InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Endometriose bij de vrouw

Endometriose bij de vrouw

Endometriose bij de vrouw Endometriose is een ziektebeeld dat voorkomt bij vrouwen. Het heeft te maken met het slijmvlies van de geslachtsorganen. Veel vrouwen met endometriose voelen zich onbegrepen door artsen, familie of vrienden.

Ziektebeeld endometriose

Bij endometriose gaat het om de groei van baarmoederslijmvlies, maar ook om de groei van onderliggend bindweefsel. Deze groei vind plaats op abnormale plaatsen binnen het lichaam. Dit kan dus in de eierstok zijn, in de eileider of in de vagina. Maar ook in het buikvlies kan dit voorkomen.

Helaas komt dit ook redelijk veel voor bij vrouwen: ongeveer 10 procent van de vrouwen zal vroeg of laat endometriose krijgen.

Symptomen

Endometriose kan voorkomen zonder dat je er klachten van hebt. Zo kan het dus voorkomen dat je al jaren endometriose hebt zonder het te weten. maar de klachten kunnen ook plots ontstaan of langzaam aan.

Vaak zijn de klachten ook wat onduidelijk of vaag, waardoor er niet direct aan endometriose gedacht wordt. Bijvoorbeeld een hevigere menstruatie met pijn. Ook kan het vrijen pijn doen. Vaak wordt er aan andere aandoeningen gedacht dan aan endometriose wanneer deze klachten voorkomen.

Tijdens de menstruatie heeft men over het algemeen meer klachten van de endometriose. Dit komt omdat de stukjes baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder mee op zwellen. Deze stukjes zwellen op en worden afgestoten, wat bloedingen geeft.

Het bloed moet worden afgevoerd door het lichaam, maar wanneer dit niet lukt, wordt het opgehoopt. Er vormen zich dan cysten, gevuld met bloed. Deze cysten noemt men ook wel chocoladecysten. Zo een cyste kan plotseling open scheuren, en dit veroorzaakt dan een hevige pijn.

Behandeling

Tijdens ze zwangerschap verdwijnen de klachten, maar deze kunnen heel goed na de bevalling weer terug komen. Tijdens en na de overgang zouden de klachten ook moeten verdwijnen.

Het gebruik van de pil geeft soms goede resultaten, maar dit werkt niet bij iedereen. Verder zijn andere preparaten met progesteron goed om de slijmopbouw te verminderen. Een operatie is soms mogelijk, maar de kans dat endometriose terug komt is wel aanwezig. De cysten kunnen ook weggebrand of weg gelaserd worden. Pijnstillers worden vaak voorgeschreven, en verder kijkt men naar de leeftijd van de vrouw en of er nog een kinderwens is. Dit i.v.m. een operatie.

Veel vrouwen met endometriose voelen zich onbegrepen, omdat het vaak om hele vage klachten gaat. Maar endometriose kan ontzettend veel pijn opleveren. Wanneer je last hebt van deze vage klachten, kan je gaan denken aan endometriose. De arts kan dit onderzoeken. Het is niet fijn om endometriose te hebben, maar het helpt wel al een stuk om te weten waar de klachten vandaan komen.

Via het internet kan je vaak lotgenoten vinden, er samen over praten helpt ook al veel. Bedenk dat 1 op de 10 vrouwen endometriose heeft, dit is best veel!
Gerelateerde artikelen
Endometriose: symptomen, diagnose en behandelingEndometriose: symptomen, diagnose en behandelingOngeveer 10% van de vrouwen lijdt aan endometriose, vaak zonder het zelf te weten. Bij endometriose is baarmoederslijmvl…
Pijn aan eierstokken en eileidersPijn aan eierstokken en eileidersIedere vrouw kan last krijgen van de eierstokken of eileiders, waarbij er pijn wordt gevoeld. Hier zijn verschillende oo…
Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokkenPijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokkenVeel vrouwen hebben regelmatig last van pijn in de onderbuik. De pijn kan variëren van een plotseling optredende hevige…
Endometriose: buikholtebloeding, verkleving en zwangerschap!Endometriose: buikholtebloeding, verkleving en zwangerschap!Bij menstruatie verwacht de vrouw dat de bloeding het lichaam via de schede verlaat, echter soms kan een deel in het lic…
Endometriose en retrograde menstruatieEndometriose is een chronische ziekte waarbij het baarmoederweefsel (endometrium) dat normaal de binnenkant van de baarm…

Reageer op het artikel "Endometriose bij de vrouw"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!