InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De Buikbuddy: hulpje voor mensen met darmziekten

De Buikbuddy: hulpje voor mensen met darmziekten

De Buikbuddy: hulpje voor mensen met darmziekten De Buikbuddy. Dat is de naam van een nieuwe app, bedoeld voor patienten met chronische darmziekten. De app kan niet alleen als geheugensteun dienen voor het innemen van medicijnen, hij helpt ook de eigen ziekte te monitoren. Daarnaast is de app handig onderweg, omdat je het dichtstbijzijnde toilet kunt opzoeken. De app is een vondst van het bureau DM Creatieve Communicatie. Marco Mok is directeur van het bureau, maar is zelf ook darmpatient. Wie weet beter hoe je een app ontwikkelt waar iemand met de ziekte van Crohn of collitis ulcerosa echt iets aan heeft? De BuikBuddy. Dat is de naam van de app die door bureau DM Creatieve Communicatie werd ontwikkeld in opdracht van MSD. De app is alweer twee keer genomineerd voor een onderscheiding: eerst was dat de innovatie Award, en nu is er ook een nominatie voor de Health App Award 2012. Blijkbaar is de app een opmerkelijk geval temidden van het groeiende aantal apps dat dagelijks gelanceerd wordt.

Directeur, maar ook colitis ulcerosa-patient

Marco Mok is directeur van DM Creatieve communicatie, een bureau dat gevestigd is in Haarlem. Maar Mok heeft ook al jaren te kampen met een chronische darmziekte, colitis ulcerosa. Nu wil het geval dat Moks bureau een aantal farmaceutische bedrijven als klant heeft, en daarnaast meegaat in de trend om apps en andere vormen van digitale communicatie te ontwikkelen. Van het een kwam het ander en zo creerde Moks bureau in opdracht van het farmaceutische bedrijf MSD de BuikBuddy. MSD richt zich onder andere op behandelingen voor mensen met chronische darmaandoeningen. De app is bedoeld om patienten met chronische darmziekten zoals colitis ulcerosa en de Ziekte van Crohn, te helpen om het daardoor gecompliceerde bestaan weer wat simpeler te maken. De BuikBuddy app is er voor gebruik op zowel iPhone als Android.

Darmziekten maken je leven lastig

Marco Mok heeft dus colitis ulcerosa, maar zijn echtgenote heeft de ongeveer even bekende andere chronische darmziekte, de Ziekte van Crohn. Marco Mok: "Ik wist daardoor uit ervaring hoeveel last je er als patiënt van kan ondervinden. Daarom was ik ook blij dat MSD die opdracht bij ons neerlegde. Ik denk dat we veel patiënten kunnen helpen om wat gemakkelijker te leven door een app te ontwikkelen met veel functionaliteit. Samen met MSD hebben we veel tijd besteed aan de ontwikkeling."

Verhuld leed: 50.000 mensen met een chronische darmziekte

Omdat mensen het er vaak liever niet over hebben en darmziekten nogal eens worden verhuld waar mogelijk, weet lang niet iedereen dat niet minder dan 50.000 mensen alleen al in Nederland te maken hebben met een chronische darmziekte. Elk jaar komen er naar schatting nog eens een enkele duizenden patiënten bij. Colitis ulcerosa betreft een chronische ontsteking van de dikke darm en de endeldarm, de Ziekte van Crohn houdt een chronische ontsteking van de darm in.

De toiletvinder

Niet alleen functioneren de darmen grilliger door de ziekte, ook is het voor patiënten belangrijk om zo natuurlijk mogelijk om te gaan met de lichamelijke processen: gedachteloos even ophouden is er niet bij. Door dit alles is regelmatig én acuut gebruik maken van het toilet voor patienten belangrijk. Mok: "Daarom hebben we ook een toiletvinder in de app opgenomen. Wie in een vreemde omgeving naar het toilet moet, hoeft zich niet af te vragen waar het dichtstbijzijnde is."

Monitoren van je ziekteverloop

De appe doet echter heel wat meer dan het lokaliseren van openbare toiletten. Van groot nut is de monitorfunctie om het eigen ziekteverloop goed te registreren, en de reminder om op tijd de medicijnen te nemen. Omdat chronische darmziekten vragen om een aangepast voedingspatroon, heeft de Buikbuddy ook een kookboekmodule. Marco Mok: "Met een app als deze kunnen patiënten hun ziekte beter monitoren, ziekenhuizen beter voorlichten en aan artsen beter informatie presenteren. Apps zijn de toekomst voor de medische sector." De BuikBuddy app is kosteloos te downloaden in de App store van Apple en in Google Play, het voormalige Android Market.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht DM Creatieve Communicatie

Reageer op het artikel "De Buikbuddy: hulpje voor mensen met darmziekten"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 01-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!