InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Floaten, effectief ontstressen

Floaten, effectief ontstressen

Floaten, effectief ontstressen Het bestaat al heel lang, maar het is niet altijd “aangezien” als ultieme manier van ontspannen. Wat niet wegneemt dat er in steeds meer ontspanningsoorden floatingruimtes zijn. Meestal gewoon omdat mensen het zo lekker vinden. Denk aan de vele wellnessoorden met allerlei sauna’s, alleen zijn ze niet meer exclusief in floaten. We kunnen op steeds meer plaatsen even gaan floaten en dat levert zomaar een flinke dosis ontspanning op. Floaten lijkt steeds meer ontdekt te worden als een ultieme manier van ontstressen.

Wat is het?

Floaten kan als er een erg hoog zou gehalte zout in water zit. Denk aan de kuuroorden nabij de Dode Zee of beter nog de Dode Zee zelf. Het zoutgehalte is er zo hoog dat er geen leven mogelijk is, maar blijkbaar kan het water wel de mens weer “tot leven brengen”, in figuurlijke zin uiteraard. Het gewichtloos drijven op water geeft een totale manier van ontspannen en je kunt je lichaam en geest er volledig “los” laten. Wat in en controlerende maatschappij helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Na te bootsen?

Wellnessoorden

Zoals je in de Dode Zee kunt floaten, zo kan je dat op een ietwat vergelijkbare manier al jaren in de wellnessoorden waar ook zoutwaterbaden aangeboden worden. Als je op een rustig moment komt, dan kan je je in een zo’n zwembad ook volledig laten gaan. Helaas zijn de meeste zoutwaterbaden vaak erg vol en kan je hooguit lekker ontspannen drijven in een hoekje van het bad.

Thuis

Voor thuis kan je, als je tenminste een bad hebt, ook aan de slag met speciaal zout wat je bij een natuurwinkel kunt kopen. Gooi een flinke dosis in je bad en zet de lauwwarme kraan aan (om goed te floaten moet je van lichaamstemperatuur uitgaan). Het gevoel van blijven drijven wordt aardig nagebootst.

Floatingsruimte

Steeds meer zie je echter ook de speciale floatingsruimtes her en der, veelal in middelgrote en grote steden, ontstaan (de eerste in Nederland dateert van 2007). De wellnessoorden hebben vaak veel meer ruimte nodig en lenen zich niet in bijvoorbeeld een binnenstad. Dit, terwijl een floatingsruimte zich in bijvoorbeeld een winkelstraat prima kan vestigen. Er wordt dat vaak medicinaal Epsom-zout gebruikt. In Epsom-zout zit een flinke dosis magnesium. Een mineraal wat erg belangrijk voor het lichaam is. Het draagt bij aan de regulering van een groot aantal enzymen en speelt een belangrijke rol bij lichaamsfuncties zoals:
  • spierbeheersing
  • energieproductie
  • prikkelgeleiding
  • afvoer van schadelijke stoffen

Magnesium is ook in te nemen als voedingssupplement, maar er gaan steeds meer stemmen op dat juist baden waar magnesiumsulfaatkristallen (zoals Epson-zout) in zet, beter worden opgenomen door het lichaam.

Bron: Curaçao - AnnastaalBron: Curaçao - Annastaal

Waarom floaten?

Behalve de voordelen van magnesium, heeft floaten ook een directe ontspannende werking op het lichaam. De gewichtloosheid, het gevoel dat je op een wolkje drijft en de stilte (de oren sluiten zich als het ware als ze in het water zijn) geven een gevoel dat je alles kunt laten gaan, je kunt alle stress dus ook los laten. Je hele lichaam zal zich vervolgens langzaam ontspannen.

Men heeft ontdekt dat tijdens een floatsessie de hersenen theta golven produceren. Deze produceer je normaal gesproken alleen tijdens de REM-slaap of tijdens diepe ontspannings- of meditatiesessies.
De theta-sessies sturen het creatieve gedeelte van het brein aan. Deze fase maakt ons vrij van alle blokkades en vandaar het extreem “vrije-gevoel”.

Een floatsessie is te vergelijken met zo’n 4 uur kwalitatieve slaap. Daarnaast komt er endorfine vrij, het bekende gelukshormoon.

Ervaren

Voor veel mensen die er aan beginnen is het verslavend. Een druk mens zal niet a la minute alles van zich af kunnen gooien, maar als je je regelmatig aan een sessie durft over te geven, zal dat heerlijke balans gevoel, sommige noemen het “zen”, ontstaan. Ook degene die normaal te druk is voor een ontspannen moment vaart er wel bij.

Tot slot

Er zijn inmiddels in meerdere grote en middelgrote steden floatcentra waar je heerlijk ontspannen een sessie kunt volgen. Nagenoeg alle reacties zijn positief en geven eenzelfde soort gevoel weer. Alleen door het zelf te ervaren, hoe druk je ook bent, kan je kijken of het voor je kan werken. Maar hoe dan ook, de stoffen in het water zijn sowieso goed voor de mens.
Gerelateerde artikelen
Floaten voor complete ontspanningFloaten is een vrij nieuwe manier om tot totale ontspanning te komen. Liggend in een bad met een hoge zoutconcentratie k…
Floaten, ontspannen in een mini dode zeeEen uurtje gewichtloos rusten in zout water voelt als vier uur slaap. Topsporters hebben de floatcabine al ontdekt maar…
De Dode Zee, laagste zee ter wereldIedereen heeft al gehoord van de twee bijzonderheden van de Dode Zee. Het is de laagste Zee ter wereld en je blijft er g…
Waarom is zeewater zout?Waarom is zeewater zout?Waarom is het zeewater zo zout? We vinden het heel normaal dat zeewater zout is, maar hoe ontstaat dit? En ons keukenzou…
Cleopatra en het geheim van de Dode Zee mineralenEeuwen geleden ontdekte Cleopatra als eerste de Dode Zee als een ultiem gezondheidskuuroord. De thans al duizenden jaren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • http://koanfloat.nl/medicinaal-epsom-zout/
  • Villa D’arte Magazine, okt/nov. 2015; “Be happy, Float”
  • http://www.beweeeg.nl/floaten
  • Afbeelding bron 1: Curaçao - Annastaal

Reageer op het artikel "Floaten, effectief ontstressen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!