InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huismiddeltjes tegen chronische darmontsteking

Huismiddeltjes tegen chronische darmontsteking

Chronische darmontsteking (waarvan de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa het meest voorkomen) veroorzaken veel last. Er bestaan een aantal huismiddeltjes die de klachten kunnen verminderen en de ontstekingen tegen kunnen gaan. De voeding is een belangrijke factor bij het ontstaan van darmontstekingen.

Chronische darmontsteking

Wanneer men spreekt over een chronische ontsteking van de darm bedoeld men over het algemeen de ziekte van Crohn of de colitis ulcerosa. Biede aandoeningen veroorzaken veel leed en keren regelmatig terug.

Ziekte van Crohn
De ziekte van Crohn wordt gekenmerkt door buikpijn (meestal rechtonder in de buik), diarree en gewichtsverlies. In sommige gevallen is er eveneens sprake van bloed in de ontlasting, koorts en bloedarmoede. De ontsteking bevindt zich over het algemeen in het laatste deel van de dunne of dikke darm.

Colitis ulcerosa

Colitis ulcerosa is een aandoening die in lichtere en ernstige vorm voorkomt. Men heeft last van diarree, buikkrampen en bloed in de ontlasting. Bloedarmoede kan eveneens optreden, evenals gewrichtspijn, ontstekingen in het oog en ontstekingen in de wervels.

Goedaardige bacteriën

Goedaardige bacteriën in de darmen kunnen ontstekingen helpen voorkomen en bestrijden. Er bestaan speciale supplementen met deze bacteriën, deze worden ook wel probiotica genoemd. Deze bevatten goede bacteriën als lactobacillus acidophilus en bifidobacteria bifidum. Vooral wanneer je onlangs antibiotica gebruikt hebt kunnen kwaadaardige bacteriën de overhand nemen en ontstekingen veroorzaken. Probiotica is verkrijgbaar in capsules en zuivelproducten.

Voeding

  • Scherp gekruid eten kan de diarree en buikpijn verergeren: eet daarom voornamelijk gekookte wortelen, witte rijst en appelmoes
  • Beperk de hoeveelheid vetten in je voeding: vetbronnen kunnen darmkrampen verergeren
  • Eet minder voedingsvezels tijdens een aanval: deze vergroten het risico op het ontstaan van gasvorming
  • Melkproducten vermijden kan verstandig zijn. Vooral veel mensen met de ziekte van Crohn hebben een lactose-intolerantie
  • Multivitamine supplementen kunnen de voorraad voedingsstoffen die verloren kan gaan bij diarree weer aanvullen

Dagelijks leven

  • Houdt een voedingsdagboek bij waarin je elke dag opschrijft wat je precies eet en hoe je je voelt. Mogelijk kan je een patroon ontdekken in je klachten en kan je bepaalde voeding en activiteiten die klachten veroorzaken vermijden
  • Stress verergert de klachten: onder andere meditatie en yoga kan je helpen ontspannen

Natuurlijke genezers

  • Koolsap bevat L-glutamine, een aminozuur dat ontstekingen en zweren in de darmen tegengaat. Er bestaan ook voedingssupplementen die L-glutamine bevatten
  • Glycerinevrij zoethoutextract verlicht de klachten en gaat ontstekingen tegen
  • Omega-3-vetzuren zijn onvermijdelijk voor een goede spijsvertering
  • Pepermunt en kamille bevatten krampwerende stoffen

Wanneer naar de huisarts?

Wanneer de klachten ineens ernstig verhevingen, wanneer je bloederige of slijmerige diarree hebt of wanneer de ontlasting zwart kleurt is het verstandig een bezoekje aan de huisarts te brengen. Doe dit eveneens wanneer de buik opgezwollen is, wanneer je hevige pijnen hebt en wanneer de buikpijn gepaard gaat met koorts.
Gerelateerde artikelen
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
Darmonsteking en diarreeDarmonsteking en diarreeBij een darmonsteking gaat vaak diarree gepaard. Dit is een zeer vervelend verschijnsel. De ontlasting is waterig en dun…
Chronische darmontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingChronische darmontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen chronische darmontsteking is een ziekte gedurende langere tijd -vaak je hele leven- klachten veroorzaakt. De ernst e…
Pijnlijke darmen, buikpijn, opgeblazen buik en winderigheidPijnlijke darmen, buikpijn, opgeblazen buik en winderigheidPijnlijke darmen, opgeblazen buik en winderigheid kunnen onder meer wijzen op een inflammatoire darmziekte (ofwel inflam…

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen chronische darmontsteking"

Reactie

Overbeeke, 30-10-2017 17:24 #1
Ik heb Colitis Ulcerosa. Al vier jaar zoek ik naar de perfecte combinatie van voeding en medicatie. Sinds twee jaar ben ik medicatie vrij. Ik ben er van overtuigd dat mijn voeding daaraan debet is. De opmerking over rijst, vezels en vet kan ik absoluut niet onderschrijven. Ik eet zilvervliesrijst, haverzemelen en veel gezonde vetten. Iedere dag avocado, gemalen walnoten, visolie, havermout. Daarnaast is Glutamine een bestanddeel van mijn supplementenpakket. Geen melkproducten? Geen melk zou ik zeggen maar wel de volgende. Ik eet iedere dag suikervrije Vifit en drink Kefir. Daarnaast is probiotica al een aantal jaren succesvol bij mij. Kortom, ik vind bovenstaande adviezen erg mager en vooral gericht op de erge ontstekingsfase, en gaat de mildere voorbij. Ik heb dus geen medicatie nodig terwijl mijn mdl arts mij Prednison voorschreef. Dat heb ik consequent geweigerd. Mijn verhaal is uiteraard niet passend voor iedereen maar geeft aan dat bij Colitis veel over het hoofd gezien wordt en dat de reguliere gezondheidszorg vaak weinig kennis heeft van voeding. En, probeer dingen en leg niet bij voorbaat je lot in handen van de gezondheidszorg maar denk mee en ga op onderzoek uit. Probeer dingen en pak van twee kanten het beste. Een waarheid bestaat namelijk niet want ieder mens is anders. Ook al denkt de gezondheidszorg van wel.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 07-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!