InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Hersenletsel

Aandoening: Hersenletsel

Aandoening: Hersenletsel Een ongeval zit vaak maar in een klein hoekje. Soms komt een klap zo hard aan dat je er een letsel aan overhoud. Lees hieronder wat je moet doen.

Letsel aan de hersenen

Hersenletsel

Het kan zomaar ineens voorkomen dat je keihard een klap op je hoofd krijgt van iets dat je niet verwacht. Hierdoor zou je een hersenletsel kunnen oplopen. Je schedel hoeft hier niet persé een verwonding voor op te lopen om een hersenletsel te krijgen. Bij de klap schudden de hersenen net iets te hard dat de hersenen tegen het andere hersengedeelte aan kunnen komen. Hierdoor ontstaat er een zwelling in het hoofd wat de symptomen; zie hieronder, kan veroorzaken. Indien de schedel is gescheurd is de kans vele malen groter dat men een hersenletsel heeft opgelopen. De grootte van de beschadiging bepaald of er kans is op blijvende schade of hoelang het herstel duurt.

Symptomen

  • Hoofdpijn
  • Verwardheid
  • Duizeligheid
  • Verzwakking van de spieren

Bij zwaar letsel

  • Bewusteloosheid
  • Gedeeltelijke verlamming
  • Snel prikkelbaar
  • Verminderde levendigheid
  • Depressiviteit

Komt het vaak voor?

Zo'n 1 op de 500 mensen komt jaarlijks in het ziekenhuis terecht vanwege hoofdwonden. Ongeveer 1 op de 100 mensen zal hier ook daadwerkelijk een letsel aan de hersenen aan overhouden.

Oorzaak van hersenletsel

  • Ongeval in het bedrijf
  • Ongeval in het verkeer
  • Schotwonden
  • Vechtpartijtjes
  • Een val (bijv. van de trap)

Wat gebeurd er na het ongeval?

Het kan zelfs voorkomen

Naar de dokter

Als je denkt dat iemand de symptomen die hierboven omschreven staan heeft, waarschuw dan zo spoedig mogelijk een arts. Het is belangrijk dat je weet wat er is gebeurd, of als het bij jezelf gebeurd; dat je getuigen hebt die het hebben zien gebeuren.

De behandeling

In het ziekenhuis wordt er meestal een CAT scan gemaakt van de hersenen. Hierbij wordt men op een soort plank gelegd die kan bewegen. Het hoofd wordt vastgezet en is het zeer belangrijk om niet te bewegen. Hierdoor kunnen de foto's wazig worden. Er wordt van veel hoeken van het hoofd een röntgenscan gemaakt om te zien wat voor schade het ongeluk heeft aangericht in de hersenen.

Herstel

Om te herstellen is bedrust erg belangrijk. Soms moet men zelfs een paar dagen in het ziekenhuis blijven ter observatie. Dit heeft te maken met de ernst van het letsel.

Medicijnen

Er mogen alleen medicijnen worden gebruikt op advies van de arts. Het is namelijk erg gevaarlijk als je zelf iets tegen de pijn gaat halen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Aandoening: Hersenletsel"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!