InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Magnesium bij spierkramp

Magnesium bij spierkramp

Magnesium bij spierkramp Bij kramp trekken alle spiervezels uit een spiergroep zich ineens samen, wat kan leiden tot een zeer pijnlijke ervaring. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de overdracht van prikkels naar de spieren en spierkramp wordt dan ook vaak in verband gebracht met een magnesiumtekort. Maar een wetenschappelijke basis voor het verband tussen magnesiumgebrek en kramp ontbreekt.

Inhoud

Wat is kramp?

Normaal gesproken wisselen de spiervezels elkaar af in hun werk, maar bij kramp trekken alle spiervezels van een spiergroep zich opeens tegelijk samen. Dit komt doordat de zenuwen op dat moment verkeerd reageren en teveel signalen doorsturen naar de betreffende spier. Spierkramp komt het meest voor in kuiten en voeten en de ervaring is over het algemeen zeer pijnlijk.

Wie heeft last van kramp en waar wordt het door veroorzaakt?

Vooral ouderen, zwangere vrouwen en intensieve sporters kunnen met kramp te maken hebben. Sporters krijgen vooral kramp door overbelasting. Zwangere vrouwen en ouderen krijgen juist vaker kramp wanneer zij rustig zitten of in bed liggen.

Kramp in de spieren kan worden veroorzaakt door:
  • te zware belasting van de spieren of overmatig rekken.
  • een tekort aan zouten en vocht (dehydratie). Dit komt vaker voor bij sporters. Vooral een tekort aan natrium kan leiden tot ongecontroleerde spiersamentrekking.
  • te sterke afkoeling van de spieren. Dit komt vaker voor bij zwemmers, bij de overgang van een warme omgeving naar koud water of bij langdurig zwemmen in koud water.
  • emotionele stress.
  • te lang aanhouden van een verkeerde lichaamshouding.
  • een tekort aan magnesium. Het Voedingscentrum noemt spierkrampen als één van de belangrijkste symptomen van een magnesiumtekort.
Kramp komt vaker voor bij minder getrainde en vermoeide spieren.

Wat kan er tegen kramp worden gedaan?

Hoewel kramp bijzonder pijnlijk kan zijn, is het over het algemeen een onschuldig probleem van voorbijgaande aard. Voorzichtig stretchen is een veel gebruikte en effectieve remedie. Bij het leveren van een grote inspanning, zoals bij sporten, is het van belang de voorraad zout en water op pijl te houden om kramp te voorkomen.

Voor mensen die juist in rusthouding meer last hebben van kramp zijn er mogelijk positieve effecten van een warm bad voor het slapen gaan, een andere slaaphouding (zoals het hoog leggen van de benen), massage, rekoefeningen en voldoende vochtinname. Ook goede schoenen kunnen helpen de klachten te verminderen.

Bij structurele kramp is het verstandig een huisarts te bezoeken, omdat er sprake kan zijn van een achterliggend medisch probleem.

Kramp en een tekort aan magnesium

Als je op internet informatie zoekt over kramp kom je veel sites tegen die je aanraden extra magnesium te slikken. Het is niet zo vreemd dat kramp in verband wordt gebracht met een gebrek aan magnesium, aangezien magnesium een belangrijke rol speelt in de overdracht van prikkels en het samentrekken en ontspannen van spieren. Een tekort aan magnesium komt in Nederland over het algemeen echter weinig voor. Zwangere vrouwen lopen een iets hoger risico.

Een eventueel magnesiumtekort kan wel leiden tot kramp, maar niet alle kramp wordt veroorzaakt door een magnesiumtekort.
  • Er is onderzoek gedaan naar de toepassing van magnesium bij ouderen die regelmatig last hebben van kramp, maar in dit onderzoek werd geen verband gevonden tussen meer magnesium en minder kramp.
  • Ook voor zwangere vrouwen is onderzoek gedaan naar de mogelijke positieve invloed van magnesium bij kramp. De resultaten van deze onderzoeken lopen uiteen.
  • Sporters die magnesiumsupplementen gebruiken ondervinden daarna soms minder, maar soms ook meer kramp.

Als je veel last hebt van spierkramp is het aan te raden om met je huisarts te overleggen. Mogelijk heb je een magnesiumtekort dat de kramp veroorzaakt. In dat geval kan het helpen om extra magnesium in te nemen. Houd er wel rekening mee dat als je geen magnesiumtekort hebt het slikken van magnesiumsupplementen kan leiden tot darmklachten.
© 2016 - 2019 Inform, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Magnesium: nuttig bij angststoornissenMagnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slape…
Paarden en een magnesiumtekortPaarden en een magnesiumtekortHet mineraal magnesium is belangrijk voor het zenuwstelsel. Al meer hoor je over vermeende magnesiumtekorten bij paarden…
Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortTekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortHoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en d…
Betekenis magnesium voor je lichaamBetekenis magnesium voor je lichaamWe realiseren ons lang niet altijd wat magnesium direct of indirect voor ons lichaam kan betekenen. Maar de lijst blijkt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Keifit, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/magnesium.aspx
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0048475/ (U.S. National Library of Medicine)
  • http://www.henw.org/archief/volledig/id1129-nhg-farmacotherapeutische-richtlijn-nachtelijke-spierkrampen-in-de-benen.html (Huisarts & Wetenschap)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Spierkramp
  • http://nocnsf.nl/cms/streambin.aspx?requestid=53DF6F0F-5752-46E0-B3AC-E82EA0303ECC

Reageer op het artikel "Magnesium bij spierkramp"

Reacties

Netty van der Spin, 29-02-2016 15:05 #6
Ja dat hoor je vaker dat er oefeningen zijn die moeilijk te doen zijn. Ik doe dus aan stijldansen met mijn man, en door spierproblemen heeft hij dat dus ook een tijd niet meer kunnen doen, en zodoende ik ook niet. Dat apparaat wat je krijgt van 'het lijstje van 8' laat die heel en je man er naar kijken en beslissen. In ieder geval veel beterschap Marie, aanhoudende spierkrampen zijn niet om te lachen.

