InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?

Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?

Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn? Pijn in één oor of beide oren kan erg pijnlijk zijn. Kinderen worden vaak getroffen door oorpijn. Meestal wordt de pijn veroorzaakt door een ontsteking of een ophoping van oorsmeer. Deze infectie treft doorgaans de gehoorgang of het middenoor. Hieronder staan bij verschillende symptomen de meest voorkomende oorzaken.

Klacht: Oorpijn en pijn aan oor bij trekken aan oorlel

Oorzaken

Otitis externa
Een otitis externa is een ontsteking van de gehoorgang. Deze infectie wordt veroorzaakt door een bacterie, virus of schimmel. Bij een ernstige bacteriële infectie kan een antibioticum worden voorgeschreven. Naast oorpijn kunnen ook jeuk en afscheiding uit het oor voorkomen.

Steenpuist
Een andere veel voorkomende oorzaak van pijn aan het oor is een steenpuist in de gehoorgang. De steenpuist is te herkennen als een rode zwelling. De pukkel wordt veroorzaakt door een bacterie. De dokter snijdt de puist weg als hij niet vanzelf verdwijnt. Tegen de bacterie wordt een antibioticum voorgeschreven.

Klacht: Oorpijn en afscheiding uit oor

Oorzaken

Otitis externa
Bij een otitis externa kan er ook afscheiding uit het oor komen. Dat komt vaak tegelijkertijd voor met oorpijn en een pijnlijk oor als er een trekje wordt gegeven aan het oorlelletje. Afhankelijk van de oorzaak kan de ontsteking worden bestreden.

Middenoorontsteking
Zoals de naam middenoorontsteking al zegt, is het middenoor ontstoken door een bacterie of virus. Etter en nattigheid hopen zich op in het middenoor en zorgen voor pijn en soms voor een slechter gehoor. Daarnaast kan koorts optreden. Een middenoorontsteking moet behandeld worden, omdat de infectie anders chronisch kan worden. Afhankelijk van de oorzaak kunnen er pijnstillers en antibiotica worden gegeven.

Klacht: Oorpijn gaat vergezeld van loopneus of verstopte neus

Oorzaak

Verkoudheid
Een verkoudheid kan ook oorpijn veroorzaken naast standaard klachten als hoesten, een loopneus, koorts en keelpijn. Vaak treedt oorpijn op als bacteriële complicatie. Vaak gaat het om een middenoorontsteking. Een verkoudheid moet zelf overgaan, maar voor een oorontsteking is het bezoeken van de huisarts aangeraden.

Middenoorontsteking
Oorpijn die voor blijft duren wordt vaak veroorzaakt door een middenoorontsteking. De pijn gaat meestal vanzelf over. Een slechter gehoor gaat na ongeveer een week of twee weer weg. Als de oorpijn na een paar dagen niet overgaat, kun je het beste naar de huisarts gaan.

Klacht: Oorpijn tijdens of na vliegen

Oorzaak

Barotrauma
Van een barotrauma is sprake wanneer mensen last hebben van pijn in de oren als het vliegtuig opstijgt of gaat landen. De pijn in de oren ontstaat door de verandering in de luchtdruk. Er kan ook sprake zijn van duizeligheid en misselijkheid. De klachten nemen af als het vliegtuig stabiel in de lucht is. Mensen lopen extra kans op pijn in de oren tijdens het vliegen als ze last hebben van een verkoudheid of een oorontsteking. De luchtdrukveranderingen zorgen voor veel kracht op de trommelvliezen wat zorgt voor een onaangenaam gevoel. Het barotrauma kan worden voorkomen door te kauwen op een snoepje of op een kauwgum.

Wanneer moet ik naar de huisarts?

Wanneer de klachten langer duren dan drie dagen is het verstandig om de huisarts een bezoekje te brengen. Je kunt het beste ook naar de huisarts gaan als de klachten plotseling erger worden. Wie langer dan twee weken met een loopoor rond loopt dient ook op consult te gaan bij een dokter. Bij een kind met oorpijn is het aan te raden om eerder naar de dokter te gaan.
Gerelateerde artikelen
Last van veel oorsmeer: OorzakenLast van veel oorsmeer: OorzakenOorsmeer heeft een belangrijke functie binnen de gehoorgang. De productie van oorsmeer kan per individu zeer verschillen…
Verschillende soorten oorpijnOnze oren zijn een zeer kostbaar instrument, en toch weten we niet zoveel van hen af. Iedereen heeft wel eens oorpijn, m…
Oorpijn bij kinderenOorpijn bij kinderenKinderen kunnen soms vrij vaak last hebben van oorpijn. De oorzaak is lang niet altijd ernstig en komt nog al eens voor…
Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Een middenoorontsteking is een van de vervelendste soorten ontstekingen die je kunt hebben. Het doet pijn, en je kunt je…
Oorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking kinderen: klachten en behandelingOorontsteking of Otitis Media komt vooral bij jonge kinderen voor. Dit komt doordat bij kinderen de buizen van Eustachiu…
Bronnen en referenties
  • http://zelfzorg.nl/oorpijn/
  • Boek Keel, neus en oren, Readerís Digest, 2008
  • Boek Het medisch handboek/Orde van medisch specialisten, onder hoofdredactie van Dr. Jannes J.E. van Everdingen, Kosmos-Z&K Uitgevers, 2002

Reageer op het artikel "Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 28-10-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!