InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmen

Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmen

Veel mensen zijn bekend met de meest voorkomende vorm van Inflammatoire Bowel Disease (IBD), de ziekte van Crohn. Iets minder bekend maar niet minder vaak voorkomend is Colitis Ulcerosa, een ziekte die tot dezelfde groep van aandoeningen wordt gerekend. Het gaat hier om een ontstekingsziekte van het slijmvlies van de dikke darm, het colon. Hierbij treden er zweren of ulcera op in de darm, wat leidt tot ernstige klachten zoals structureel bloedverlies. Lees hier alles over Colitis Ulcerosa.

Wat is Colitis Ulcerosa?

Colitis Ulcerosa ofwel ulceratieve colitis is een ontstekingsziekte van de dikke darm. Bij deze ziekte ontsteekt het weefsel aan de binnenkant van de dikke darm, waardoor er ulcers of darmzweren ontstaan. De ziekte is chronisch en ongeneeslijk. Er zijn perioden dat de ziekte zeer actief is en andere perioden, dat er sprake is van betrekkelijke rust en er geen actieve klachten bestaan. Colitis Ulcerosa begint in de actieve fase altijd in de endeldarm; het ontstekingsproces verspreidt zich dan vervolgens naar andere delen van het colon ofwel de dikke darm.

Wat is het verschil met de ziekte van Crohn?
Het belangrijkste verschil met de ziekte van Crohn, de meest gekende vorm van Inflammatoire Bowel Disease (IBD), is de plaats waar de ontstekingen in het lichaam optreden. Bij de ziekte van Crohn is ook sprake van een darmontsteking maar localiseert deze zich met name aan het einde van de dunne darm. Ook kan hier de maag worden aangetast. De aard van de ontstekingen is ook anders bij de ziekte van Crohn; hier wordt meer van het weefsel aangetast dan bij Colitis Ulcerosa het geval is.

Vermoed wordt de laatste tijd dat beide ziekten auto-immuunziekten zouden kunnen zijn. De reden is dat tijdens een actieve fase ook ontstekingen kunnen optreden in andere delen van het lichaam zoals de gewrichten, lever, ogen en huid. Voor de rest tast de wetenschap echter nog in het duister voor wat betreft de oorzaken van de ziekte. Zowel genetische als omgevingsfactoren lijken namelijk een rol te spelen in de ontwikkeling van deze ziekte.

Wat zijn de belangrijkste symptomen van Colitis Ulcerosa?

Het meest voorkomend bij deze ontstekingsziekte zijn hevige buikpijn en abdominaal bloed- en slijmverlies. Afwisselende constipatie en diarree zijn vaak tekenen, dat de ziekte opnieuw richting een actieve fase beweegt. Doordat het spijsverteringssysteem ernstig wordt gestoord, krijgt de patiënt dikwijls te weinig voedingsstoffen binnen uit het eten. Ook kunnen zich allergieën voor voedsel ontwikkelen, die tevoren niet aanwezig waren.

Het resultaat is dat de patiënt zich erg moe kan voelen en last heeft van bepaalde tekorten aan vitamines en mineralen. Ook gewichtsverlies en uitdrogingsverschijnselen kunnen het gevolg zijn. Afhankelijk van de ernst van het ontstekingsproces kan er sprake zijn van koorts maar dit is niet altijd het geval. Hiernaast kunnen zoals in de vorige paragraaf genoemd ontstekingen ontstaan in andere delen dan de darmen.

Door het brede spectrum aan klachten en de specifieke focus van de ziekte op de darmen, die een belangrijke rol spelen in onze immuniteit en weerstand, is Colitis Ulcerosa een ziekte die als heel zwaar wordt ervaren door patiënten. Het gaat dan met name om de actieve fase, waarin een patiënt zich heel erg ziek kan voelen.

Diagnose en behandeling van Colitis Ulcerosa

De diagnose wordt vaak op basis van de klachten tijdens een actieve episode gesteld. Er wordt dan onderzoek gedaan, waarbij rectaal een coloscopie of endoscopie (rectaal onderzoek met een camera) wordt uitgevoerd om in de darm te kijken wat er precies aan de hand is.

De ziekte reageert over het algemeen goed op ontstekingsremmende medicijnen. Hiernaast worden ook zogenaamde immunosuppressoren voorgeschreven, die zich richten op het voorkomen dat het lichaam de eigen weefsels aanvalt door ontstekingen. Verder is rust een absolute must.

Heel tegenstrijdig maar toch waar: Bij de ziekte van Crohn verslechtert de conditie door roken. Bij Colitis Ulcerosa is vreemd genoeg het omgekeerde het geval. Roken vermindert de klachten. Vezelrijk eten is noodzakelijk, zowel ter voorkoming van als ter bestrijding van een acute ontsteking.

Naast met de beschreven medicijnen worden er de laatste tijd zeer goede resultaten bereikt met probiotica. Er is wetenschappelijk bewijs dat probiotica helpen bij IBD en dan met name bij Colitis Ulcerosa. Het is dan ook zeker raadzaam om te experimenteren met de juiste typen probiotica om de actieve fase van Colitis Ulcerosa terug te dringen maar ook om nieuwe episoden van de ziekte langer uit te stellen of zelfs te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
Huismiddeltjes tegen chronische darmontstekingChronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. E…
Colitis ulcerosa: symptomen, diagnose, behandeling, oorzaakColitis ulcerosa: symptomen, diagnose, behandeling, oorzaakColitis ulcerosa (CU) is een ziekte waarbij het slijmvlies van de dikke darm chronisch in ontstoken. Deze ontsteking doe…
Colitis ulcerosa; symptomen, oorzaken en behandelingColitis ulcerosa; symptomen, oorzaken en behandelingColitis ulcerosa is een auto-immuunziekte die chronisch is. Het kenmerkt zich door het optreden van regelmatig terugkere…
Bronnen en referenties
  • Medical Digestive: Inflammatory Bowel Disease
  • Mach T (November 2006). "Clinical usefulness of probiotics in inflammatory bowel diseases".
  • Wikipedia: Ulcerative Colitis
  • Ulcerative Colitis: Auto-immune and immunodeficiency meet

Reageer op het artikel "Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmen"

Reactie

Meijers, 08-10-2016 22:37 #1
Dank voor de info. Geeft inzicht in probleem bij mijn partner.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 17-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Auto-immuunziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!