InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling

Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling

Bij borstvliesontsteking ofwel pleuritis raakt het borstvlies net buiten de longen ontstoken. Dit kan gebeuren door een bacteriële of virale infectie maar kan ook het gevolg zijn van een bronchitis, longontsteking of zelfs een griep of verkoudheid. Net als het "meer bekende zusje", de buikvliesontsteking, is dit een vrij ernstige ontsteking. Met een borstvliesontsteking kun je dan ook beter binnen de 24 uur bij de dokter zijn. Hoe herken je pleuritis en wat kun je doen als je symptomen hebt?

Oorzaken van borstvliesontsteking

Bij het ademhalen moeten de borstvliezen (pleura) op de longen vrij kunnen bewegen. Wanneer de borstvliezen ontstoken raken, kan dat niet meer en ondervindt iemand direct ernstige pijnklachten bij het ademhalen.

Een pleuritis kan het gevolg zijn van een virale infectie (zoals influenza) maar is meestal een doorontwikkeling van een al langer bestaand probleem in de longen. Bij een genegeerde verkoudheid, bronchitis, tuberculose of longontsteking kan de infectie zich uitbreiden tot de borstvliezen of pleura en kan een borstvliesontsteking ontstaan.

Minder bekende en minder vaak voorkomende oorzaken van een borstvliesontsteking zijn auto-immuunreacties (lupus of reuma bijvoorbeeld), longkanker, contact met asbesthoudende stoffen en een longembolie.

Symptomen van borstvliesontsteking of pleuritis

Bij een acute infectie of doorontwikkeling van een bronchitis of longontsteking, ontwikkelt zich zeer plotseling een pleuritis. We hebben het dan over verergering van de klachten binnen een dag. De belangrijkste symptomen zijn:

  • Kortademigheid, hoesten en moeite met ademhalen
  • Felle pijn in de borst, die ook als maagpijn kan worden waargenomen of als pijn in één van de schouderbladen
  • Ernstige stekende pijn in de borst bij het inademen

Soms kan er zich zogenaamd pleuravocht tussen de vliezen ontwikkelen; wat dan weer de pijnklachten vermindert. Het opeens minder worden van de pijn is dus niet per definitie een teken dat de infectie aan het genezen is maar kan ook wijzen op het tegendeel.

Wat doe je als je één van deze tekenen herkent?

Net zoals een buikvliesontsteking is een borstvliesontsteking een ernstige ontsteking, die onmiddellijke behandeling behoeft. Pleuritis kan zich uitbreiden naar het hart en kan dodelijke gevolgen hebben, wanneer de ontsteking niet wordt behandeld. Het is raadzaam onmiddellijk een arts te waarschuwen, wanneer u plotseling ernstige pijn op de borst ervaart. Het gaat dan meestal om pijn, die wordt omschreven als "alsof er bij elke ademtocht een mes in je borst wordt gestoken".

Behandeling van borstvliesontsteking

De behandeling van een borstvliesontsteking is afhankelijk van de oorzaak. Bij een bacteriële ontsteking zal worden gekozen voor behandeling met antibiotica. Bij ontsteking met een virale oorzaak zal eerder een virusremmer worden toegediend. Wanneer er sprake is van vochtontwikkeling, zal dit eventueel met een naald uit de borstkas worden verwijderd. In het specifieke geval van een longembolie, zal een bloedverdunnend medicijn worden voorgeschreven.

Het herstel van de combinatie van een serieuze longontsteking met een pleuritis kan aanzienlijk zijn. Het is mogelijk dat de longen lang geprikkeld blijven en dat het moeilijk is om te ademen bij het in bed liggen op de aangedane zijde. Het kan dan nodig zijn om tijdelijk meer rechtop te slapen met meerdere kussens. Rust is heel erg belangrijk voor een goed en tijdig herstel.
Gerelateerde artikelen
Pleuritis (borstvliesontsteking) – symptomen en behandelingPleuritis (borstvliesontsteking) – symptomen en behandelingPleuritis, of borstvliesontsteking, is een symptoom, ofwel de complicatie van een onderliggende aandoening. Gekenmerkt d…
Steken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borstSteken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borstHeb je last van steken op de borst, kortdurend of aanhoudend? Wanneer je af en toe kortdurende steken in de borst voelt…
Pleuritis: Borstvliesontsteking met pijn op de borstPleuritis: Borstvliesontsteking met pijn op de borstDe pleura of het borstvlies is het vlies dat de binnenzijde van de borstkas en de buitenkant van de longen bekleedt. Van…
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Bronnen en referenties
  • Pleurisy: Causes, Diagnosis, Symptoms and Treatment
  • Pleurisy Explained: Better Health Channel
  • Pleuritis (Wikipedia)

