InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Steken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borst

Steken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borst

Steken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borst Heb je last van steken op de borst, kortdurend of aanhoudend? Wanneer je af en toe kortdurende steken in de borst voelt zonder dat je last hebt van andere klachten, kan dit wijzen op een zenuwprikkeling van de zenuwen van de wand van de borstholte. Aanhoudende steken op de borst of een stekende pijn op de borst kan wijzen op verschillende aandoeningen, zoals het syndroom van Tietze of hyperventilatie.

Oorzaak steken op de borst

Scherpe, stekende pijn op de borst door Tietze en Costochondritis

Er is weinig verschil tussen het syndroom van Tietze en costochondritis. Bij Tietze treedt er een zwelling op bij het borstbeen. Tietze beperkt zich tot het kraakbeen van de ribben aan het borstbeen. Costochondritis verwijst naar een pijnlijke ontsteking van het kraakbeen van de ribben en kent geen zwelling. Costochondritis veroorzaakt borstpijn. De pijn is meestal scherp en stekend en verergert bij beweging, inspanning en als je diep ademhaalt. Als je druk uitoefent op het getroffen gebied, dan veroorzaakt dat scherpe pijn. De pijn is meestal beperkt tot een klein gebied maar kan uitstralen naar een groter gebied.

Arts onderzoekt patiënt met stethoscoop / Bron: Monkey Business Images/ShutterstockArts onderzoekt patiënt met stethoscoop / Bron: Monkey Business Images/Shutterstock

Scherpe, stekende pijn door pleuritis (borstvliesontsteking)

Pleuritis, in de volksmond 'pleuris' genoemd, verwijst naar een ontsteking van het longvlies of borstvlies, het vlies dat tegen de longen aanzit. Pleuritis wordt meestal veroorzaakt door een virale infectie. Het kan een scherpe, stekende pijn op de borst veroorzaken. De pijn kan overal worden gevoeld in de borst, afhankelijk van de plaats van de ontsteking. De pijn wordt meestal verergerd door inademing of door hoesten en niezen, want hierdoor wrijven de twee delen van de ontstoken pleura of slijmvlieslagen over elkaar. Die wrijving geeft een schurend geluid, die een arts met een stethoscoop kan horen.

Pleuritis staat niet op zichzelf, maar is altijd een complicatie of symptoom van een onderliggende aandoening of ziekte, zoals:

Stekende pijn aan één kant van de borst door pneumothorax (klaplong)

Pneumothorax is de medische benaming voor een klaplong, welke ontstaat door een ophoping van lucht in de ruimte die bestaat tussen de beide longbladen, de zogeheten 'pleuraholte'. Een pneumothorax veroorzaakt meestal plotselinge, scherpe, stekende pijn aan één kant van de borst (links of rechts). De pijn wordt meestal erger gemaakt door het inademen en er is sprake van kortademigheid.

Zeurende pijn op de borst door acute pericarditis

Pericarditis is een ontsteking van het hartzakje (pericard). Pericarditis kan zowel chronisch als acuut voorkomen. Acute pericarditis ontstaat meestal door een virale infectie, maar andere oorzaken zijn ook mogelijk. Het meest voorkomende symptoom bij acute pericarditisis is een scherpe, stekende pijn in de borst achter het borstbeen of in de linkerkant van je borst. Sommige mensen met acute pericarditis beschrijven de pijn op de borst echter meer als zeurend van aard en van wisselende intensiteit. De pijn die bij acute pericarditis optreedt, kan uitstralen naar je linkerschouder, rug en nek. Het intensiveert vaak bij hoesten, liggen of diep inademen. Zitten en naar voren leunen kan de pijn verzachten. Soms kan het moeilijk zijn om pericardiale pijn te onderscheiden van de pijn die optreedt bij een hartaanval.

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Pijn op de borst of hartstreek door hyperventilatie

Hyperventilatie wil zeggen dat je te snel of te diep ademt, vaak als gevolg van angst en spanning. Veel mensen beseffen het zelf niet. Klachten zijn onder andere benauwdheid en duizeligheid. Hyperventilatie kan ook pijn veroorzaken zoals spierpijn, (stekende) pijn op de borst of hartstreek en buikpijn. Daarnaast komen hartkloppingen, tintelingen en droge mond en hoofdpijn en misselijkheid voor.

Kortdurende steken op de borst door zenuwprikkeling

Sommige mensen ervaren af en toe kortdurende steken in de borst, zonder dat ze last hebben van andere klachten. Dit wijst waarschijnlijk op een zenuwprikkeling van de zenuwen van de wand van de borstholte, de zogeheten 'thoraxwand'. De zogenaamde intercostale neuralgie, wat verwijst naar een pijnlijke aandoening van de intercostaal (tussenrib) zenuw door een niet goed functioneren en/of een beschadiging van deze zenuw. Soms is dit het gevolg van een operatie aan de borstkas, maar in veel gevallen is een goede pathofysiologische verklaring voor de pijn niet te geven.

