InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Veel moeten plassen door vergrote prostaat

Veel moeten plassen door vergrote prostaat

Veel moeten plassen door vergrote prostaat Wanneer je erg vaak moet plassen kan dit verschillende oorzaken hebben. Bekende veroorzakers van dit probleem zijn een blaasontsteking, diabetes, het drinken van veel dranken met vochtafdrijvende middelen, etc. Bij mannen kan een andere reden van het veel moeten urineren ook zijn dat er sprake is van een vergrote prostaat. Hoe kun je de symptomen hiervan herkennen en wat is er aan te doen met bijvoorbeeld supplementen?

Veel plassen door vergrote prostaat

Verschillende oorzaken van veel moeten plassen

Mannen van onder de 50 die merken dat ze overmatig veel aandrang hebben om te urineren hoeven niet direct te denken dat het probleem bij de prostaat ligt. Omdat mannen een grotere blaas hebben dan vrouwen gaan zij over het algemeen minder frequent naar het toilet. Het duurt bij mannen simpelweg langer voordat de blaas vol is dan bij de dames. Hoe vaak iemand naar het toilet moet is erg uiteenlopend. Er zijn mensen die maar drie keer op een dag moeten terwijl anderen wel tot tien keer op een dag gaan. Soms hebben mensen zelfs een ongewone preoccupatie met het legen van hun blaas of bestaat er de angst om onderweg ergens naar een openbaar toilet te moeten of juist geen wc in de buurt te vinden. Wanneer je vaak gaat ga je uiteindelijk ook denken dat je vaak moet terwijl dit helemaal niet het geval is.

Wanneer je als man wel overmatig veel moet plassen dan kan dit diverse oorzaken hebben. Een aantal oorzaken zijn:
  • Blaasontsteking. Je hebt dan vaak de hele dag het gevoel dat je naar de wc moet en als je er dan eenmaal staat weet je slechts een paar druppels te produceren en is dit erg pijnlijk. Het kan ook gepaard gaan met buikpijn.
  • Diabetes. Bepaalde vormen van diabetes laten zich onder andere kenmerken door veel dorst. Zonder dat je het zelf door hebt kan de hoeveelheid vochtinname omhoog schieten waardoor je uiteraard ook vaker moet plassen.
  • Medicijngebruik. Een toename van de aandrang tot urineren kan een bijwerking zijn van bepaalde medicatie.
  • Cafeïne. De inname van cafeïne, door het drinken van koffie of energiedrankjes kan voor overmatige aandrang zorgen.
  • Alcohol. Voor alcohol geldt ook dat het de aandrang tot plassen kan doen laten toenemen.
  • Stress en spanning. Het is algemeen bekend dat spanningen kunnen leiden tot het gevoel dat je naar de wc moet om je blaas en darmen te legen.

Deze opsomming is niet uitputtend. Veel moeten plassen kan ook nog andere medische en zelfs psychische oorzaken hebben.

De prostaat kan ook het probleem zijn

Er bestaat ook de mogelijkheid dat het probleem gezocht moet worden bij de prostaat. Wanneer deze vergroot is kan hij tegen de blaas of plasbuis aan drukken wat voor irritatie zorgt en de prikkel kan doorgeven dat het nodig is om naar de wc te gaan. De prostaat is erg belangrijk vanwege de rol die hij heeft bij de voortplanting. Vanaf de pubertijd gaat hij echter ook in omvang toenemen. Zo vanaf hun 50ste kunnen mannen hier last van gaan krijgen, al is het niet zo dat alle mannen last krijgen van hun prostaat. Het komt bij zo'n 30% van de mannen op enig moment voor.

Een vergrote prostaat staat niet gelijk aan prostaatkanker. Het groeien ervan is volkomen normaal en wordt dan ook een goedaardige prostaatvergroting of benigne prostaat hyperplasie (BPH) genoemd. Het duidelijkste symptoom hiervan is moeite met het beginnen plassen. De straal urine is vervolgens dunner en het duurt daarom om langer om uit te plassen. Het nadruppelen is ook een bekend verschijnsel en veel mannen ervaren dit nog als het vervelendste gevolg omdat het soms nogal gênant kan zijn. De problematiek openbaart zich vaker 's nachts wanneer je dus je bed uit moet om naar het toilet te gaan waardoor je ook minder vast slaapt.

