InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Magnesium: nuttig bij angststoornissen

Magnesium: nuttig bij angststoornissen

Magnesium kan nuttig zijn als je met angststoornissen te maken hebt. Een evenwichtige magnesiumbalans kan eveneens slapeloosheid, clusterhoofdpijn en spierkrampen tegengaan.

Magnesium: nuttig bij angststoornissen

Magnesium is een van de vele mineralen. Het is essentieel voor het verloop van uiteenlopende biochemische processen in je lichaam. Magnesium is in te zetten bij diverse aandoeningen en ziekten: diabetes, hormonale klachten en bij angststoornissen. Magnesium is nodig voor de energieproductie, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren.

Voeding niet toereikend

Onze huidige voeding bevat weinig magnesium. Voedingsstoffen die veel magnesium ontrekken zijn geraffineerde koolhydraten zoals in wit brood, koffie, alcohol, frisdranken, een hoog zoutgebruik en medicijnen zoals de anticonceptiepil. Als je veel zuivel gebruikt, zoals melk en yoghurt, kun je ook een onevenwichtige balans opbouwen tussen het calcium en magnesium gehalte.

Soms geeft je lichaam aan een behoefte te hebben aan magnesium. Bijvoorbeeld bij zwaar lichamelijke inspanningen zoals hardlopen, diarree, chronische pijn, overmatig zweten, de periode na een operatie. Stress, angst en bij crashdiëten. Recent onderzoek - The Hordaland Health Study onder ruim 5000 mensen heeft aangetoond dat de inname van magnesium een positieve werking heeft de depressie en angstklachten. Het is dan ook niet voor niets dat magnesium het anti-stressmineraal wordt genoemd.

Spierkramp

Een van de gevolgen van magnesiumtekort is spierkramp. Magnesium is nodig voor de juiste ontspanning en samentrekking van je spieren. Buitensporige spierspanning kan betekenen dat je een magnesiumtekort hebt.

Slapeloosheid

Slapeloosheid of het moeilijk in slaap kunnen komen is een ander symptoom als gevolg van magnesiumtekort. Ook omtrent deze relatie hebben onderzoeken uitgewezen dat patiënten die magnesiumsupplementen slikken, sneller en makkelijker in slaap vallen dan mensen met een tekort. Magnesiumsupplementen zorgden er voor dat er minder cortisol - het stresshormoon dat de slaap verstoort - vrijkwam tijdens het slapen.

Spanningshoofdpijn

Veel mensen die kampen met spannings- of clusterhoofdpijn, hebben ook te maken met spierkrampen en gespannen spieren. Ook dit kan verminderd worden door magnesiumsupplementen in te nemen of je voeding aan te passen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Magnesium staat bekend als een belangrijke regelaar bij de energieproductie. Ruim zestig procent van het magnesium
bevindt zich in je beenderen. De overige veertig procent zit in de cellen van je zachte weefsel. Neurotransmitters, hormonen en overige cellulaire effectoren beïnvloeden de celstofwisseling via het zogenaamde adenylcyclase-systeem. Voor de werking van dit systeem is magnesium essentieel. Ook vitamine B6 werkt in veel cellulaire reacties samen met magnesium. Als je een te hoog vitamine B6 gehalte inneemt, kan het echter de magnesiumvoorraad in je lichaam uitputten.

Natuurlijke bronnen

Natuurlijke bronnen van magnesium zitten onder andere in groen groenten zoals broccoli, in verse noten, granen, makreel, krab, heilbot en in grapefruits. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van magnesium is 300 mg. In de gemiddelde westerse voeding kom je niet aan deze hoeveelheid. Aanvullen met supplementen is dan een optie. Over het algemeen hebben goede multivitaminen en mineralenpreparaten een gezonde dosis magnesium in zich. Aanbevolen wordt een supplement met 200 tot 400 mg te slikken.
© 2010 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Inspanningsfysiologie; fosfor en magnesium bij sportenFosfor en magnesium zijn micronutriënten. Dit betekent dat het lichaam maar weinig van deze stoffen nodig heeft. Omdat z…
Nachtelijke spierkramp (NS): oorzaken en behandelingNachtelijke spierkramp (NS): oorzaken en behandelingNachtelijke spierkramp (NS) duidt op een plotselinge aanval van kramp of pijnlijke spiercontracties, die s nachts optre…
Tekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortTekort aan magnesium? Oorzaken en tips bij magnesiumtekortHoe erg is het als je een tekort aan magnesium hebt? Dit hangt onder meer af van de ernst van het magnesiumtekekort en d…
Klachten bij magnesium tekortKlachten bij magnesium tekortHet is erg belangrijk om voldoende van het mineraal magnesium binnen te krijgen. Magnesium is natuurlijk tranquillizer,…
Inhibin kan helpen bij nachtelijke spierkrampInhibin kan helpen bij nachtelijke spierkrampRuim 40% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van kramp in kuiten of voeten gedurende de slaap. Wie vaak las…

Reageer op het artikel "Magnesium: nuttig bij angststoornissen"

Reacties

Trees Brands, 13-04-2014 15:36 #2
Ik ga over 5 weken de route naar Santiago lopen 775 km. Zou het verstandig zijn om binnenkort te starten met magnesium supplementen. Ik ben 66 jaar.
In afwachting
Trees

Jason, 09-10-2013 06:54 #1
Bij kruidvat verkopen ze magnesium supplementen (en nog veel meer).

Infoteur: Enroute
Gepubliceerd: 04-08-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!