Pijn in de benen

Pijn in de benen Pijn aan het been overkomt bijna iedereen wel eens. Vaak is dit van tijdelijke aard. Wie langdurig beenpijn heeft, moet gaan denken aan een onderliggende oorzaak. Etalagebenen komt veel voor bij mensen met diabetes en bij rokers. Trombose in het been komt voor in de zwangerschap of na een operatie. Ook een tekort aan vitamine kan pijn aan het been veroorzaken.

Wat is pijn in de benen?

Pijn in de benen komt vaak voor: bijna iedereen zal hier wel eens mee te maken krijgen. De pijn is voelbaar in het bovenbeen, het onderbeen of in het gehele been. Met pijn in de benen wordt uitsluitend het been bedoeld en niet de knie of voet. Hoewel deze ook bij het been horen, wordt hier alleen de pijn in het onderbeen of bovenbeen besproken. Voor meer informatie over pijn elders aan het been:

Etalagebenen

Perifeer arterieel vaatlijden, oftewel etalagebenen, komt veel voor bij rokers en mensen met diabetes (suikerziekte). Maar ook niet-rokers of mensen zonder diabetes kunnen etalagebenen krijgen, de kans is echter kleiner. Etalagebenen is de meest voorkomende oorzaak van pijn in de benen.

Bij etalagebenen ontstaat er een pijnlijk en vermoeid gevoel in de benen. Dit wordt veroorzaakt door een vernauwing of een afsluiting van een slagader in de benen of een slagader naar het been toe. Deze vernauwing of afsluiting ontstaat door verkalking van de aderwand of door vetafzetting tegen de aderwand. Hierdoor stroomt er minder bloed door de adres heen. Tijdens het lopen of rennen hebben de benen meer bloed nodig om de spieren te voorzien van zuurstof. Door een tekort aan zuurstof ontstaat er een pijnlijk en vermoeid gevoel. Na even rustig te staan of te gaan zitten, verdwijnt de pijn weer.

In de beginfase ontstaat er voornamelijk een vermoeid gevoel in de benen, later ook pijn tijdens het lopen. De pijn zal steeds vaker optreden tijdens kleine stukjes lopen. Wanneer de vaten ernstig zijn vernauwd, dan ontstaat er ook pijn tijdens rust. In dit geval zal er onvoldoende doorbloeding zijn in de benen, wat uiteindelijk kan leiden tot gangreen.

Stoppen met roken is een eerste aanbeveling en de meest zinvolle behandeling. Een operatie bij iemand die niet stopt met roken, zal meestal dan ook zinloos zijn. Een dieet met een beperking van verzadigde vetzuren voorkomt een nieuwe vetaanslag in de vaten. Voldoende lichaamsbeweging stimuleert de doorbloeding in de benen. In sommige gevallen zijn de klachten zelf volledig te laten verdwijnen door een looptraining te volgen.

Dotteren gebeurt alleen wanneer dit nodig wordt geacht: vernauwde slagaders worden verwijd door een ballonnetje in de vernauwde ader te schuiven en deze op te blazen. In ernstige gevallen wordt middels een operatie een bypass (omleiding) uitgevoerd.

Fibromyalgie

Bij deze stoornis ontstaat vaak pijn in de benen. De klachten zijn te omschrijven als pijnlijke, vermoeide en zwaar aanvoelden benen. De oorzaak is veelal een beknelling van bepaalde zenuwen. De behandeling bestaat uit milde pijnstillers, bewegingstherapie en soms ook antidepressiva.

Trombosebeen

Trombose in het been veroorzaakt een hevige pijn aan het been. De pijn begint in de kuit of boven de knie. Het been zwelt op en krijgt een rode tot paarde kleur. Het been voelt warm aan, de voet kan koud aanvoelen. Bij een trombosebeen is er sprake van een bloedstolsel in de ader van het been.