Wat te doen bij het vermoeden van een vergrote prostaat?

Veel mannen vragen zich af wat ze eraan kunnen doen wanneer hun vergrote prostaat voor problemen zorgt. Een huisarts zal mannen die bij hem of haar aanklopt meestal doorsturen naar een uroloog voor verder onderzoek omdat het natuurlijk belangrijk is om te weten of de groei goedaardig is. Zij maken gebruik van een IPSS-symptoomscorelijst om zo de omvang van het probleem beter te kunnen inschatten. Wil je goed voorbereid zijn dan kun je de lijst voor je eerste bezoek ook al zelf downloaden en ingevuld meenemen. Hetzelfde geldt voor de mictielijst die inzicht moet verschaffen in je drink- en plasgedrag.

Wanneer de uitslag hier aanleiding toe geeft zal er een lichamelijk onderzoek plaatsvinden door de uroloog. Dit kan als vervelend ervaren worden omdat de uroloog met zijn vinger via de endeldarm binnendringt om aan de prostaat te voelen. Indien er de verdenking op een kwaadaardig gezwel bestaat kunnen nog bloedonderzoek, een uroflowmetrie, een echo, prostaatpunctie of urodynamisch onderzoek (UDO) volgen maar dit is lang niet altijd nodig.

Is de conclusie van de uroloog dat er geen kwaadaardig gezwel is maar er sprake is van goedaardige prostaatvergroting dan kunnen de vervelende gevolgen hiervan wel worden bestreden. Dit kan onder andere door:
  • Alpha 1 blokkers (ruimtescheppende medicijnen)
  • 5-alpha reductase remmers (prostaat verkleinende medicijnen)
  • Behandeling via de plasbuis (vaportrode methode, laserbehandeling of Trans Urethrale Resectie van de Prostaat (TURP)
  • Kruidentherapie

Supplementen om de prostaat te ondersteunen

Er zijn ook wat dingen die je zelf kunt ondernemen. Zo zijn er supplementen waarvan wordt gezegd dat zij een positieve uitwerking hebben op prostaatklachten. Zo kun je bij de drogist of apotheek een aantal middelen kopen waarvan wordt gezegd dat zij op enigerlei wijze (een deel van) de klachten aanpakt zoals de omzetting van testosteron in dihydrotestosteron, de kracht van de blaas, het verbeteren van de urinestroom of het remmen van de groei van de prostaat. Sommige tabletten of capsules zijn hormonaal, andere plantaardig en bevatten bijvoorbeeld zaagpalm-extract (Saw Palmetto), dwergpalmbes, rozemarijn of urtica dioica. Onder andere de volgende middelen zijn op de markt:
  • A. Vogel Prostaforce capules
  • Artelle Prostaat Formule
  • Avodart DHT capsules
  • Bional Prostavit Forte
  • Bloem Prostalife capsules
  • Comprehensive Prostate Formula
  • DHEA capsules
  • Finasteride tabletjes
  • Golden Naturals Verlichting
  • Nutriphyt Prostaxen
  • Optimax Prostacare
  • Orthica Prostaat Support capsules
  • LibertyHealth Multi Prostaat capsules
  • Proscar tabletten
  • Beta Sitosterol

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn als je moet plassenPijn als je moet plassenNiets zo vervelend als pijn tijdens het plassen, of pijn voelen wanneer er aandrang is tot plassen. Pijn is altijd een t…
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Prostaat: symptomen & behandeling van prostaataandoeningenProstaat: symptomen & behandeling van prostaataandoeningenProstaatklachten kunnen voor de man een sterke aanslag betekenen op de levenskwaliteit. Problemen aan de prostaat kunnen…
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • www.prostaat.nl
  • http://nare-kwalen.jouwweb.nl/

Reageer op het artikel "Veel moeten plassen door vergrote prostaat"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!