InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaak & behandeling

Pijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaak & behandeling

Pijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaak & behandeling Pijn tussen de schouderbladen is een veelvoorkomende klacht. Pijn tussen schouderbladen of schouders kent veel mogelijke oorzaken. Veel mensen hebben bij tijd en wijle last van pijn in de bovenrug of kramp of pijn tussen de schouderbladen. Pijn tussen schouders kan gaan om zeurende, stekende of brandende pijn die acuut (plotseling) opkomt of meer chronisch van aard is. Voor hoge rugpijn zijn diverse oorzaken aan te wijzen, maar de meest voorkomende oorzaak van pijn tussen schouderbladen is het niet goed functioneren van gewrichten ten gevolge van een verkeerde houding of een trauma. Wat zeldzamer zijn andere oorzaken van pijn in de bovenrug of pijn tussen de schouderbladen, zoals een hernia, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar ook pijn tussen schouderbladen door stress, hyperventilatie, slijtage van een tussenwervelschijf, maagklachten (brandend maagzuur) of problemen met het hart. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van pijn tussen de schouderbladen?

Pijn tussen de schouderbladen

Pijn tussen de schouderbladen is een klacht die relatief vaak voorkomt en zich meestal voordoet bij mensen ouder dan 30 jaar, hoewel het ook een probleem kan zijn voor jonge mensen. De medische term van pijn tussen de schouderbladen is 'interscapulaire pijn'. Pijn tussen de schouderbladen kan een normale reactie zijn op sommige processen in je lichaam, waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Toch kan het ook een teken zijn van vrij ernstige gezondheidsproblemen die zo snel mogelijk moeten worden gediagnosticeerd door een arts. Helaas is het moeilijk te zeggen wanneer de pijn 'normaal' is en wanneer het een symptoom is van een ernstige onderliggende aandoening. Duur en ernst van de pijn bieden daarvoor geen houvast. Soms kan acute pijn die voor een korte tijd wordt ervaren absoluut normaal zijn, terwijl in andere situaties het een teken kan zijn van een ernstige verwonding of een hartaanval. Constante pijn kan ook verschillende dingen betekenen.

Symptomen

Pijn tussen de schouderbladen kan gepaard gaan met de volgende symptomen:
  • de pijn kan scherp, zeurend, stekend of juist dof zijn
  • de pijn kan komen en gaan of steeds aanwezig zijn
  • de pijn kan acuut optreden of chronisch zijn
  • uitstralingspijn naar andere delen van het lichaam
  • kortademigheid
  • malaise
  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • braken

De symptomen die optreden zijn afhankelijk van de oorzaak.

Oorzaak van pijn tussen de schouderbladen

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van pijn tussen de schouderbladen.

Irritatie van spieren

De grote spieren van de schoudergordel kunnen als gevolg van onder andere overbelasting of een trauma geïrriteerd, pijnlijk en stijf worden. Vaak gaat de pijn tussen de schouderbladen gepaard met pijn in de nek. Dit kan weer aanleiding geven tot uitstralende pijn langs de ribben, naar de borst of naar de armen. Deze pijn kan soms verward worden met hartklachten.

Verkeerde slaaphouding of verrekte spier

De grote spieren van de schoudergordel hechten zich aan de achterkant van de ribbenkast en aan het schouderblad. Deze spieren kunnen irritatie, spierstijfheid en pijn veroorzaken door een langdurig verkeerde houding door bijvoorbeeld veel zittend (beeldscherm)werk, het veelvuldig uitvoeren van dezelfde bewegingen of door veel boven het hoofd te werken. Dit veroorzaakt vaak pijn tussen schouderbladen die geleidelijk erger wordt. Een verkeerde slaaphouding, spierverrekkingen door vertillen of een verkeerde beweging, kneuzingen, sportblessures en andere trauma's (door bijvoorbeeld een ongeval) kunnen ook resulteren in spierirritatie en pijn. Wanneer de klachten aanhouden, kan dit uiteindelijk leiden tot wervelkolomblokkades en zelfs een ontwrichte rib, hetgeen meer pijnklachten tot gevolg heeft. Daarnaast kan er pijn in de nek optreden, waarbij de pijn uitstraalt naar ribben, borst of armen.

Tijdens zwangerschap door pre-eclampsie of het HELLP syndroom

Pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) is een aandoening die meestal begint na de 20e week van de zwangerschap en is gerelateerd aan een verhoogde bloeddruk, het vasthouden van vocht en de aanwezigheid van eiwit in de urine van de moeder als gevolg van nierproblemen. Vaak geeft pre-eclampsie aanvankelijk geen klachten. Later kunnen geleidelijk of plotseling klachten ontstaan. Een ernstige vorm van van pre-eclampsie is het HELLP-syndroom. Deze aandoening wordt gekenmerkt door afbraak van rode de bloedcellen, verhoogde waarde leverenzymen, en een laag aantal bloedplaatjes en hoge bloeddruk. Klachten die kunnen worden veroorzaakt door een te hoge stijging van de bloeddruk tijdens de zwangerchap en/of kunnen wijzen op pre-eclampsie en (erger nog) het HELLP syndroom zijn onder meer:
  • hoofdpijn;
    Pijn tussen de schouderbladen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayPijn tussen de schouderbladen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay
  • gezichtsstoornissen, zoals:
    • zwarte vlekken of lichtflitsen zien;
    • sterretjes zien; of
    • vaag zien.
  • plotseling vocht vasthouden en dan vooral in de handen en het gezicht (ofschoon vocht vasthouden ook een heel normaal verschijnsel kan zijn gedurende de zwangerschap, vooral in de voeten, enkels en handen);
  • beknellend gevoel rond de maagstreek en het hoofd (een 'bandgevoel');
  • misselijkheid en braken;
  • algeheel gevoel van malaise en zwakte;
  • tintelingen in de vingers;
  • pijn in de bovenrug of tussen de schouderbladen;

