InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?

Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?

Iedereen krijgt wel eens te maken met spierkrampen. Ze kunnen erg pijnlijk zijn maar verdwijnen meestal na enkele minuten. Hoe ontstaan spierkrampen? Wat kun je doen als je een kramp krijgt? Spierkrampen komen vaak voor in de kuiten of in de voeten, maar ze kunnen ook in andere lichaamsdelen voorkomen. Sporters zijn vaak als de dood voor spierkrampen: deze kunnen ervoor zorgen dat ze hun training of erger nog, hun wedstrijd, moeten stopzetten.

Krampen door langdurige belasting

Spierkrampen die voorkomen tijdens of na het sporten zijn meestal te wijten aan een langdurige belasting van dat lichaamsdeel. Er heeft dan wellicht een zuurstoftekort plaatsgevonden waardoor melkzuur zich is gaan opstapelen in de spieren, waardoor ze willekeurig gaan samentrekken of verkrampen. Daarbij komt dat we tijdens het sporten vaak heel wat vocht verliezen en samen daarmee ook natrium, kalium en calcium verloren laten gaan uit het lichaam. Dit tekort aan elektrolyten kan ook tot spierkrampen leiden.

Gezien de lastige en pijnlijke situatie waarin krampen ons kunnen brengen tijdens het sporten, kunnen we maar beter proberen om ze te voorkomen. Dit kan door voor de intensieve inspanning voldoende op te warmen om de spieren voor te bereiden op de aankomende inspanning. Ook voldoende drinken voor, tijdens en na het sporten is van groot belang om dehydratatie van het lichaam te vermijden. Om een voldoende voorraad aan kalium, calcium en magnesium te hebben zijn fruit en groenten de ideale oplossing: wie het hele jaar door voldoende fruit en groenten eet bouwt een reserve op.

Zwangerschap

Zwangere vrouwen hebben vaak ook meer last van krampen, vooral tijdens de nacht. Dit komt omdat ze verhoudingen van zouten, mineralen en vocht in het lichaam veranderen naarmate de zwangerschap vordert, zodat tekorten kunnen optreden die de spierkrampen veroorzaken. In samenspraak met de huisarts of gynaecoloog kunnen supplementen voorgeschreven worden die de klachten doen afnemen. Na de bevalling verdwijnen de klachten ook meestal vanzelf.

Toch krampen?

Als je toch kramp krijgt ondanks de inspanningen om ze te voorkomen, zijn er een aantal middeltjes die de pijn kunnen verzachten en de spier terug kunnen ontspannen. Voorzichtig stretchen en de verkrampte spier rustig uitrekken helpt om ze terug te laten ontspannen. Dit is even pijnlijk, maar zal de kramp sneller laten verdwijnen. Een zachte massage van de verkrampte spieren kan ook positief inwerken.
Om de pijn te verlichten kan men ook proberen om de spieren warm te houden door bijvoorbeeld een warmwaterkruik.

In principe zijn spierkrampen zeer onschuldig en verdwijnen de klachten na enkele minuten. Komen de krampen echter steeds terug, dan is het raadzaam toch een arts te raadplegen. In sommige gevallen worden de krampen veroorzaakt door ernstiger aandoeningen zoals een vaatziekte, een spierletsel of tetanus.
© 2011 - 2019 Juliedr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Kramp tijdens het sportenIedere sporter heeft wel een last gehad van kramp tijdens het sporten. Hier zijn verschillende aanleidingen voor en ook…
Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Veel mensen herkennen het, midden in de nacht wakker worden doordat de kramp op dat moment in je kuit schiet. Kuitkramp…
Nachtelijke kuitkramp: oorzaak en behandelingNachtelijke kuitkramp: oorzaak en behandelingHet is erg vervelend om ís nachts wakker te worden door kramp in je kuit. De kuitkramp bestaat uit pijnlijke, plaatselij…
Bronnen en referenties
  • http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/435404/2008/10/01/Hoe-kom-ik-af-van-die-nachtelijke-spierkrampen.dhtml
  • http://www.cm.be/nl/100/klachten_en_ziekten/s-z/spierkramp/spierkramp.jsp

Reageer op het artikel "Wat zijn spierkrampen en hoe kan je ze voorkomen?"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 31-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!