InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbeltje of bult achter het oor: oorzaak en behandeling

Knobbeltje of bult achter het oor: oorzaak en behandeling

Knobbeltje of bult achter het oor: oorzaak en behandeling Een bobbel, knobbeltje of bult achter het oor is over het algemeen onschuldig. Verschillende omstandigheden kunnen leiden tot knopen, bulten, hobbels, of knobbeltjes achter je oren. Als de knobbel voor pijn of ander ongemak zorgt of niet uit zichzelf weggaat, is het verstandig een afspraak te maken met de huisarts. Veel mensen weten dat lymfeklieren in de hals kunnen zwellen, bijvoorbeeld bij een verkoudheid. Minder mensen zijn bekend met het feit dat lymfeklieren achter het oor ook kunnen zwellen bij een verkoudheid of andere infectie. Een knobbeltje achter het oor kan ook wijzen op een talgkliercyste. Een vervelend doch onschuldig bultje.

Knobbeltje achter het oor

In de meeste gevallen is een knobbeltje achter de oren onschadelijk. Het kan wijzen op een vergrote lymfeklier of een talgkliercyste, maar het is zelden een teken van een gevaarlijk of levensbedreigend probleem of aandoening. Verschillende omstandigheden kunnen leiden tot knobbels, bulten, hobbels, of knobbeltjes achter je oren. De belangrijkste oorzaken passeren de revue.

Lymfeklieren hoofd en hals / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Lymfeklieren hoofd en hals / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Opgezette lymfeklieren

Lymfeklieren zijn onder meer aanwezig in de hals, oksels en liezen, maar ook achter de oren. Lymfeklieren zijn kleine structuren die door je hele lichaam aanwezig zijn. Lymfeklieren zijn erg nuttig en spelen een belangrijke rol in het immuunsysteem. Ze zorgen ervoor dat een infectie of ontsteking ergens in het lichaam zich niet verder verspreidt naar de rest van het lichaam. Een lymfeklier bevat vele lymfocyten, witte bloedcellen. Deze maken antistoffen aan tegen bacteriën en virussen en vernietigen deze. Een lymfeklierzwelling is veelal het gevolg van een infectie. Bij een bovenste luchtweginfectie, zoals een verkoudheid aan de neus of keel of bijholteontsteking (sinusitis), kunnen de lymfeklieren in de hals en achter het oor zwellen. Ook kunnen gezwollen lymfeklieren achter het oor veroorzaakt worden door hiv/aids of schimmelinfecties of parasitaire infecties. Gezwollen lymfeklieren zijn over het algemeen het gevolg van infectie, ontsteking of kanker.

Behandeling

Behandeling hangt af van de onderliggende oorzaak. Een bovenste luchtweginfectie gaat vaak vanzelf over. Een paracetamol kan helpen tegen de pijn. Kanker vereist specialistische behandeling.

Mastoïditis geeft zwelling achter de oren / Bron: B. Welleschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Mastoïditis geeft zwelling achter de oren / Bron: B. Welleschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Zwelling achter de oren door mastoïditis

Mastoïditis is een bacteriële infectie van de processus mastoïdeus, ofwel het uitstekend bot achter het oor. Deze aandoening wordt gekenmerkt door ernstige ontsteking van het botweefsel. Kinderen die een oorontsteking ontwikkelen en geen (adequate) behandeling krijgen, kunnen mastoïditis ontwikkelen. De aandoening kan symptomen geven als oorpijn, hoofdpijn en koorts. Vaak is er ook sprake van tijdelijk gehoorverlies, doordat het geluid niet goed door de gehoorgang en/of het middenoor naar het binnenoor wordt geleid. De processus mastoïdeus is pijnlijk en soms treedt er zwelling en roodheid op. Verder valt op dat het oor wat verder van het hoofd afstaat. In een vergevorderd stadium kan de pus bot wegvreten. Dit kan leiden tot infecties elders in het lichaam, waaronder hersenvliesontsteking (met hoofdpijn, koorts en een stijve nek) of een hersenabces.

Behandeling

Behandeling bestaat uit het toedienen van antibiotica en het plaatsen van een buisje of diabolo, waardoor het vocht dat zich in het middenoor heeft verzameld naar buiten kan.

Bult achter het oor door een abces

Een abces kan een andere complicaties zijn van een middenoorontsteking. Er kan een subperiosteaal abces ontstaan tussen het bot van het mastoïd en het overliggende botvlies. De symptomen vertonen veel gelijkenis met mastoïditis. Bézold's abces kenmerkt zich door uitbreiding van een mastoïditis naar de weke delen van de hals.

Behandeling

De behandeling van bovenstaande abcessen bestaat uit abcesdrainage en een sanerende ooroperatie. Punctie en antibiotica kunnen ook worden toegepast.

Oorontsteking of otitis media

Otis media is een andere term voor een oorontsteking. Een oorontsteking kan bacterieel of viraal zijn. Wanneer een infectie optreedt, kan het een pijnlijke vochtophoping en zwelling veroorzaken. Deze symptomen kunnen leiden tot zichtbare zwelling achter het oor.

Behandeling

Antibiotica kan worden voorgeschreven om de symptomen te verlichten van een bacteriële oorontsteking.

Talgkliercyste achter het oor / Bron: Klaus D. Peter, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Talgkliercyste achter het oor / Bron: Klaus D. Peter, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Knobbeltje achter het oor door een atheroomcyste

Een atheroomcyste of talgkliercyste is een onschuldige aandoening. Een talgkliercyste is een onderhuids knobbeltje, die ontstaat als een haarzakje verstopt raakt. Meestal komen ze voor op het hoofd, nek en romp. De meeste atheroomcysten veroorzaken weinig tot geen pijn. Zij kunnen echter wel voor ongemak of irritatie zorgen, vanwege de locatie.

Behandeling

Een talgkliercyste is een onschuldig bultje en behoeft niet behandeld te worden. Als je er in mechanische en/of cosmetische zin last van hebt, kan kan de huisarts de cyste verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Je hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerJe hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerEen knobbeltje onder de huid kan een indicatie van kanker zijn. Maar een knobbeltje hoeft niet perse kanker te zijn. Er…
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Nodules: Goedaardige en kwaadaardige knobbeltjesNodules: Goedaardige en kwaadaardige knobbeltjesEen nodule (nodulus, knobbeltje) is een abnormale goedaardige of kwaadaardige massa die zich meestal op of onder de huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://knoartsen.net/index.php/ziektebeelden/73-oor/middenoor/125-complicaties
  • http://www.neus-keel-oor.be/nl/nko/oor/aandoeningen/mastoiditis/
  • http://www.healthline.com/health/causes-lumps-behind-ears#Overview1
  • https://www.thuisarts.nl/vergrote-lymfeklier/ik-heb-vergrote-lymfeklier-in-hals
  • Afbeelding bron 1: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: B. Welleschik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Klaus D. Peter, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "Knobbeltje of bult achter het oor: oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Opgezette lymfeklieren
Medische informatie…
Schrijf mee!