InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Eenvoudige tips tegen kramp

Eenvoudige tips tegen kramp

Eenvoudige tips tegen kramp Kramp is een bekend verschijnsel dat regelmatig kan voorkomen. Vaak ontstaat kramp vrij onverwachts en kan de pijn zelfs dagenlang aanhouden. Hierdoor kan het soms onmogelijk zijn om er rekening mee te houden. Er spelen namelijk meerdere factoren mee die kramp veroorzaken. Men heeft tijdens het sporten bijvoorbeeld een verhoogde kans op kramp. Hiernaast kunnen de zenuwen onverwacht gedrag vertonen tijdens het zwemmen in koud water, waardoor de spieren plotseling samentrekken. Hoe kan ik kramp zoveel mogelijk voorkomen? Welke lichaamsstoffen zijn hierbij betrokken en waarom ontstaat er kramp bij het uitrekken?

Tips tegen kramp

Wat is kramp?

Kramp is een ongecontroleerde samentrekking van spieren. De spiervezels wisselen daarbij te veel tussen een gespannen- en rusttoestand. Deze spiervezels worden aangestuurd door de zenuwen. Tijdens het hebben van kramp blijft hierdoor de spier gespannen. Het veroorzaakt uiteindelijk een vervelend en pijnlijk gevoel dat soms zelfs dagenlang aanwezig kan blijven.

Hoe ontstaat kramp?

Kramp wordt veroorzaakt doordat de zenuwen een verkeerd signaal aan de spiervezels afgeven. Er zijn verschillende factoren die dit kunnen veroorzaken. Soms is het zelfs een combinatie van deze factoren. De verschillende factoren zijn grotendeels samen te brengen in twee verschillende categorieën: spierkramp vanwege overbelasting of vanwege een onjuiste balans van bepaalde stoffen in de lichaam. Hiernaast kan het voorkomen dat er kramp ontstaat vanwege de kou.

Overbelasting van de spieren

Er zijn diverse scenario's mogelijk waarbij men de spieren overbelast of uitput. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het sporten gebeuren. Hiernaast kunnen de spieren overbelast raken wanneer ze te sterk gespannen worden. Wanneer men binnen een te korte tijd begint met sporten is er een verhoogde kans op het krijgen van kramp.

Een verkeerde balans van lichaamsstoffen

Vanwege een verkeerde balans van stoffen die zich in het lichaam bevinden kan er kramp ontstaan. Dit kan onder andere ontstaan vanwege een vocht tekort. Tijdens het sporten of wanneer men simpelweg te weinig water drinkt kan er een vocht tekort ontstaan. Hiernaast kunnen verschillende ziektes een rol spelen bij het ontwikkelen van een onjuiste balans. Er zijn diverse stoffen die invloed uitoefenen:
  • Het vochtbalans.
  • Het zoutbalans (waaronder calcium, fosfor, kalium, magnesium en natrium).
  • Het zuurstofbalans.

Hoe kan ik voorkomen dat ik kramp krijg?

Kramp is niet altijd te voorkomen. Het kan namelijk zeer plotseling ontstaan. Dit is namelijk afhankelijk van de situatie en lichamelijke gezondheid. Er kunnen echter wel diverse voorzorgmaatregelen genomen worden om de kans hierop te verminderen.

Voedingsstoffen

Een hoop verschillende stoffen kunnen bij kramp betrokken zijn. Een gezonde levensstijl waarbij u genoeg water drinkt is aanbevolen. Om de afvalstoffen van het lichaam kwijt te krijgen moet men minstens anderhalve liter water per dag drinken. Om de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen is het aanbevolen om gevarieerd en gezond te eten. Hiernaast kan er een tekort aan stoffen ontstaan vanwege een beknelling. Hierdoor kunnen de spieren te weinig zuurstof krijgen. Dit kunt u voorkomen door wijdere kleding te dragen.

Tips voor het vermijden van kramp tijdens het sporten

Bij het sporten kan een warming-up en een cooling-down een oplossing bieden. Hiermee zorgt u er namelijk voor dat het lichaam langzaam stabiliseert. Een cooling-down zorgt ervoor dat de hoeveelheid melkzuur in het lichaam sneller verminderd.

Bron: Http://www.public-domain-image.com/free-images/sport/fitness-and-jogging/female-at-quadriceps-stretcBron: Http://www.public-domain-image.com/free-images/sport/fitness-and-jogging/female-at-quadriceps-stretc
Voorzichtig uitrekken in de ochtend
Het is belangrijk om in de ochtend niet teveel kracht te zetten bij het uitrekken. Hierdoor worden de spieren verstrekt en kan er kuitkramp ontstaan. Dit kan ook 's nachts gebeuren wanneer men in bed ligt. De kramp die het veroorzaakt kan zelfs enkele minuten aanhouden. De spier kan hierdoor gedurende een lange periode gevoelig zijn. Het gevoel is te vergelijken met een hevige spierpijn. Soms heeft het een onderliggende oorzaak, zoals spataderen, schildklier problemen of het hebben van een verkeerde zoutbalans.

Het vermijden van kou

Een warm bed kan ervoor zorgen dat u kramp krijgt tijdens de nachtrust. Wanneer men uit bed treedt is het aanbevolen om iets warms aan te trekken om een plotselinge kou te vermijden. Oók buitenshuis kan men te maken krijgen met een (plotselinge) kou, zoals tijdens het zwemmen in een natuurlijke plas of zee.
© 2015 - 2018 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaat kramp?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Veroorzaakt elektroallergie spierkrampmijn kijk opVeroorzaakt elektroallergie spierkrampSpierkramp kan erg vervelend en behoorlijk pijnlijk zijn. Vervelend wanneer je tenen zomaar pijnlijk krom gaan staan en…
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Sporten: spierkrampen voorkomenSporten: spierkrampen voorkomenHeel wat sporters zullen uit eigen ervaring weten dat een spierkramp heel pijnlijk kan zijn. Hoe ontstaan spierkrampen?…
Spierkramp, spierscheur en spierverrekking: behandelingSpierkramp, spierscheur en spierverrekking: behandelingMet de zomer in aantocht krijgen veel mensen de kriebels om te gaan sporten. Dan is het aangeraden om je spieren eerst g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ben Sutherland, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://henkx.plazilla.com/page/4295051368/kuitkramp-oorzaken-symptomen-en-behandeling
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/kramp/item31776
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/hoe-kun-je-kramp-voorkomen/
  • http://jessevandervelde.com/berekenen-hoeveel-water-je-per-dag-zou-moeten-drinken/
  • Afbeelding bron 1: http://www.public-domain-image.com/free-images/sport/fitness-and-jogging/female-at-quadriceps-stretc

Reageer op het artikel "Eenvoudige tips tegen kramp"

Reactie

Laos (infoteur), 08-01-2016 13:30 #1
KRAMP. Je kent allemaal t gevoel van te diep geslapen te hebben. En als je wakker wordt krijg je zo'n kramp in je benen dat je bijna t bed niet uitkomt maar je moet…Tot je merkt dat als je je voeten op de vloer zet… Voel je de kramp erger maar dat is juist de remedie. Langzaam gaat de kramp weg. Reactie infoteur, 08-01-2016
Hoi Laos,

Bedankt voor je input! :) Ik zal het een keer uittesten als ik weer een keer last heb van kramp.

Mvg, Tijger3

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 26-12-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!