InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knobbeltjes in de borst

Knobbeltjes in de borst

Knobbeltjes in de borst Sommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal geen reden voor paniek. Wel is het zorgwekkend als er een nieuw knobbeltje ontsaat. Het is heel belangrijk om in dit geval een dokter te raadplegen. Gelukkig zijn niet alle knobbeltjes gevaarlijk. Hier vind je een aantal oorzaken van knobbeltjes in de borst, hoe je kunt voelen of je ze hebt en wat je moet doen als je er één of meerdere ontdekt.

Oorzaken

Er zijn 5 mogelijke oorzaken voor een knobbeltje in de borst.
  1. Een met vocht gevuld weefselzakje. Dit noemen we een cyste.
  2. Een abces, dit is een geïnfecteerd weefselgebied. Een borstabces ontstaat wanneer bacteriën het borstweefsel binnen dringen, door de tepel, de melkklieren en kanaaltjes te infecteren.
  3. Een fibroadenose, dit is een verdikking van het melk producerende klierweefsel
  4. Een goedaardige tumor.
  5. Een kwaadaardige tumor.

De eerste 4 veroorzaken geen gevaar voor je gezondheid.

Symptomen

Knobbeltjes in je borst kun je alleen ontdekken als je een zelfonderzoek van je borsten uitvoert. Vaak geven ze helemaal geen klachten, maar soms kan een knobbeltje een beetje gevoelig of zelfs pijnlijk zijn. Vaak is dit vlak voor de menstruatie goed te merken.

Hoe kun je zelf je borsten onderzoeken

Onderzoek iedere maand je borsten, zodat je een verandering al snel ontdekt. Het beste kun je dit doen op een vast tijdstip, zoals vlak voor de menstruatie. Hier volgt een schema voor zelfonderzoek:
  1. Betast voor de spiegel met je hand je borsten en let goed op of er knobbeltjes zijn of dat de borst anders aanvoelt.
  2. Kijk goed naar hoe je borsten er uit zien en wees opmerkzaam op veranderingen in de tepels.
  3. Hef je armen en kijk of de huid van je borsten ergens opgezwollen is of kuiltjes vertoont.
  4. Ga op bed liggen met een hoofdkussen onder je rechterschouder en leg je rechterarm achter je hoofd.
  5. Tast met je linker hand je rechterborst af in draaiende beweging van buiten naar binnen
  6. Oefen druk uit op je tepel om te kijken of er vocht uit komt.
  7. Herhaal stap 4,5,6 met je linker borst.

Als je een knobbeltje ontdekt moet je zo snel mogelijk naar je huisarts. Ook als je merkt dan een bestaand knobbeltje ineens verandert is, moet je de huisarts bezoeken. De huisarts zal je dan waarschijnlijk onderzoeken en door verwijzen naar een specialist. Deze zal waarschijnlijk een echo of een mammografie maken. Ook kan hij eventueel een biopsie nemen uit het knobbeltje.
© 2011 - 2019 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstSubareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstEen abces is een ophoping van pus, die zich ontwikkelt als een verdedigingsreactie, tegen een infectie. Een subareolair…
Fibroadenoom: meest voorkomende goedaardige knobbel in borstFibroadenoom: meest voorkomende goedaardige knobbel in borstEen veel voorkomend knobbeltje in de borst is een fibroadenoom. Het is een goedaardig gezwel tussen een halve centimeter…
Mammacarcinoom bij mannen, een vorm van kankerMammacarcinoom bij mannen, een vorm van kankerHet klinkt misschien raar, maar ook bij mannen kan een mammacarcinoom ontstaan. Mammacarcinoom is de officiële benaming…
Gezwollen borsten: Oorzaken van zwelling van borst(en)Gezwollen borsten: Oorzaken van zwelling van borst(en)Gezwollen borsten komen bij veel vrouwen voor, maar ook mannen krijgen met een borstzwelling te maken. Een borstzwelling…
Fibroadenoom: goedaardig bindweefselknobbeltje in de borstFibroadenoom: goedaardig bindweefselknobbeltje in de borstEen fibroadenoom is een goedaardig bindweefselknobbeltje in de borst. Een fibroadenoom is de meest voorkomende goedaardi…

Reageer op het artikel "Knobbeltjes in de borst"

Reactie

Sandra, 19-09-2018 14:54 #1
Ik heb een bult op mijn borst. Maar mijn borsten zijn overgevoelig. Moet ik mijn eigen zorgen maken?
Gr Sandra

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 25-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!