InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Gebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasie

Gebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasie

Gebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasie Saw Palmetto is een veelgebruikt voedingssupplement onder mannen met benigne prostaathyperplasie, een goedaardige vergroting van de prostaat die kan leiden tot plasproblemen. Saw Palmetto of Sabal serrulatum wordt gewonnen uit de palmsoort Serenoa repens. Het voordeel ten opzichte van bestaande medicijnen tegen benigne prostaathypertrofie is dat het zelden bijwerkingen geeft. Het is bovendien zonder recept verkrijgbaar. Saw Palmetto wordt ook een positieve uitwerking op het cholesterolgehalte toegeschreven.

Saw Palmetto

Wat is Saw Palmetto?

Saw Palmetto is een extract van de plant Serenoa repens, ook wel Sabal serrulatum, zaagpalm of zegepalm genoemd. Binnen de natuurgeneeskunde kent dit extract verschillende toepassingen. Zo wordt wel beweerd dat het goed werkt tegen een verhoogd cholesterol, acne en haaruitval. De voornaamste werking die aan Saw Palmetto wordt toegerekend is echter die van middel tegen prostaatproblemen, en dan specifiek benigne prostaathyperplasie (ook wel prostaathypertrofie genoemd, een goedaardige vergroting van de prostaat). Van Saw Palmetto kan niet worden beweerd dat het effectief is tegen prostaatkanker.

Serenoa repens

De Serenoa repens is een kleine palmsoort die vooral groeit in zanderige kustgebieden in het zuiden van de Verenigde Staten. De plant groeit erg langzaam maar kan wel heel oud worden. In Florida staan - zoals ze daar genoemd worden - Palmetto's die naar schatting 500 tot 700 jaar oud zijn. Elke bladsteel van de plant heeft zo'n twintig smalle, scherpe bladeren. Dit is ook waar de naam zaagpalm vandaan komt.

De medicinale werking van Saw Palmetto

De vruchten van de Saw Palmetto zijn eetbaar voor mensen. Ze bevatten bijzonder grote hoeveelheden plantensterolen en vetzuren. Plantensterolen zijn stoffen die maar zeer beperkt door het menselijk lichaam worden opgenomen maar er wel voor zorgen dat het lichaam tevens minder cholesterol opneemt vanuit de darmen. Het is daarom tegenwoordig steeds vaker te vinden als additief in voedingssupplementen.

De voornaamste reden dat Saw Palmetto wordt gebruikt is vanwege de invloed die het kan hebben op prostaatproblemen, en dan specifiek benigne prostaathypertrofie. In klinische tests zijn de effecten van het gebruik van Saw Palmetto vergeleken met die van middelen als finasteride en tamsulosine, die ook wel worden gebruikt bij een goedaardige vergroting van de prostaat. Waar veel grote studies het effect van Saw Palmetto niet konden bewijzen is uit kleinere, specifieke studies naar voren gekomen dat het wel effect kan hebben op bepaalde klachten die het gevolg zijn van een vergrote prostaat. Het gaat dan met name om de problemen met het urineren.

Alternatief voor finasteride of tamsulosine?

Veel patiënten die lijden aan problemen met de prostaat zoals benigne prostaathyperplasie verkiezen het gebruik van Saw Palmetto boven dat van medicijnen als finateride of tamsulosine. Het grootste voordeel van het gebruik van Saw Palmetto zit hem in het uitblijven van bijwerkingen.

Finasteride kan bijwerkingen hebben als erectiestoornissen, impotentie, een verminderd libido, borstgroei, pijnlijke testikels en een toename op de kans op borstkanker bij mannen. Tamsulosine is een middel dat een van de belangrijkste symptomen van prostaatproblemen bestrijdt: die van het moeilijk kunnen plassen. Tamsulosine is een alfablokker die de samentrekking in prostaat, urinebuis en blaas vermindert waardoor de urineloop wordt verbeterd en men gemakkelijk kan plassen. Sommige mensen reageren slecht op tamsulosine. Het middel heeft dan geen effect of lijdt tot duizelingen. De enige bijwerking die bekend is van Saw Palmetto is milde maagklachten.

Het wordt afgeraden om zonder overleg met een arts te stoppen met het gebruik van voorgeschreven medicatie. Op een kwaadaardige groei van de prostaat heeft Saw Palmetto geen effect.

Hoe gebruik je Saw Palmetto?

Saw Palmetto is verkrijgbaar in capsulevorm, al dan niet gecombineerd met andere kruiden, extracten en hulpstoffen zoals pompoenzaad, brandnetelwortel, glycine, magnesium en beta-sitosterol. De aanbevolen innamefrequentie verschilt per dosering. Meestal wordt aanbevolen om een capsule met een glas water in te nemen bij de maaltijd, twee tot drie maal daags.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatklachten en kruidenPlasklachten zoals het moeilijk op gang komen van de urine uitscheiding, verhoogde aandrang, pijn bij het plassen, een z…
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
De geneeskracht van Zegepalm of zaagpalmDe geneeskracht van Zegepalm of zaagpalmZegepalm is een kruid dat zowel de onvruchtbaarheid en impotentie tegen gaat als de spierkracht verhoogt. Het is een eeu…
Zegepalm, zaagpalm-extract bij prostaatproblemenZegepalm, zaagpalm-extract bij prostaatproblemenNaarmate de man ouder wordt kunnen problemen aan de prostaat de kop opsteken en qua ernst toenemen. De klier neemt stand…
Een verhoogd PSADe afkorting PSA staat voor prostaat specifiek antigeen. Zoals de naam al aangeeft, is het een enzym dat specifiek door…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Serenoa
  • http://www.healthline.com/health/bph-saw-palmetto
  • http://saw-palmetto.nl/

Reageer op het artikel "Gebruik van Saw Palmetto bij benigne prostaathyperplasie"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!