Reageer op het artikel "Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Reacties

Shirley, 02-11-2014 01:28 #10
Ik heb nu ook al 4-5 dagen lang als ik naar bed ga pijn met ademen de pijn gaat vanuit mijn keel naar borst de pijn is moeilijk te om schrijven gisteren had ik de pijn de hele dag met inademen. Weet iemand hier raad mee

Ina Kamps, 20-09-2014 09:41 #9
Bij mij is ook Pleuritis vastgesteld. Heb net 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik twijfelde ook om naar de huisarts te gaan, want ik had geen koorts en dat schijnt toch een belangrijke graadmeter te zijn. Gelukkig zag mijn huisarts wel de ernst van de situatie in en stuurde mij gelijk naar het ziekenhuis. Hij dacht dat ik misschien een longembolie had maar het bleek borstvliesontsteking te zijn. Dus als je wel de klachten hebt, maar geen koorts, toch naar de huisarts gaan!

Henrike, 01-09-2014 12:07 #8
Ook ik heb de "pleuris" (gehad?), ik heb er 3 weken voor in het ziekenhuis gelegen. Ik had de natte variant en heb een week intraveneus antibiotica gekregen, en daarnaast oraal antibiotica gekregen. De kuur duurde in totaal een maand.
Ik heb nog steeds, het is inmiddels 2 maanden geleden, een branderig gevoel bij het ademen. Verder voel ik me als een natte uitgewrongen vaatdoek! Moe, hangerig, geen energie…

Zoals het plaatje dat jullie bij dit artikel geplaatst hebben eruit ziet, zo voel ik het.
Kan iemand mij vertellen hoe lang dit nog gaat duren? Ik wil zo langzamerhand mijn leven wel weer eens een keer oppakken.

Saskia, 27-04-2014 11:25 #7
Ergens in een reactie onderstaand wordt aangegeven dat het erg onwaarschijnlijk is een borstvliesontsteking te hebben als je geen koorts hebt, ik wil deze uitspraak graag nuanceren. Er zijn nl mensen die niet of nauwelijks koorts kennen, ik ben zo iemand (net als mijn zoon en mijn moeder). Op dit moment heb ik een borstvliesontsteking zonder koorts. Ook met een voorhoofdsholteontsteking heb ik geen koorts, in het verleden heb ik zelfs een acute blindedarmontsteking (direct geopereerd) gehad zonder koorts. Dus niet voor iedereen geldt koorts als een graadmeter!

H. de Haan, 16-06-2013 11:47 #6
Ik heb vier keer achter elkaar een longontsteking gehad waarvan de laatste uitliep op een fikse borstvliesontsteking. Dit is nu 9 weken geleden maar ik ben nog steeds moe en ik heb ook bij inspanning verhoging of koorts. Ik heb ook een imuunstoornis. Hoe lang kan dit duren voor ik opknap?

Groeten, Hannie

Sherii, 10-06-2013 11:19 #5
Ik heb al heel lang pijn op me borst/onder me ribben (misschien jaar of 5.), maar de dokter/ziekenhuis konden nooit iets vinden. Ik vind dat wel raar want ik ga zowat dood van de pijn en dan zeggen ze dat het niets is. misschien een verkeerde houding? Ik heb het nu ook en het doet erg pijn. In me hoofd wordt ik ook licht en ik kan moeilijk ademen. Wat moet ik doen en wat kan het zijn?

Enigste wat ik dus heb is, steken op me borst of er in. kan wat moeilijker ademen, wordt er licht in me hoofd van en voel me zwak/verdooft.

