InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kinderen met oorpijn

Kinderen met oorpijn

Kinderen met oorpijn Kinderen kunnen erg vaak oorpijn hebben. Oorpijn doet dan ook erg pijn en kinderen kunnen soms niet meer stoppen met huilen. Toch is oorpijn in de meeste gevallen onschuldig en hoeft er zelfs geen arts geraadpleegd worden.

Oorpijn in het algemeen

Oorpijn is bijna altijd een ontsteking van het middenoor en ontstaat meestal na een verkoudheid of een griep. In meer dan de helft van de gevallen komt het voor bij kinderen onder de vier jaar. Er komt dan een ophoping van etter achter het trommelvlies te zitten. Dit drukt soms zo hard tegen het trommelvlies aan dat deze bol komt te staan. Dit veroorzaakt ook de pijn bij kinderen. Oorontsteking is een onschuldige aandoening. Ook als het kind erg veel pijn heeft. De klachten gaan meestal binnen drie dagen vanzelf weer over. En is er alleen goede pijnstilling nodig.
In zeldzame gevallen is wel een antibiotica nodig.

Oorpijn bij hele kleine kinderen

Vaak zijn bij erg kleine kinderen de klachten niet duidelijk. Dit komt of omdat ze het zelf nog niet kunnen aanwijzen of kunnen vertellen. Maar vaak ook omdat kinderen de pijn vaak op een andere plek voelen. Zo kunnen zo buikpijn aangeven en toch een oorontsteking hebben. Zo'n kind moet bij de dokter dan ook helemaal onderzocht worden om zeker te weten waar de klachten nou vandaan komen. ls een baby slecht gaat drinken of prikkelbaar is, wordt ook vaak als eerste de oren na gekeken.

Loopoor

Soms gebeurt het dat de druk van het etter achter het trommelvlies zo hoog oploopt dat het trommelvlies knapt. Dan spreken we van een loopoor. Dit is niet erg. Als een kind een loopoor krijgt is het vaak wel grotendeels van de klachten af omdat er geen druk meer op de trommelvliezen staat. Een loopoor mag ongeveer twee weken duren, dan moet het gaatje in het trommelvlies vanzelf weer dichtgegaan zijn. Gedurende tijd dat het kind een loopoor heeft mag het niet met het hoofd onder water. Door het gaatje in het trommelvlies kan er dan water diep het oor inlopen. Douchen mag wel.

Wat kun je doen

Om te beginnen genoeg paracetamol geven ( houdt je wel de maximum dosering) en de neus druppelen met een zoutoplossing. Vaak is voldoende pijnstilling al goed, ook als het kind erg veel pijn heeft. Vaak krijgen kinderen met een oorontsteking meer pijn als ze moeten gaan slapen. Dit komt omdat ze gaan liggen. Bij een liggende houding komt er meer druk op de oren, dus hebben ze ook meer pijn. Door een kussen onder het matras te stoppen brengt u het hoofdeinde omhoog en staat er niet zo'n druk op de oren.

Ontsteking van de gehoorgang

Bij volwassenen zijn de oorzaken van oorpijn vaak een ontsteking van de gehoorgang, en niet van het trommelvlies. Dit kan komen doordat er teveel oorsmeer in zit, of omdat de huid aan de binnenkant van het oor wat kapot is of er zit wat eczeem. Ook kan door het krabben in het oor ofhet verkeerd gebruik van wattestaafjes een gehoorgangontsteking ontstaan. Door het verle oorsmeer of door het zwellen van de huid in de gehoorgang kan de oor dicht gaan zitten en kun je tijdelijk minder horen. Vaak voelt de pijn net zo aan als bij een oorontsteking.

Oorsmeer (cerumen)

Oorsmeer is een vettige substantie die door je gehoorgang wordt geproduceerd. De functie van oorsmeer is het beschermen van de gehoorgang tegen binnendringend vuil en uitdroging. Soms maakt het oor veel oorsmeer aan en kan het lichaam het niet zo snel afvoeren. Je oren gaan dan dicht zitten als gevolg van opgepropt oorsmeer. Dit kan soms pijnlijk zijn omdat het tegen de wanden van de gehoorgang drukt. Sommigen ervaren het als niet prettig en anderen kunnen er weer duizelig en misselijk van worden. Bij de assistente kun je je oren na laten kijken en evt uit laten spuiten. Je bent dan direkt van je probleem verholpen.
© 2008 - 2018 Mirjam, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderen met oorpijn"

Reactie

Vlieghe Ghilaine, 25-07-2013 11:26 #1
Mag er aan een baby van 9 maand meerdere malen pijnstiller (nurofen) toedienen
wanneer er frequent een oorontsteking wordt vastgesteld? dat kan toch gewenning veroorzaken?! al aantal x nr dokter (verschillende) geweest, maar geen enkele vindt het nodig om andere maatregelen te nemen, maar ondertussen weent de kleine hevig! zijn er in de handel de toestellen te koop waarmee men zelf de oorontsteking kan vaststellen? want je komt pas v d dokter, er is enkel roodheid v.h. oortje vastgesteld, maar na een aantal dagen kan dat overgaan nr en oorontsteking met de pijnlijke gevolgen!dan opnieuw nr de dokter… zo kan dit mr verder gaan… want voor mij is die aandoening de meest pijnlijke, en dat wil je jouw baby toch niet laten ondergaan! vandaar mijn vraag naar jullie toe! zijn er dan echt geen andere oplossingen om v oorontstekingen vanaf te geraken? van af welke leeftijd plaatst men buizetjes?
graag antwoord a.u.b.?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 15-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!