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Ontharen
Reacties: 1
Schrijf mee!