InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Epiduraal abces

Epiduraal abces

Epiduraal abces Een epiduraal abces komt voor tussen het hoofd en de ruggenwervels en kan al snel het zenuwweefsel beschadigen. Lees hieronder meer over een epiduraal abces.

Inhoud

Epiduraal abces

Een epiduraal abces is een hoopje etter die genesteld zit op of bij het ruggenmerg. Doordat de etter zich steeds meer kan ophopen, drukt het abces tegen het zenuwweefsel aan waardoor het vlies van de hersenen (ook wel 'dura' genoemd) beschadigd. De chemische stof 'toxinen' veroorzaakt deze beschadiging, en wordt door bacteriën geproduceerd.

Symptomen

  • Verlammingsverschijnselen
  • Een aanval krijgen wat lijkt op een beroerte
  • Verzwakkingsverschijnselen aan één kant van het lichaam
  • Verwarring
  • Hogere temperatuur van het lichaam
  • Stuipen of verkramping

Oorzaak

De oorzaak van een epiduraal abces is het gevolg van een bacteriële infectie die door onbekende reden veroorzaakt wordt.

Onderzoek

Als je de symptomen die hierboven geschreven staan hebt, ga dan naar je huisarts om het te laten onderzoeken. De dokter kijkt hierbij in je verleden in verband met mogelijk eerdere infecties. De dokter onderzoekt met behulp van:
  • Bloedtests
  • Röntgenfoto's
  • EEG-scan
  • CAT-scan

Behandeling

Gelukkig komt een epiduraal abces niet veel meer voor. Dit komt omdat deze infectie tegenwoordig heel goed te behandelen is met een antibioticakuur. Als de antibioticakuur volgens de dokter niet heeft aangeslagen, zal er een operatie plaatsvinden waarbij er een gat in de schedel (of bot) wordt gemaakt en de etter kan worden weggehaald. Na de operatie wordt er meestal nog een antibioticakuur voorgeschreven zodat het helemaal kan genezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.menselijk-lichaam.com/hersen-zenuwen/epiduraal-abces

Reageer op het artikel "Epiduraal abces"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!