InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Oorpijn bij kinderen

Oorpijn bij kinderen

Oorpijn bij kinderen Kinderen kunnen soms vrij vaak last hebben van oorpijn. De oorzaak is lang niet altijd ernstig en komt nog al eens voor bij verkoudheid. Een oorontsteking gaat vaak ook gepaard met tijdelijke doofheid. Heel kleine kinderen kunnen dit vaak nog niet duidelijk maken. Wat door ouders soms wordt aangezien voor niet willen luisteren, blijkt soms doofheid te zijn. Een oorontsteking gaat niet bij ieder kind gepaard met oorpijn. Als ouder moet je dus in de gaten houden of je kind wel goed hoort.

Oorzaken oorpijn

Er zijn verschillende oorzaken van oorpijn, ze kunnen ontstaan door uitwendige factoren, maar kan ook uitstralende pijn zijn van een andere aandoening als een aandoening aan de kiezen, de amandelen of de kaak. Uitwendige factoren kunnen zijn een ontsteking, een puistje in de oorschelp of eczeem in de uitwendige gehoorgang. Meestal is de oorzaak bij kinderen echter een middenoorontsteking. In de meeste gevallen geneest een middenoorontsteking vanzelf. Het ontstaat vaak ten gevolge van een verkoudheid, waardoor de buis van Eustachius dicht gaat zitten. Gevolg is dat virussen en vocht het middenoor niet kunnen verlaten en daar ter plekke een ontsteking veroorzaken. Een ontsteking in het middenoor geeft druk op het trommelvlies wat voor veel pijn kan zorgen. Als de druk erg oploopt kan er een scheurtje ontstaan in het trommelvlies, en is er sprake van een loopoor, alle troep stroomt het oor uit.

Wat kun je doen als je kind oorpijn heeft

Als je kind erg verkouden is kun je neusdruppels geven om zwelling van het neusslijmvlies tegen te gaan, waardoor de buis van Eustachius soms weer open gaat. Verder kun je paracetamol geven. Kijk of er meer verschijnselen zijn als koorts, verkoudheid, keelpijn of algehele malaise.

Wanneer moet je de huisarts opzoeken

  • Als je kind nog jonger is dan twee jaar, en je denkt te weten dat het oorpijn heeft. Je kind grijpt dan meestal veel naar de oren.
  • Als je kind koorts heeft en de oorpijn langer duurt dan drie dagen
  • Als de oorpijn langer dan drie dagen duurt en er geen oorzaak bekend is
  • Als de oorpijn heel heftig is
  • Als je kind meerdere keren per jaar oorpijn heeft
  • Als er langer dan twee weken vocht uit het oor loopt

Houdt altijd in de gaten of je kind doof is. Reageert het slecht op opdrachten en vragen, stel dan eens een vraag waarbij je zeker weet dat je kind zou reageren. Hoort het niets, herhaal de vraag dan eens wat harder. Als je kind dus gewoon niet of niet voldoende hoort, is een bezoek aan de huisarts altijd aan te raden. Hetzelfde geldt voor veel voorkomende oorpijn. Zorg dat je kind niet langdurig rondloopt met ooraandoeningen, want een verwaarloosde aandoening kan schade tot gevolg hebben voor het gehoor van je kind. Een kind wat langdurig slecht of niet hoort kan spaak- en leerproblemen oplopen.

Als vochtophoping in het middenoor erg vaak voorkomt, en het kind er veel last van heeft, kan de huisarts beslissen om buisjes in het trommelvlies te laten plaatsen. Het vocht kan dan weglopen, en de lucht in het middenoor kan verversen. De ingreep gebeurt in het ziekenhuis, je kind mag dezelfde dag weer mee naar huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek Kinderen en gezondheid

Reageer op het artikel "Oorpijn bij kinderen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Winterkwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!