Een bloedstolsel ontstaat doordat bloed stolt, wat van nature mogelijk moet zijn bij een verwonding, maar nu buiten een verwonding om stolt. Vaak komt dit voor naar aanleiding van hormonen, tijdens een zwangerschap, na een operatie of bij een gebroken heup. Ook roken, diabetes, langdurige bedrust, een gipsbeen of een teveel aan bloedcellen kan trombose veroorzaken.

Bij niet behandelen van trombose ontstaan er pijnlijke vermoeide benen die gepaard gaan met soms open wonden. Behandeling bestaat uit medicatie middels een injectie gedurende drie tot zes maanden. Ook kunnen er medicijnen worden voorgeschreven die via de mond worden ingenomen: dit zijn antistollingsmiddelen.

Vitamine B12 tekort

Eén van de symptomen bij een tekort aan vitamine B12, is pijn aan de benen. Dit uit zich door krampen, spierpijn, gevoelloosheid of een vermoeid gevoel aan de benen. Ook spierzwakte kan voorkomen. Rusteloze benen is een veel voorkomend symptoom bij een vitamine B12 tekort. Vitamine B12 is te vinden in voedingsmiddelen van dierlijke afkomstig, zoals vlees, vis, eieren en melk. Vegetariërs komen sneller deze vitamine tekort, veganisten krijgen vitamine B12 zeker te weinig binnen. Sojamelk bevat toegevoegde vitamine B12.

Hernia

Bij een hernia steekt er een tussenwervelschijf uit, die op een zenuw drukt. Het gevolg is een lage rugpijn met beenpijn. De pijn aan de benen wordt met de tijd erger. Een onderzoek zal de diagnose hernia of ischias kunnen stellen. Een hernia kan uit zichzelf genezen. In 75% van de gevallen zal een hernia uit zichzelf genezen zonder dat er behandeld wordt. Toch wordt er vaak voor een operatie gekozen om sneller van de klachten af te komen.

Fysiotherapie kan een hernia verhelpen, aangevuld met zwemmen. Bij een acute hernia is rust beter. Bij een milde hernia kan chiropractie verlichting geven. Operatie vind meestal pas na een wachttijd van 6 weken plaats, om te bekijken of de hernia uit zichzelf wil genezen. De operatie wordt over het algemeen wel binnen zes maanden uitgevoerd, omdat de kans op genezing dan het groots is.

Een hernia ontstaat niet door zwaar til-of bukwerk. In bepaalde families komt een hernia vaker voor. Ook bij rokers komt een hernia vaker voor en is ook moeilijker te genezen.
Gerelateerde artikelen
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
De oorzaken en gevolgen van (onder)rugpijnDe oorzaken en gevolgen van (onder)rugpijnLage rugpijn is een veelvoorkomende klacht. Het kan verschillende oorzaken hebben. Er worden soms MRI-scans gemaakt wann…
Ernstige pijn achterkant been van zitvlak tot hielErnstige pijn achterkant been van zitvlak tot hielHeeft men veel pijn aan de achterkant van het been, dan kan het Ischias zijn. Het wordt niet veroorzaakt in de benen zel…

Jeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingenJeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingenDe meeste mensen kennen het irritante gevoel: jeuk in de oren. Jeuk waar je niet bij kunt, te vergelijken met jeuk op je…
Veel moeten plassen door vergrote prostaatVeel moeten plassen door vergrote prostaatWanneer je erg vaak moet plassen kan dit verschillende oorzaken hebben. Bekende veroorzakers van dit probleem zijn een b…
Bronnen en referenties
  • http://www.trombosestichting.nl/patienten/wat-is-trombose.html

Reageer op het artikel "Pijn in de benen"

Reacties

Monique V. G., 16-09-2018 21:29 #11
Ik heb sinds een aantal weken 1 pijnlijk been. Het been is pijnlijk, vermoeid, steken aan de zijkant. Af en toe ook vocht in mijn enkel. Wat zou het kunnen zijn?

