InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borst

Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borst

Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borst Een abces is een ophoping van pus, die zich ontwikkelt als een verdedigingsreactie, tegen een infectie. Een subareolair abces is een abces, of gezwelletje dat zich op het areolaire gebied ontwikkelt. Dit gebied bevindt zich in de borst onder het tepelhof (gekleurd gebied rond de tepel). Het knobbeltje in de borst gaat onder andere gepaard met borstpijn, een tepelafscheiding en koorts. De arts schrijft indien nodig antibiotica voor en voert een chirurgische ingreep uit. De vooruitzichten zijn goed bij een snelle diagnose en behandeling, maar af en toe keert het gezwelletje wel terug en ontstaan ook complicaties.

Epidemiologie: Vooral bij vrouwen

Een subareolair abces komt zelden tot uiting. De aandoening treft jonge vrouwen en vrouwen van middelbare leeftijd die geen borstvoeding geven. In extreme gevallen krijgen ook mannen te maken met een subareolair abces. De aandoening komt voorts in elke regio en bij alle rassen voor.

Oorzaken van ophoping van pus

Een subareolair abces is het gevolg van een verstopping van de kleine klieren of kanalen onder de huid van het tepelhof. Deze blokkering leidt tot een infectie van de klieren wat resulteert in de vorming van een abces in de subareolaire klier.

Roken vormt een risicofactor voor een subareolair abces / Bron: Geralt, PixabayRoken vormt een risicofactor voor een subareolair abces / Bron: Geralt, Pixabay

Risicofactoren van abces onder het tepelhof in de borst

Risicofactoren van een areolair abces zijn:
  • een tepelpiercing (als een cosmetische procedure)
  • roken: De meerderheid van de patiënten zijn rokers. Wetenschappers nemen daarom aan dat het toxine van roken leidt tot belangrijke veranderingen in de hormonale niveaus, wat veranderingen in de structuur van het borstweefsel met zich meebrengt
  • slecht behandelde diabetes mellitus (suikerziekte)

Symptomen: Borstpijn en tepelafscheiding

Het abces ontwikkelt zich meestal achter het areolaire gebied of binnen één centimeter verwijderd van het tepelhof.

Bekende symptomen van een subareolair abces omvatten:

In chronische gevallen ontstaat fistelvorming en een misvorming van de tepel.

Diagnose en onderzoeken

De arts voert eerst een lichamelijk onderzoek uit waarbij hij de borsten bekijkt en palpeert (betast). Hij kijkt naar tekenen van een zwelling of pusafscheiding. De arts gebruikt meestal een echografie voor het detecteren van een abces. Een MRI-scan onthult vaak meer gedetailleerde informatie dan een echografie, zoals onder andere omgekeerde tepels, abcesholtes, fistels en ontstekingsaandoeningen. Soms is een kweek van drainagevloeistof nodig wanneer de arts vermoedt dat de patiënt lijdt aan een infectie.

Behandeling

De patiënt krijgt indien nodig oraal (via de mond) antibiotica toegediend. Verder draineert de arts een abces door middel van een chirurgische incisie of door een chirurgische verwijdering van de aangetaste klier (als er sprake is van een herhaalde infectie en abcesvorming). Een echografie begeleidt de arts bij het draineren van het abces (pus afvoeren). Een reconstructie van de tepel en het tepelhof is soms nodig.

Prognose

Bij de juiste diagnose en behandeling zijn de vooruitzichten van een subareolair abces goed. De aandoening veroorzaakt een langdurige morbiditeit indien de arts de aandoening laattijdig diagnosticeert en behandelt.

Complicaties

Een herhaling van een subareolair abces is mogelijk. Daarnaast is een patiënt mogelijk erg angstig, geïrriteerd en/of emotioneel gestrest door het knobbeltje in de borst.

Preventie van subareolair abces

Vrouwen zijn het beste alert op de gezondheid van de borst en gaan bij wijzigingen het beste naar de arts. Een regelmatig zelfonderzoek van de borsten is bijgevolg aanbevolen. Op deze manier is het mogelijk om vroegtijdig een subareolair abces te identificeren. Voorts stoppen patiënten met roken en houden ze diabetes mellitus onder controle.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezwollen borsten: Oorzaken van zwelling van borst(en)Gezwollen borsten: Oorzaken van zwelling van borst(en)Gezwollen borsten komen bij veel vrouwen voor, maar ook mannen krijgen met een borstzwelling te maken. Een borstzwelling…
Ingetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieIngetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieOmgekeerde tepels (ingetrokken tepels, tepelinversie) zijn in de meeste gevallen geen teken van een medisch probleem. Bi…
Borstabces: symptomen en oorzaken van een abces in de borstBorstabces: symptomen en oorzaken van een abces in de borstBij een abces in de borst spreekt men van een 'borstabces'. Een borstabces duidt op een ontsteking in de borst van de me…
Bultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepelBultje op tepel: oorzaken en behandeling pukkel op de tepelHet hebben van een bultje of pukkel op de tepel komt relatief vaak voor. Het opmerken van een puistje in dit gebied kan…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 25 juli 2018:
  • Breast Abscess: Everything that you need to Know, https://breast-cancer.ca/abscess/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Subareolar abscess, https://medlineplus.gov/ency/article/001501.htm
  • Subareolar abscess, https://radiopaedia.org/articles/subareolar-abscess
  • Subareolar Abscess, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/subareolar-abscess/
  • Subareolar Abscess: Causes, Symptoms, Treatment and Home Care, http://www.healthybuilderz.com/subareolar-abscess-causes-symptoms-treatment-home-care/
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borst"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Medische informatie…
Schrijf mee!