InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingen

Jeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingen

Jeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingen De meeste mensen kennen het irritante gevoel: jeuk in de oren. Jeuk waar je niet bij kunt, te vergelijken met jeuk op je rug of op je voetzool terwijl je schoenen draagt; je kunt er niet bij en je wordt er helemaal gek van. Het liefst pak je een wattenstaafje en veel mensen doen dat dan ook. Het werkt waarschijnlijk even maar heeft het risico dat de oorzaak van je jeuk verergert. Het beste wat je kunt doen? Niets. Verreweg in de meeste gevallen ontstaat jeuk in je oor niet zomaar. Directe oorzaak is meestal een ontsteking van de huid in het oor. Last van hevige jeuk en een rode huid bij de gehooringangen die lijkt op exceem? Dan is er waarschijnlijk sprake van zo een ontsteking. Andere benamingen zijn ‘zwemmersoor’ of ‘otitis externa’.

Wat zijn de oorzaken?

Een gehoorgangontsteking krijg je vaak van bacteriën en een beschadigde huid. Doordat veel mensen hun oren schoonmaken met wattenstaafjes, wordt er oorsmeer verwijderd. Dat is ook vaak het doel van de reiniging. Oorsmeer oogt immers een beetje vies. Het oorsmeer is echter van groot belang om de extreem kwetsbare huid van je gehoorgang te beschermen. Je oor bevat tussen de oorschelp en het trommelvlies ongeveer tweehonderd kliertjes die oorsmeer aanmaken. Dat gebeurt niet voor niets. Het oorsmeer beschermt de huid in het oor tegen bacteriën, vuil en stof. Het voert vuil af naar buiten. Wanneer oorsmeer wordt verwijderd, heeft de huid geen bescherming meer en volgen er gemakkelijk ontstekingen.

Ook koptelefoons die je gedeeltelijk in je gehoorgang steekt, oordopjes en gehoorapparaten zijn vaak de boosdoener. In sommige gevallen is exceem of psoriasis de oorzaak.

Functies oorsmeer

Het te kort aan oorsmeer leidt vaak tot de problemen. Welke functies heeft oorsmeer?

Oorsmeer
  • beschermt het oor tegen vuil en bacteriën;
  • houdt het oor schoon en verzorgt de huid, het voert vuil af naar buiten;
  • houdt de zuurgraad van de huid in het oor op het juiste peil.

Oplossing tegen de jeuk

Hoe vaker je in je oor peutert met bijvoorbeeld een wattenstaafje, hoe meer beschermend oorsmeer je kwijtraakt. Daardoor is de kans op infecties en jeuk groter. Wat kun je dan het beste doen? Allereerst biedt de natuur de eerste stap naar de oplossing. Het oorsmeer wordt vanzelf weer aangemaakt en wanneer je het niet verwijderd, keert de bescherming dus weer terug. Dat helpt meestal voldoende tegen de oorzaak van de jeuk. Niets doen is dus de beste optie, maar daarmee is de jeuk nog niet verdwenen. Die kun je dan ook het beste bestrijden zonder het oorsmeer te verwijderen.

Een aantal huis, tuin en keukentips:

  • Verwijder voortaan alleen het zichtbare oorsmeer met een stukje keuken- of toiletpapier.
  • Laat douche of badwater voortaan voorzichtig in en uit je oren lopen. Richt bijvoorbeeld de douchekop met een zwakke straal voorzichtig op je oor.
  • Eventueel zijn zure oordruppels een oplossing. Door een klein beetje azijn in water te doen en daarmee je oren te druppelen verwijder je eventuele korstjes en vuilophopingen. Sommigen doen het met karnemelk in plaats van azijn. Dit heeft een milder effect. Het helpt niet altijd, in sommige gevallen verergert het zelfs de jeuk.
  • Eventueel helpt een oorspray. Deze zijn bij de drogist te verkrijgen en respecteren enerzijds de huid (en dus het oorsmeer) in de gehoorgang maar voeren anderzijds vuil, bacteriën en stof af waardoor de geirriteerde huid zich kan herstellen.

Medisch advies en medicijnen

Wanneer de tips niet werken, en de verschijnselen verergeren, is het misschien tijd voor zwaardere middelen: medisch advies en medicijnen.

Bezoekje aan de huisarts

De huisarts kan je oor voorzichtig schoonmaken met speciale apparatuur en gereedschap. Met speciale wattestaafjes reinigt de arts het oor voorzichtig. Ook kan het oor worden schoongemaakt door een oortoilet of door het uit te spuiten. De arts geeft daarna bovendien advies op maat.

Crème & oordruppels met corticosteroïden

Een gehoorgangontsteking kan wellicht ook heel goed behandeld worden door medicijnen tegen de jeuk. Denk daarbij aan crèmes en oordruppels met corticosteroïden zoals Miconazol® of Daktacort®.

Antibiotica

Soms is er sprake van een bacteriële infectie. De arts schrijft dan meestal antibiotica in de vorm van oordruppels voor. Denk aan Sofradex®.

Oor-tampon

Als er sprake is van een ernsitige infectie of ontsteking van de gehoorgang brengt de arts een oor-tampon in met crème of zalf. Maar dit gebeurt alleen bij ernstige klachten.
© 2012 - 2018 Lierop69, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Jeuk in oor: mogelijke oorzaken van jeuk in orenJeuk in oor: mogelijke oorzaken van jeuk in orenWat zijn de mogelijke oorzaken van jeuk in oor of jeukende oren? Een jeukend binnenoor komt vrij vaak voor en is zelden…
Zwemwater(en) - de gevaren en risico'sZwemwater(en) - de gevaren en risico'sZwemmen is een goede vorm van lichaamsbeweging; het is leuk en ook lekker verkoelend bij warm weer. Toch zijn er wel eni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bohed, Pixabay
  • www.gezondenzo.net
  • www.kno.nl

Reageer op het artikel "Jeuk in je oor? Adviezen, tips en oplossingen"

Reacties

Biesmans, 04-04-2017 08:36 #3
Heb veel last van mijn oren, veel jeuk en lopend oor. Heb gaatjes in het oorvlies. Ik mag mijn oren niet met water wassen of uitspoelen. Mijn gehoor is zeer slecht, gebruik gehoortoestellen en bij de tv hoorapparaten. Wat kan ik er aan doen tegen de jeuk en oorvuil?

Willy Leuthold, 04-12-2016 19:26 #2
Ik gebruikte deze natuurlijke plantaardige product: Oplantamednaturo Ik had chronische jeuk oren voor meer dan 10 jaar. Ik werd genezen met dit product. Werkt goed voor mij. Grote opluchting.

A. Bosman, 18-10-2015 21:45 #1
Ik heb jaren last gehad van jeuk in mijn oren, zelfs bij KNO arts geweest, tot ik bij toeval iemand hoorde zeggen dat appels jeuk in de oren kunnen veroorzaken. Die at ik inderdaad bijna dagelijks. Daarmee gestopt en de jeuk is over. Geen last bij gekookte of gebakken appels, zoals appelmoes of appeltaart.

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 06-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!