InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in je oren, wat het kan zijn?

Jeuk in je oren, wat het kan zijn?

Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrijven, loop je het risico op een buitenoor-ontsteking. De jeuk kan zulke vormen aannemen, dat je er niet van kunt slapen. Hoe meer je er aan probeert te doen,hoe erger het vaak wordt.

Jeuk is erger dan pijn

Dit is een uitdrukking die natuurlijk niet altijd op gaat, maar van jeuk kun je behoorlijk veel last hebben. Het kan je zelfs af en toe het gevoel geven dat je er "gek" van wordt. Als je jeuk hebt op bijvoorbeeld een arm, of een been, kan een natte doek vaak verlichting van de jeuk geven. Of je kunt de plek insmeren met een mentholzalf of iets anders wat jeukstillend is. In je oor gaat dit allemaal niet, en zul je toch met je vinger in je oor gaan proberen de jeuk tegen te gaan. Het probleem is vaak, hoe meer je dit probeert, hoe erger de jeuk wordt.

De huisarts

Alleen al de jeuk is een reden om naar de huisarts te gaan, maar vaak komen er door het krabben, wondjes in en aan je oren. Deze geven weer aanleiding tot nieuwe jeuk als ze gaan genezen. Door deze wondjes, en het veelvuldig met (vieze) vingers er aan komen, loop je een grote kans op een ontsteking van het buitenoor. Dit is iets anders dan een middenoor-ontsteking die echt binnen in je oor ontstaat. Bij een buitenoor-ontsteking heb je een pijnlijke, rode, en vaak opgezette oorschelp. Soms heb je hier een antibiotica-kuur voor nodig. De huisarts zal kijken of hij een oorzaak voor de jeuk kan vinden, en je wellicht doorsturen naar een KNO-arts. Het kan zijn dat er geen duidelijke oorzaak voor de jeuk wordt gevonden, en je een flesje "zure" oordruppels meekrijgt. De druppels hebben een ontstekingsremmende en jeukstillende werking.

Het kan lijken op een loopoor

Door het krabben in het oor, kan de huid zo geïrriteerd raken dat er vocht in je oor komt. Je zou hierdoor onterecht de conclusie kunnen trekken dat je last hebt van een "loopoor". Bij een loopoor komt het vocht van binnen uit je oor, en in dit geval is daar dus geen sprake van.

Als het steeds terug komt

De zure oordruppels helpen tegen de jeuk, maar mogen niet langer dan een aantal dagen achtereen worden gebruikt. Als je stopt met de oordruppels, heb je kans dat de jeuk weer terugkomt, en ben je dus weer terug bij af.
Er zijn behalve de zure oordruppels weinig alternatieven, die meer doen dan alleen de jeuk stillen. Dit is dus een vorm van symptoombestrijding, want de oorzaak van de jeuk wordt er niet mee weggehaald.

Wat het ook kan zijn

Als je gevoelig bent voor schimmelinfecties, en wellicht last hebt van zwemmersexceem, of schimmelnagels aan tenen of vingers, kan dit ook de reden van de jeuk in de oren zijn. Een schimmelinfectie in je oren komt namelijk ook voor, alleen kan het zijn dat een huisarts, of KNO-arts dit over het hoofd ziet. De symptomen van een schimmelinfectie in je oor zijn, jeuk, roodheid, schilfervorming, en branderigheid. Als je gevoelig bent voor schimmels, en je hebt bijvoorbeeld ook een schimmelinfectie aan (een) of meerdere vingernagels, is de kans groot dat je je oor daarmee besmet hebt. Voor zwemmersexceem krijg je van de huisarts een zalf die je 2 x daags op je handen, of voeten moet aanbrengen. Als je 2 x daags een klein beetje van die zalf op je vingertop doet, en dit aanbrengt in je oren, ben je binnen de kortste keren van het probleem verlost. Een schimmel gaat namelijk niet dood van de zure oordruppels, maar wel van de zalf van de huisarts.
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jeuk in je oren, wat het kan zijn?"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 04-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!