Marie Diff, 29-02-2016 11:07 #5
Dankjewel Netty, het gaat alweer een stuk beter. Mijn bijsluiter heb ik in het toilet laten vallen, dus die is spoorloos. Ik krijg van de dokter erg lastige oefeningen ook, maar die doorsta ik allemaal omdat ik mijn doel wil bereiken, whatever it takes.

Netty van der Spin, 27-02-2016 15:43 #4
Och dat is wel heel heftig Marie. Hopelijk gaat het snel beter met je. Mijn man heeft laatst ook eens heel erg last gehad van kramp tijdens onze dansles en toen adviseerde de dokter ook niet naar buiten te gaan, want het bleef aanhouden. Hij heeft toen inderdaad ook magnesium moeten gebruiken om de spieren tot rust te brengen.

Het is altijd heel belangrijk bij dat soort producten de bijsluiter nooit in de prullenbak te doen, maar bij je te houden. Niet nadenken, maar luisteren is soms wat je moet doen. Ik vond het overigens een leuk artikel. Ik laat het zometeen ook aan mijn man lezen.

Marie Diff, 25-02-2016 09:30 #3
Ik heb zo'n last van kramp dat de huisarts mij geadviseerd heeft om tot woensdag niet meer naar te buiten te gaan, gelukkig is het niets ernstigs. Zal magnesium eens proberen, wellicht dat het helpt. Gelukkig kunnen mijn plannen voor woensdag gewoon doorgaan, ik kijk er ontzettend naar uit! Reactie infoteur, 25-02-2016
Dat klinkt heftig, Marie! Veel sterkte, hopelijk kun je snel weer gewoon naar buiten!

Cleo, 23-02-2016 15:00 #2
Haha, heel herkenbaar Hugo. Sommige mensen leven op rare verhalen verkondigen, sommige doen het zelfs beroepsmatig. Zolang je maar voor jezelf nadenkt, en niet voor anderen.

Ik heb zelf in een sportschool gewerkt, en daar hadden ook veel mensen krampklachten en heb ook mijn ''onderzoek'' moeten doen naar hoe ik deze mensen kon verder helpen. En dit stuk heeft hier ook aan bijgedragen, mooi verhaal infoteur, mijn complimenten.

Fietsen heb ik trouwens ook veel aan fietsen gedaan, en dat vraagt toch veel van je spieren. Ik heb de GAIL route gedaan, en wil daar meer verhaaltjes over lezen. Dus dat komt hopelijk later nog.

Nogmaals bedankt infoteur, goed werk! Reactie infoteur, 25-02-2016
Dank voor je reactie en aardige opmerkingen, Cleo! Fijn dat je wat aan het artikel had.

Hugo de Mill, 19-02-2016 14:19 #1
Goed geschreven stuk. Ik doe zelf al jaren aan wielrennen en heb ook op amateur niveau door o.a. België gefietst en ondervond ook vaak kramp na lange fietstochten. Het gebruik van magnesium werkte naar mijn idee soms, maar een goede vriend van mij had er heel veel baat bij zelfs. Erg pijnlijk om te zien als de tenen helemaal omkrullen door de kramp. Maar Franken heeft vaker last van kramp en had meerdere rare verhalen over de relatie met spiertrekkingen, alleen magnesium werkte echt. De rest was totale onzin.

Ik heb tegenwoordig magnesium van een iets duurder merk, maar ik merk dat het veel potenter is dan de wat goedkopere varianten. Dat is echt een product dat ik voor het leven ga behouden, en dat gevoel heb je wel eens vaker in het leven. Iets dat perfect is, doe je niet weg. No matter what. Whatever it takes.

Het is trouwens interessant om te lezen dat er geen relatie is tussen ouderen met spierkrampen en het gebruik van magnesium. Ik heb namelijk een gouden trouwring om en mijn vingers krampen nogal vaak na het sporten, dus ik ben benieuwd hoe ik dat ga aanpakken als ik 80 ben. Reactie infoteur, 19-02-2016
Dankjewel voor je reactie, Hugo. Fijn dat je iets hebt gevonden dat voor jou goed werkt. Het is bij supplementen inderdaad meestal niet zo'n goed idee om te gaan voor de goedkoopste. De betere merken zijn meestal iets duurder. (Wat niet wil zeggen dat alle dure supplementen goed zijn!)
Kramp op je 80ste na het sporten lijkt me inderdaad vervelend. Aan de andere kant, als je op je 80ste nog intensief kunt sporten heb je het ook weer niet zo heel slecht voor elkaar;-)

Infoteur: Inform
Laatste update: 01-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!