InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandeling

Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandeling

Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandeling Jeuk achter de oren kan het gevolg zijn van een aantal oorzaken, variërend van allergieën tot infecties. Om jeuk, ook wel pruritis genoemd, goed te behandelen, moet je je huisarts raadplegen zodat er een diagnose gesteld kan worden en daarna een passende behandeling ingezet kan worden. Als jeuk achter de oren niet goed wordt behandeld, kan dit leiden tot schade aan de huid, verergering van de infectie of verspreiding van de aandoening. Vaak leidt het ook tot krabeffecten en mogelijke een secundaire (bacteriële) infectie.

Symptomen van jeuk achter de oren

Afhankelijk van de oorzaak kan jeuk achter de oren gepaard gaan met andere symptomen:
  • schilfering
  • branderig gevoel
  • pijn
  • korstjes
  • wondjes
  • roodheid
  • blaasjes

Oorzaken van jeuk achter de oren

Seborrhoïsch eczeem

Een van de meest voorkomende oorzaken van jeuk achter de oren bij volwassenen is roos of seborrhoïsch eczeem, een chronische goedaardige, niet besmettelijke huidaandoening die wordt gekenmerkt door roodheid en schilfering. De aandoening veroorzaakt schilferige, jeukende huid op de hoofdhuid en kan achter de oren voorkomen.

Ringworm

Ringworm is een schimmelinfectie van de huid die de huid achter de oren kan aantasten. Ringworm veroorzaakt roodheid en jeuk en treft gewoonlijk peuters en kinderen in de schoolgaande leeftijd.

Hoofdluis / Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Hoofdluis / Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Hoofdluis

Hoofdluizen kunnen intense jeuk achter de oren en op de hoofdhuid veroorzaken. Hoofdluizen zijn uiterst besmettelijk.

Psoriasis

Psoriasis is een chronische huidziekte die ook op de hoofdhuid kan voorkomen, met name achter de oren. Symptomen van milde psoriasis op de hoofdhuid kunnen slechts bestaan uit een lichte, fijne schilfering. Symptomen van matige tot ernstige psoriasis op de hoofdhuid zijn:
  • schilferige, rode, hobbelige plekken
  • zilverachtig witte schubben
  • schilferigheid
  • droge hoofdhuid
  • jeuk
  • branderigheid of pijn
  • haaruitval

Hoofdhuid psoriasis zelf veroorzaakt geen haaruitval, maar veel of heel hard krabben of vaak pulken op de schilferige plekken kan tijdelijk haarverlies veroorzaken.

Vuil en zweet

Een ophoping van vuil en zweet achter de orden kan ook jeuk veroorzaken, evenals vieze geurtjes. Het is belangrijk om de huid achter de oren regelmatig te wassen met water en daarna goed droog te deppen.

Andere aandoeningen

Er zijn andere aandoeningen die jeuk achter de oren kunnen veroorzaken. Raadpleeg je huisarts voor een goede diagnose.

Risicofactoren

Risicofactoren van seborrhoïsch eczeem zijn stress, kou en droogte, en als je veel zeep gebruikt of petten draagt. Ringworm krijg je meestal door schimmels die van een ander mens of dier afkomstig zijn, via direct huidcontact of door huidschimmelsporen op haar en huidschilfers via kleren, een kam, handdoeken, beddengoed en stoelbekleding. Luizen kan iedereen oplopen, maar kinderen van 3 tot 11 jaar worden het vaakst getroffen. Meisjes krijgen meestal vaker luizen dan jongens, en mensen met steil haar zijn gevoeliger dan mensen met krullend haar. Bij psoriasis kunnen de klachten aanvangen of verergeren door beschadiging van de huid, stress en infecties.

Behandeling

Behandeling van jeuk achter de oren hangt af van de oorzaak. Crèmes en zalven worden soms voorgeschreven voor huidaandoeningen als eczeem of psoriasis. Bij seborroïsch eczeem kun je een speciale shampoo, gel, lotion en crème gebruiken. Bij hoofdluis is het belangrijk om elke dag het haar te kammen met een luizenkam, 2 weken lang. Zo nodig kun je een antiluizenlotion gebruiken om de lastpakken te bestrijden. De behandeling van ringworm bestaat uit twee keer per dag antischimmelcrème smeren totdat de huid genezen is.

Prognose

De meeste oorzaken van jeuk achter de oren kunnen goed worden behandeld of onder controle worden gebracht. Seborrhoïsch eczeem kan een levenslange aandoening zijn die kan terugkeren wanneer de behandeling eindigt. Psoriasis is een chronische aandoening die soms kan opflakkeren. Huidschimmel is goed te genezen en van hoofdluizen kun je binnen enkele weken verlost zijn.

Complicaties

Wanneer de jeuk ernstig is, kan krabben leiden tot een secundaire (bacteriële) infectie, die meestal wordt gekenmerkt door pijn, zwelling en pusvorming (met korstjes achter het aangedane oor). Neem onmiddellijk contact op met een arts als er tekenen van infectie aanwezig zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Wat zijn de oorzaken van jeuk in het oorWat zijn de oorzaken van jeuk in het oorIedereen heeft wel eens last van jeuk in het oor. Normaal gesproken hoeft dit geen probleem te zijn, veel erger is het a…
Jeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeukJeuk in oor: oorzaken van jeukende oren of oorjeukWat zijn de mogelijke oorzaken van jeuk in oor of jeukende oren? Een jeukend binnenoor komt vrij vaak voor en is zelden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Counselling, Pixabay
  • https://www.thuisarts.nl/psoriasis/ik-heb-psoriasis
  • https://www.hear.com/useful-knowledge/itchy-ears/
  • https://www.livestrong.com/article/293609-itchiness-behind-the-ears/
  • https://www.webmd.com/cold-and-flu/ear-infection/why-do-my-ears-itch
  • http://www.sooooitchy.com/itchy-behind-ears/
  • https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/scalp-psoriasis
  • Afbeelding bron 1: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Jeuk achter de oren: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!