InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verschillende vormen van haaruitval

Verschillende vormen van haaruitval

Een vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! Toch zijn er wel een aantal methoden die dit proces kunnen stoppen en zelfs tot nieuwe haargroei kunnen leiden. Hieronder de verschillende vormen en aan aantal methoden voor het bestrijden van haaruitval. Ieder mens heeft gemiddeld +/- 100.000 haren op zijn hoofd. Mensen met blond haar hebben meer haren dan mensen met donker haar. Iedere dag verliest een mens ongeveer 50 a 100 haren, dit is niet erg want ongeveer hetzelfde aantal haren groeit ook elke dag weer aan. Wanneer iemand meer haren gaat verliezen dan het gemiddelde 50 a 100 haren dan spreken we over haaruitval.

Verschillende vormen van haaruitval

Mannelijke kaalheid

Ook wel alopecia androgenetica genoemd. Deze vorm van haaruitval is het meest voorkomend onder de mannen. De hormoonspiegel van de man speelt een grote rol bij deze vorm van kaalheid en is vaak ook erfelijk bepaald. Het mannelijke hormoon (androgeen) veroorzaakt deze vorm van haaruitval, doordat de man dit hormoon in veel grotere hoeveelheid heeft dan de vrouw is dit een vorm die vooral bij mannen voorkomt. De kaalheid kan op alle leeftijden beginnen, zelfs al op zeer jonge leeftijd 15 a 16 jaar. Waar de een helemaal kaal word ontstaat er bij de ander alleen een kale plek of treedt de haargrens terug.

Vrouwelijke kaalheid

Vrouwen krijgen minder vaak te maken met haaruitval dan mannen en zelden zullen ze helemaal kaal worden. Toch komt het relatief best vaak voor dat een vrouw te maken krijgt met haaruitval. De haardos van de vrouw zal voornamelijk wat uitdunnen vooral aan de voorkant, de kruin en de zijkant. De oorzaak van de haaruitval bij de vrouw zijn vaak hormonale veranderingen, na een zwangerschap gaat een vrouw vaak meer haar verliezen, tijdens de zwangerschap verliest een vrouw minder haar en de haren die zij vasthoud verliest ze dus na de zwangerschap alsnog. Ook stress, een slecht eetpatroon of de overgang kan een oorzaak zijn.

Mogelijke behandelingen/methoden die tot nieuwe haargroei kunnen leiden

De twee bovenste vormen van haaruitval kunnen niet genezen worden, wel zijn er middelen om het haaruitval te doen stoppen en eventueel weer tot nieuwe haargroei kunnen leiden.

Minoxidil-lotion, is een van de populairste middelen om de haargroei te stimuleren. Oorspronkelijk werd dit middel gebruikt om een hoge bloeddruk tegen te gaan maar had de vreemde bijwerking om haar opnieuw te doen groeien.

Antibacterieel lotion en een antischimmelmiddel, studies hebben onlangs aangetoond dat deze middelen de haaruitval en de jeuk die daar vaak mee gepaard gaat kan afremmen.

Hormonale preparaten, 50% van de vrouwen die te maken krijgen met haaruitval kan dit afgeremd worden door hormonale preparaten. De preparaten blokkeren de werking van het mannelijk hormoon.

Haartransplantatie of reductie van de hoofdhuid, Wanneer iemand erg veel last heeft van zijn haaruitval/kaalheid kunnen deze chirurgische methodes een uitkomst bieden en een zeer bevredigend resultaat leveren.

Diffuse kaalheid

Ook wel alopecia diffusa genoemd. Deze vorm van kaalheid is vaak tijdelijk en treedt vaak op als gevolg van een ernstige ziekte. Wanneer iemand voor langere tijd hoge koorts heeft kan er haaruitval ontstaan maar ook door de medicatie die iemand krijgt. De medicatie tegen kanker veroorzaken vaak haaruitval, maar ook een hoge dosis van thallium, retinoïden, of vitamine a kunnen haaruitval veroorzaken.

Alopecia areatal,

Bij deze vorm valt het haar pleksgewijs uit. Er ontstaan kale plekken op het behaarde hoofd maar kan ook voorkomen op het lichaam, de baard, schaamstreek of wenkbrauwen. 5-10% van de bevolking verliest al het hoofdhaar, dat word alopecia areata totalis genoemd. Wanneer iemand al zijn lichaamshaar verliest noemen we dat alopecia areata universalis dit komt voor bij 1 tot 2 % van de bevolking. De oorzaak van deze vorm is nog niet helemaal duidelijk wel is het vrijwel zeker dat het een stoornis in het auto-immuunsysteem is. Het lichaam gaat zijn eigen haar afstoten. Vaak groeit het haar wel weer terug.

Tractiealopecia

Deze vorm komt vaak voor bij kinderen of volwassenen die hun haar vaak strak invlechten of door te strak gezette dreadlocks maar ook strakke paardenstaarten of krulspelden kunnen dit veroorzaken. Wanneer iemand dit te vaak doet komt er een constante spanning op het haarzakje te staan wat kan leiden tot permanent haaruitval.

Alopecia door verlittekening

Deze vorm wordt veroorzaakt door littekenvorming waardoor de haarzakjes verloren gaan. Dit kan zijn door brandwonden, röntgentherapie, huidkanker of andere ernstige verwondingen. De haren groeien niet meer terug.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Haaruitval voorkomenHaaruitval voorkomenHaaruitval bij mannen komt al voor vanaf je 25e levensjaar en kan verstekkende gevolgen hebben voor je uiterlijk en iden…

Reageer op het artikel "Verschillende vormen van haaruitval"

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 31-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!