Richard Roeders, 24-04-2012 15:09 #4
Heb in december 2011 een pericarditis gehad, eind januari 2012 dubbele long embolie voorafgegaan door een colitis met darmbloedingen, daarna werd acute reuma geconstateerd, gevolgd door een apneu en heb ik verschijnselen van pleuritis aan de linkerkant. Pijn bij die inademen, een constante drukkende pijn links en achter het borstbeen en op onverwachte momenten een scherpe pijn alsof er een mes in gestoken wordt. De rechterkant (onderste deel) begint nu ook pijnlijk te worden. De longarts wil wachten met behandeling totdat alle onderzoeken gedaan zijn en ook de reumatoloog een verdere behandeling heeft voorgesteld. Heb al een prednison injectie gehad. Ik moet nu een week wachten zonder medicatie. Is dat verantwoord? Ben nog steeds verzwakt en moe door alles wat er gebeurd is.

Hanegraaf, 30-01-2012 07:04 #3
Mijn vriend heeft al jaren borstpijn alle onderzoeken en opnames gaven aan hart longen normaal. Nu zegt de neuroloog dat het een onststoken borstvlies is. Hij heeft medicijnen, anti depressieva voorgeschreven gekregen die heftig op de geest en
kracht van het lichaam werken. Is dit wel een juiste medicijn ter behandeling van deze ontsteking?

Marike, 12-10-2010 21:28 #2
Mijn man heeft een borstvliesontsteking, veroorzaakt door een bacterie. Hij heeft nu antibiotica. Mijn vraag is: is het besmettelijk? Reactie infoteur, 13-10-2010
Beste Marike,

De borstvliesontsteking op zichzelf is waarschijnlijk niet besmettelijk maar de longontsteking die daaraan ten grondslag ligt zou dat wel (geweest) kunnen zijn. Die wordt over het algemeen veroorzaakt door een bacterie of virus.

Ik vermoed dat het besmettingsgevaar inmiddels wel geweken is, aangezien de onderliggende ontsteking vermoedelijk al langer actief is.

Veel beterschap gewenst voor uw echtgenoot!

Sterretje999

Marloes, 21-03-2010 20:47 #1
Ik zou graag willen reageren omdat ik niet precies weet wat er aan de hand is met mij. Ben vorige week naar de dokter geweest omdat ik donderavond ineens accute pijn op de borst kreeg ik kon niet eens ademen, heel benauwd, ik was erg bang want ik heb nog nooit zoiets gehad en was best heftig. De volgende dag toch maar naar de dokter, want het ging niet beter en vooral savonds gaat het veel slechter. Zaterdagavond leek het nog slechter te gaan weer heel kortademig en heel felle steken bij het inademen. Zelfs een zetpil hielp niet zo goed

Als ik inadem steekt het naast en onder mijn hals, en voelt alsof er heel veel druk op staat. Volgens de dokter was het geen spier want ze heeft overal gedrukt, volgens haar zat het in mijn lichaam, bij de long. Ik vind het wel vreemd bij de long, het voelt meer alsof het een klaplong is. Het lijkt wel op pleuritis, mijn dokter had het wel over een ontsteking, maar heb geen medicatie van haar gekregen. Ze heeft ook geluisterd naar de longen die waren ook schoon, wel ben ik verkouden al een hele tijd en heb ik last van
allergie voor huisstofmijt. De pijn is na 3 dagen wel wat minder geworden, alleen met bukken voel ik het duidelijk en ook nog kortademig en wat misselijk. Kan misschien iemand me vertellen wat er aan de hand is met mij, en of het verstandig is om alsnogs weer na de dokter te gaan, heb trouwens geen koorts gehad. Reactie infoteur, 22-03-2010
Beste Marloes,

Wanneer je helemaal geen koorts hebt gehad, lijkt een borstvliesontsteking mij niet heel waarschijnlijk. Wanneer je zoveel pijn hebt en je zorgen maakt zou ik persoonlijk adviseren om nog een keer naar de dokter te gaan.

Zelfs als het iets zou zijn dat ook vanzelf zou overgaan, krijg je op die manier de kans om jouw vragen te stellen. Ook dat is heel belangrijk, want het gaat om jouw gevoel van angst, onbehagen en pijn.

Heel veel succes en beterschap gewenst,
Sterretje999

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!