P. Zwamborn, 15-09-2016 22:59 #10
Na mijn 2e operatie aan de rug heb ik heel veel pijn in beide benen, ook aan mijn tenen in linkervoet heb ik veel last van, hoe kan ik daar van af komen…? Reactie infoteur, 25-09-2016
Bekijk de tips eens op http://www.zwangerbuikkramp.nl/pijn-in-benen-oorzaak-symptomen.html
Wellicht heeft u hier meer aan.

Joke, 26-04-2016 15:04 #9
Ik heb sinds gisteren heftige pijnscheuten ook in ruststand in mn linker bovenbeen. Wat zou dat kunnen zijn?

Sas, 05-03-2016 01:23 #8
Ik heb pijn scheuten in mijn bovenbeen, het is een spier die echt midden boven op het boven been zit. Soms zak ik er doorheen. Wat is dit?naasr de liesspier maar niet in de lies. Doet heel zeer wordt er soms bijna onwel van. Het gebeurd vaak als ik op sta vanuit een stoel, dan is het been stijf, als ik dan ga lopen is het mis…

Dhuyvetter, 07-01-2016 14:09 #7
Ik heb s avonds of bij het rusten enorme pijnscheuten in het scheenbeen die na een uurtje liggen dan verdwijnen. Ik heb wel cvs en ben diabeet zou dit daarmee iets te maken hebben?

Joke van Weert, 10-10-2015 09:48 #6
Ik heb veel last van pijn bij het lopen, maar vo
oral bij het trap klimmen moet ik nadenken welk been eerst om daarna het andere het andere been aan te stappen. de meeste pijn is er wanneer ik normaal de trap opga.dan lijkt het dat de pijnscheuten door mijn hele bovenbeen en heup schieten.Ik merk dit ook bij hrt opstappen en afstappen op de fiets, ook merk ik dat lopen erg vermoeiend is en met kleinere pasjes. Deze klachten heb ik sinds ongeveer zes weken.Soms neem ik wel 'n pijnstiller.Wat kan ik er aan doen, want hier wil ik wel heel graag vanaf.Heeft u mogelijk 'n oplossing? Zoja dan hoor ik het graag.Hartelijke dank, Joke.

Jeannette, 19-08-2015 09:16 #5
Ik heb al 2 weken heftige pijn in linker bovenbeen. Slapen lukt haast niet, pijnstillers helpen niet. De pijn trekt van boven been naar het onderbeen. Of ik lig zit of sta, de pijn wordt niet minder. Kan hierdoor niets meer doen. Wat zou het kunnen zijn?

Anja Visser, 27-03-2015 08:18 #4
Goedemorgen,

Ik heb een vraag ik heb vooral in de ochtenduren als ik wakker word en nog lig in bed een heel zwaar gevoel in mijn rechterbeen. Vorig jaar maart heb ik een nieuwe heup gekregen ook aan de rechterkant. Heb momenteel een hernia maar herken dat zwaar gevoel in de been niet bij een hernia. Ook kost mij het moeite om mijn urine op te houden.
Heeft U een verklaring?

Vr Groet Anja Visser van Dijk

Benne, 03-02-2015 06:15 #3
Ik heb al 2 week pijn in mijn linker bovenbeen, wat kan de oorzaak van zijn?

R. de Brouwer, 27-09-2013 10:58 #2
Ik heb sinds 2 jaar pijn in de onderbeen links, pijn bestrijding gehad maar helpt ook niet, het is net of ze er met honderden naalden doorsteken, het maakt niet uit of ik loop, zit of lig het is ondraaglijk, waar komt dit vandaan en hoe kom ik er vanaf.

N. van den Bos, 02-09-2013 22:29 #1
Geachte…
Ik heb sinds een kleine week last van zeer bovenbeen (ineens). Van de winter wel last gehad pijn onderrug, maar is vanzelf weer overgegaan (ik doe al een poos oefeningen).
Ging juist zo goed. nu deze klachten! het doet ook hevig pijn bij lopen, fietsen en liggen, zitten, ik heb zitting van mijn nieuwe machine ook wat laten zakken, zou de zenuw soms afgekneld geweest zijn?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 05-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!