InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa

Gezondheid: De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa

Gezondheid: De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa zijn aandoeningen die betrekking hebben op het spijsverteringskanaal. De darmwand kan in de loop der jaren behoorlijk aangetast worden en komt met name voor in de westerse wereld. Zij worden ook wel chronische inflammatoire (= ontstekingsachtige) darmziekten genoemd.

Wat is de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa?

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is genoemd naar Burrill Crohn (1884 - 1983) en betreft een ontstekingsziekte van het darmkanaal. De ziekte van Crohn kan in de gehele dikke darm voorkomen, maar vaak vinden we deze daar waar de dunne darm overgaat in de dikke darm.

Colitis Ulcerosa

Samen met de ziekte van Crohn is het de belangrijkste chronische ontstekingsziekte van de darm. Colitis Ulcerosa is een ontstekingsziekte van de dikke darm. Zweertjes die zich in de wanden van de dikke darm bevinden.

Oorzaak

De oorzaak is voor beide ziekte niet echt te benoemen. Nog een bacterie, virus of parasiet zijn de veroorzakers, dus een infectie is niet de basis.
Men gaat er vooralsnog vanuit dat verschillende ziekteverwekkende mechanismen tot de darmontsteking leiden.

Symptomen

Buikpijn, koorts en diarree zijn de meeste bekende verschijnselen die voor beide ziekten gelden.
Een actieve vorm kan Crohn kan met veel meer symptomen gepaard gaan. Te denken valt aan:
  • gewrichtsaandoeningen
  • Aften (in de mond)
  • Fistels
  • Huidafwijkingen
  • Leverziekten
  • Nierstenen
  • Bontontkalking
  • Oogontstekingen

Voor Colitis Ulcerosa geldt dat de meeste ontstekingen echt binnen de dikke darm spelen. Dit heeft dan weer te maken het met feit dat het hier om het slijmvlies in de dikke darm gaat. Als er zich iets buiten de dikke darm bevindt, is dit meestal:
  • Oogontstekingen
  • Gewrichtsklachten
  • Huidklachten
  • Ontsteking van de gal of lever.

Behandeling

Het wegnemen van de ziekte is helaas nog niet mogelijk, wel kunnen medicijnen de actieve vorm sneller laten beëindigen. Als dit niet meer werkt kan er operatief ingegrepen worden en bij Crohn gebeurd dit vaker dan bij Colitis Ulcerosa. Slechts een enkele keer is bij Colitis Ulcerosa de vorm acuut en is er geen keus dan operatief in te grijpen (zo'n 5%).

Hoeveel mensen hebben de ziekten?

Meer dan 55.000 hebben een chronische darmaandoening, een kleine 21.000 daarvan hebben Crohn. De ziekte van Crohn wordt over het algemeen in de pubertijd of je jong volwassen leeftijd ontdekt (tot ca. 30 jaar). De ziekte van Crohn kent momenteel een toename van zon 1000 mensen per jaar en voor Colitis Ulcerosa geldt zon 1500 per jaar. Colitis Ulcerosa komt ook vaker op een verder gevorderde leeftijd voor (wel tot zon 40 jaar).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
Colitis ulcerosa: symptomen, diagnose, behandeling, oorzaakColitis ulcerosa: symptomen, diagnose, behandeling, oorzaakColitis ulcerosa (CU) is een ziekte waarbij het slijmvlies van de dikke darm chronisch in ontstoken. Deze ontsteking doe…
Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmenVeel mensen zijn bekend met de meest voorkomende vorm van Inflammatoire Bowel Disease (IBD), de ziekte van Crohn. Iets m…
Chronische darmziekten bij kinderen: algemene beschouwingenNiet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen komen chronische darmaandoeningen(Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa…
Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…

Reageer op het artikel "Gezondheid: De ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!