InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?

Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?

Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen? Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op andere plekken. Kramp kan verschrikkelijk veel pijn doen. Het is daarom nooit fijn als je kramp krijgt. Je vraagt je daarom vast ook wel eens af hoe kramp ontstaat en wat had je daarvoor gedaan had. Wil je graag meer weten over dit onderwerp? Dat kan, want in dit artikel wordt goed en duidelijk uitgelegd over hoe je kramp kan krijgen, hoe het ontstaat en hoe je het kan voorkomen. Lees daarom gauw verder.

Wat is kramp?

Kramp is het onwillekeurige samentrekken van alle spiervezels van een spier of van meerdere spieren. Meestal is het een deel van de vezels van een spier in rust, terwijl een ander deel van je spier zich samentrekt. En zo wordt het rusten en actief zijn van spiervezels afgewisseld. Het gaat vaak om de spieren die zich rond een gewricht zich bevinden. Spierkramp ontstaat daardoor vaak in je kuit of in je hamstring. Spierkramp kan ook ontstaan tijdens het slapen. Kramp kan ontzettend veel pijn doen. Het is daarom nooit fijn als je kramp krijgt. Krampen kan gewoon bij iedereen voorkomen, en niet alleen bij mensen, die bijvoorbeeld een bepaalde ziekte hebben in hun spieren.

Hoe ontstaat kramp?

De oorzaak van kramp is toch niet helemaal bekend. Spierkramp ontstaat vaak door een zware lichamelijke inspanning tijdens het sporten, maar kan ook gebeuren bij het slapen. De pijn die van kramp afkomt ontstaat door de kracht van het aanspannen van de spieren. Kramp ontstaat vaak in de spieren die je kan bewegen, maar kan ook in de organen ontstaan, de organen hebben namelijk ook spieren.

Er zijn verschillende oorzaken waardoor je kramp kunt krijgen:
  • Er kan minder bloed naar je spieren toe gaan. Daarom is het ook niet handig om gelijk na het eten te gaan zwemmen of te gaan sporten. Het eten gaat naar je maag en je darmen, zo wordt het eten verteerd. De kans is daarom groter dat de spieren minder bloed krijgen, en zo kun je dus kramp krijgen.
  • Het kwijtraken van vocht en zout, bijvoorbeeld als het heel warm is kun je veel vocht verliezen, dit gebeurt door het zweten. Deze krampen kunnen ontstaan als het erg warm is. Als het erg koud is kun je ook last hebben van spierkramp. De spieren verkrampen dan.
  • Een andere oorzaak van kramp krijgen is dat er te weinig suiker in je bloed zit.

Wat kun je tegen kramp doen?

De makkelijkste en de eenvoudigste manier om kramp over te laten gaan is het strekken van de spieren. Zo wordt de spier langer gemaakt en hou je het samentrekken tegen. De spieren masseren na de kramp kan ook heel goed helpen. De spier wordt dan lekker ontspannen en het kan goed helpen tegen de spierpijn die misschien na de kramp volgt.

Hoe voorkom je kramp?

  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het sporten.
  • Vul meer vocht, zouten en mineralen toe aan je lichaam tijdens langdurige intensieve inspanning. Drink dus niet alleen water, maar ook sportdrank of sportwater.
  • Voorkom dorst, drink daarom vaak kleine slokjes water.
  • Draag geen knellende kleding.
  • Om de nachtelijke kramp tegen te gaan, ontspan lekker goed je spieren vlak voor het slapen.
© 2012 - 2019 Nick53, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eenvoudige tips tegen krampEenvoudige tips tegen krampKramp is een bekend verschijnsel dat regelmatig kan voorkomen. Vaak ontstaat kramp vrij onverwachts en kan de pijn zelfs…
Veroorzaakt elektroallergie spierkrampmijn kijk opVeroorzaakt elektroallergie spierkrampSpierkramp kan erg vervelend en behoorlijk pijnlijk zijn. Vervelend wanneer je tenen zomaar pijnlijk krom gaan staan en…
Spierkramp, spierscheur en spierverrekking: behandelingSpierkramp, spierscheur en spierverrekking: behandelingMet de zomer in aantocht krijgen veel mensen de kriebels om te gaan sporten. Dan is het aangeraden om je spieren eerst g…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Sutherland, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/
  • http://www.blessure-aanwijzer.nl/

Reageer op het artikel "Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?"

Reacties

Jack Bertrums, 16-08-2016 10:03 #2
Zou graag willen weten of kramp ook veroorzaakt kan worden door dat je tijdens een lange afstand wandeling niet kan plassen, veel drinkt maar door zweten je vocht verliest. De vraag is eigenlijk wat doen de afvalstoffen die je normaal uit plast in het lichaam als je niet kan plassen.

Marijke, 15-12-2014 16:40 #1
Wat goed geschreven. Duidelijk en overzichtelijk. Complimenten.

Infoteur: Nick53
Laatste update: 09-04-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!