InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter?

Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter?

Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter? Het gros van de Nederlanders wil zelf zijn arts, kliniek of ziekenhuis kunnen uitkiezen. Bijna iedereen is bekend met gewone ziekenhuizen. Met klinieken zijn mensen echter minder bekend, hoewel de populariteit van privéklinieken onder Nederlanders toeneemt. Maar wat zijn de verschillen tussen een (privé)kliniek en een normaal ziekenhuis? En is er een verschil in de kwaliteit van de geboden zorg tussen klinieken en ziekenhuizen?

Inhoud

Wat is een kliniek?

Een kliniek voert diverse medische verrichtingen uit. Het betreffen vaak medische handelingen die als noodzakelijk worden gezien en daarom ook vaak worden vergoed door de zorgverzekering. Een kliniek is een particuliere instelling waarin twee of meer specialisten werken. Deze specialisten zijn vaak niet anders dan de specialisten die in ziekenhuizen werken. Naast de gespecialiseerde klinieken zijn er ook privéklinieken. Ook privéklinieken zijn particuliere instellingen. De medische handelingen die in dergelijke klinieken worden uitgevoerd zijn echter vaak niet medisch noodzakelijk en worden dus vaak ook niet vergoed door de zorgverzekering. Denk hierbij aan cosmetische ingrepen als botoxbehandelingen, borstvergrotingen of liposucties. Klinieken zijn vaak gespecialiseerd in een of enkele vakgebieden. Dit in tegenstelling tot een regulier ziekenhuis, dat het hele pakket aanbiedt. Voorbeelden van bekende klinieken zijn Bergman Clinics en Velthuis Klinieken.

Specialisatie, zorg en aandacht

Klinieken zijn zoals gezegd dus vaak gespecialiseerd in een of enkele vakgebieden. In veel gevallen is een kliniek minimaal een volwaardig alternatief voor het gewone ziekenhuis. Het grote verschil is wel dat gewone ziekenhuizen over veel meer voorzieningen beschikken, bijvoorbeeld een intensive care. Patiënten of cliënten die grote gezondheidsrisico’s lopen (denk aan hartklachten) zullen meestal worden doorverwezen naar een ziekenhuis. Het is ook een optie dat een behandeling in een kliniek wordt uitgevoerd, maar dat de patiënt in geval van complicaties alsnog naar een ziekenhuis wordt overgebracht. In een kliniek is meestal meer nazorg en aandacht voor de behandeling en herstel. Ook is er vaak sprake van beter eten, meer privacy en diverse andere (luxe) voorzieningen.

Wachtlijsten en wachttijden

Een belangrijk item voor medisch hulpbehoevenden zijn de wachttijden. Het is erg prettig wanneer je zo snel mogelijk kunt worden geholpen. Wat je vaak ziet is dat de wachtlijsten bij klinieken stukken korter zijn. Dit kan in sommige gevallen meer dan de helft schelen in vergelijking met gewone ziekenhuizen.

Kosten en vergoeding zorgkosten

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken zijn klinieken vaak goedkoper dan gewone ziekenhuizen. Er kan namelijk, vanwege de specialisatie, goedkoper gewerkt worden. Het is bij een kliniek wel raadzaam of voorafgaand aan een behandeling te controleren of de kosten worden vergoed door de zorgverzekering. Er is namelijk niet altijd sprake van een vergoeding waardoor de kosten hoog kunnen oplopen. Het hangt van je verzekering af of je vrij bent om te bepalen naar welk ziekenhuis of kliniek je gaat voor onderzoek of behandeling. Voor behandeling in het buitenland gelden ook weer aparte regels, die per verzekering kunnen verschillen.

Wat is beter: een ziekenhuis of een kliniek?

Het is onmogelijk om eenduidig een antwoord op deze vraag te geven. De overheid verplicht klinieken en ziekenhuizen om informatie over de kwaliteit van hun zorg te geven. De zorgverzekeraars gebruiken deze informatie voor hun zorginkoop. Het is daarom raadzaam altijd je zorgverzekeraar te raadplegen. Ook het goed inlezen van bijvoorbeeld recensies op het internet kan helpen de beste zorgaanbieder te kiezen. Daarnaast zijn er enkele kwaliteitswaarborgen waaraan je klinieken met goede zorg kunt herkennen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Kiezen tussen een kliniek of ziekenhuis, wat is beter?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!