Brandende pijn achter het borstbeen door zuurbranden

Brandend maagzuur, zuurbranden of reflux is het terugstromen van zure maaginhoud in de slokdarm. Dit veroorzaakt veelal branderige of drukkende pijn achter of onderaan het borstbeen. De pijn kan uitstralen naar de hals of tussen de schouderbladen in de rug. Vanwege de aard van de klachten, wordt dit nogal eens verward met hartklachten. Verder kun je last krijgen van een keelpijn, heesheid, hoesten of het gevoel dat er voortdurend een brok in je keel zit. Je kunt ook last krijgen van (zure) oprispingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steek/steken in zij tijdens sporten. Voorkomen en genezenSteken in de zij tijdens het sporten, iedereen kent het verschijnsel. Vooral beginnende sporters hebben er vaak last van…
Steken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingSteken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingIedereen heeft het wel eens meegemaakt: steken in de zij tijdens lichamelijke inspanning. Deze zeurende en stekende pijn…
Trombose en embolieTrombose is een ziekte waarbij ergens aan de wand van een bloedvat een stolsel ontstaat. Meestal is dit het geval in de…
Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Pijnlijke gevoelige borsten, wat kan de oorzaak zijn?Borsten kunnen regelmatig pijn doen of gevoelig zijn. Heb je last van pijnlijke of gevoelige borsten dan kan dit verschi…
Tepelkloven en borstontstekingBen je pas bevallen en geef je borstvoeding? Heb je pijnlijke tepels of borsten. Dan is de kans groot dat je last hebt v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: InesBazdar/Shutterstock.com
  • www.gezondheidsnet.nl/medisch/pleuritis
  • www.patient.co.uk/health/chest-pain-leaflet
  • www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pericarditis/basics/symptoms/con-20035562
  • www.thuisarts.nl/hyperventilatie/ik-heb-last-van-hyperventilatie
  • www.henw.org
  • Afbeelding bron 1: Monkey Business Images/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Steken op de borst: zeurende of scherpe steken pijn op borst"

Reacties

Coby, 14-02-2018 08:00 #4
Sinds 2 weken heb ik snijdende pijn in mijn schouderblad en linkerborst. Ik slaap hooguit af en toe 3 uurtjes op een nacht van wegen die steken. Van de huisarts heb ik Tramadol gekregen die ik moet innemen met paracetamol. Zelfs dan heb ik nog steken.
Nu dacht ik aan spierverzuring omdat ik veel gebreid heb. Langzaam probeer ik dat weer maar gaat niet beter. Wat kan ik doen? Gym helpt ook al niet.

Ina, 29-12-2017 14:33 #3
Wie herkent deze klachten? Zo nu en dan heb ik een "aanval"van steken in de middenrug, links van het midden. Het bijzondere is, het duurt exact drie dagen, ze komen in golven, lijken op weeen. Het is zeer pijnlijk, de pijnscheuten komen om de tien seconden en benemen de adem, zo pijnlijk. Eigenlijk ben ik dan drie dagen uit de running. Deze week had ik het, de voorlaatste keer in juni dit jaar. Mijn huisarts herkent het niet, het bijzondere is dat mijn moeder het ook had. het kwam veelvuldiger voor, toen ze ouder werd. Na drie dagen is het over dus en heb je nergens meer last van. Ik neem dan paracetemol en diclofenac, het helpt echter nauwelijks.

Wie herkent deze symptomen?

Mark, 25-09-2017 14:51 #2
Hallo, ik had dus vandaag hetzelfde, 3 kwartier lang minimaal enorme verkramping (of iets) in mijn borst, en steken in mijn rug en schouder, rug en schouder voornamelijk links, borst verschillend, van onder in de borst naar links en de gehele borst, voelde als een blokkade met behoorlijke pijn, nog nooit gehad dus verschoot er wel een beetje van, heb misschien momenteel wel wat stres te verwerken maar weet niet of het daar mee te maken heeft, rest van de dag geeft het een zeurende irritant gevoel, alsof er een luchtbel in mijn longen vast zit.
weet iemand wat dit is hoor ik het ook graag, gr mark Reactie infoteur, 26-09-2017
Het is verstandig om met deze klachten uw huisarts te bezoeken. Deze kan vragen stellen over uw klachten, lichamelijk onderzoek doen en een diagnose stellen of verwijzen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek.

B. Vonk, 21-06-2017 13:58 #1
Ik heb last van pijnaanvallen die gemiddeld 30 minuten aanhouden, dit is voor mij zeer beangstigend.
soms twee keer in een week maar gisteren b v twee keer op een dag en de pijn tussen of net onder de borst trekt door naar de rug en soms naar de hals keel. Ik ben al voor onderzoek van hart geweest maar blijkt dit niet te zijn.
daarnaast heb ik veel maagklachten al jaren lang, mocht iemand enig idee hebben hoor ik dit graag.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn op de borst
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!