InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!

Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!

Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer! Zodra het lekker weer wordt, gaan wij Nederlanders het liefst zo snel mogelijk richting het strand. Na een koude winter moet ons lichaam natuurlijk nog wel even worden bijgewerkt, zodat hij helemaal klaar is voor de zomer. Niets is zo vervelend als een paar haren die onder de rand van je bikini uit komen zetten. Om dat te voorkomen kun je gebruik maken van verschillende manieren van ontharen zoals scheren, ontharingscème of een brazilian wax. Hoe zorg je voor een gladde en verzorgde bikinilijn?

Ontharen

Wanneer je op het strand ligt in je nieuwe bikini wil je natuurlijk niet dat er een paar ontsnapte haartjes zichtbaar zijn aan de rand van je bikinibroekje. Dat je bikinilijn er in de winter niet altijd tip top uitziet, dat is niet zo erg. In de zomer moet hij echter weer helemaal verzorgd zijn. Het ontharen van je bikinilijn kan op verschillende manieren. Let er na het ontharen op dat je altijd zorgt voor een goede huidverzorging.

Scheren

Scheren is de meest voorkomende manier van ontharen. Dit doe je met een scheermesje. Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten mesjes te vinden. Je hebt wegwerpmesjes die na een paar keer scheren al bot zijn, maar ook luxe scheermesjes die speciaal voor de vrouwelijke vormen zijn ontworpen. Kies een scheermesje dat bij je past en waarmee je goed overweg kunt. Het is belangrijk dat je het scheren voorzichtig aanpakt, zodat je geen wondjes krijgt. Scheer met de haargroei mee. Wanneer je tegen de haargroei in scheert is de kans op irritatie groot. Je huid wordt dan rood en pijnlijk, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Scheren is een simpele en normaalgesproken pijnloze manier van ontharen. Wel zullen de haren snel weer teruggroeien en kan het zijn dat je lelijke dikke stoppels krijgt. Bovendien raakt de huid snel geïrriteerd van het scheren.

Ontharingscrème

Voor het ontharen van de bikinilijn zijn er speciale ontharingscrèmes verkrijgbaar. Je smeert de crème op de huid, wacht een aantal minuten en verwijdert daarna de crème en de haren onder de douche. Deze manier van ontharen is ook pijnloos. Wel kan het zijn dat je allergisch bent voor de crème waardoor je huid na afloop erg pijnlijk aanvoelt en rood van kleur is. Ontharingscrèmes verwijderen niet altijd alle haren en vaak groeien de eerste haren al snel weer terug.

Brazilian wax

De Brazilian Wax wordt steeds populairder in Nederland. Bij deze manier van waxen wordt een deel van de haren op de schaamstreek verwijdert. Je kunt er zelfs voor kiezen om al het haar te laten verwijderen of alleen een dun streepje te laten staan. Het verwijderen wordt gedaan met een hete wax die op de huid wordt gesmeerd en vervolgens samen met de haren er af wordt getrokken. Sommige mensen ervaren dit als zeer pijnlijk, voor andere mensen valt het wel mee. Waxen kun je het beste laten doen door een schoonheidsspecialist. Op deze manier is het minder pijnlijk dan wanneer je het zelf doet en bovendien kan zij ook bij de moeilijk bereikbare plekken komen. De kosten van waxen zijn een stuk hoger dan van scheren of ontharingscrème. Een behandeling kost tussen de dertig en zestig euro. Een groot voordeel is wel dat de haren ongeveer een maand lang wegblijven en dat ze een stuk zachter en lichter teruggroeien.

Huidverzorging

Op welke manier je de bikinilijn ook onthaart, het zorgt altijd voor wat irritatie van de huid. Daarom is het belangrijk om je bikinilijn na het ontharen goed te verzorgen. Je kunt het beste gebruik maken van babyproducten, omdat deze producten geschikt zijn voor een gevoelige huid. Smeer na het ontharen wat babyolie of talkpoeder op de huid. Dit voorkomt irritatie en maakt de huid heerlijk zacht.

Om je huid wat rust te gunnen is het belangrijk om een dag te wachten voor je de zon in gaat. Op deze manier kan je huid genoeg herstellen. Zo kun je met een gladde en goed verzorgde huid de zon in gaan!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je bikinilijn ontharen: Klaar voor de zomer!"

Infoteur: Mk92
Laatste update: 15-11-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Ontharen
Schrijf mee!