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Heel soms is de bevruchte eicel niet in het baarmoederslijmvlies ingenesteld maar daarbuiten, vaak in de eileider. Men spreekt in dat geval van een 'buitenbaarmoederlijke zwangerschap'. Op een gegeven moment barst de eileider, waarna het vruchtje afsterft. Dit gaat vaak gepaard met veel buikpijn en bloedverlies. Soms heb je ook last van veel pijn tussen de schouderbladen.

Angina pectoris

Angina pectoris betekent letterlijk 'benauwdheid of pijn op de borst' en is een ziekte van de kransslagaders, die wordt veroorzaakt door aderverkalking (atherosclerose). Bij angina pectoris ontstaan vernauwingen in de kransslagaders, waardoor de aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de hartspier wordt belemmerd.

Typerend voor angina pectoris is een diepe pijn, waarvan niet goed kan worden aangeven waar deze precies is gelokaliseerd. Vaak wordt de pijn door de persoon ervaren als een hinderlijk gevoel achter het borstbeen en omschreven als benauwend en beklemmend. Uitstralingspijn naar de linkerarm (pijnlijke linkerarm, soms voelbaar als tintelingen) of naar de kaken is niet ongewoon. Ook kan er een hinderlijk gevoel optreden tussen de schouderbladen. Andere symptomen zijn een gevoel van zwaarte of gevoelloosheid in armen, schouders, ellebogen of handen en voorts misselijkheid, duizeligheid, transpireren en kortademigheid.

Brandend maagzuur (reflux)

Brandend maagzuur is een courante klacht. Sommige mensen hebben er af en toe last van, terwijl anderen er dagelijks mee kampen. Men spreekt van brandend maagzuur, wanneer het zure maagsap in de slokdarm terechtkomt. Dit terugstromen van maaginhoud in de slokdarm wordt 'reflux' genoemd. Het zure maagsap kan de slokdarmwand zodanig irriteren dat het ontstoken raakt. De klachten bestaan vaak uit een schrijnend, branderig gevoel achter het borstbeen, hetgeen nogal eens verward wordt met hartklachten. Soms kan de pijn uitstralen naar de rug - rugpijn tussen de schouderbladen - of naar de hals.

Pijn tussen schouderbladen door hernia van de borstwervelkolom

Een hernia is een uitstulping van het zachte binnenmateriaal van een tussenwervelschijf. Een hernia van de borstwervelkolom geeft vaak eerst pijn midden onder de schouderbladen, soms met uitstraling langs een rib. In veel gevallen treedt er ook een vermindering van het gevoel op links of rechts op de borstkas. Een hernia komt vooral in die delen van de wervelkolom voor, die het meest blootstaan aan slijtage en letsel.

Aneurysma / Bron: Martin SulmanAneurysma / Bron: Martin Sulman

Aorta-aneurysma in de borst

Indien een deel van de slagaderwand zwakker wordt, kan het als gevolg van de bloeddruk in de slagader uitzetten. Dit noemt men een 'aneurysma'. Een aneurysma in de borst kan aanleiding geven tot pijn in de borst of hoog in de rug tussen de schouderbladen (bij dissectie - een scheur in de wand van het bloedvat), heftig hoesten en hijgen en moeilijk slikken en schorheid. Een aneurysma in de borst moet met spoed behandeld worden.

Pijn tussen schouderbladen door griep

Een stevige griep of langdurige verkoudheid kan ook pijn tussen schouderbladen veroorzaken. Tijdens een griep of verkoudheid is deze pijn weliswaar vervelend, maar onschuldig. Zodra het herstel intreedt, zal deze pijn wegebben.

Ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew, ook wel spondylitis ankylopoetica genoemd, is een reumatische aandoening, waarbij vooral de gewrichten in de wervelkolom ontstoken raken. Bij deze ziekte staat pijn, stijfheid en beperking van de bewegingsmogelijkheid van de wervelkolom op de voorgrond. Bij de ziekte van Bechterew wordt de pijn vooral aangegeven onder in de rug en ook tussen de schouderbladen en op de borst.

Hyperventilatie

Pijn tussen schouderbladen kan ook veroorzaakt worden door hyperventilatie. Bij hyperventilatie kun je te kampen krijgen met pijn tussen de schouderbladen en met andere lichamelijke klachten, welke bijna allemaal verband houden met een verkeerde ademhaling. Wanneer je hyperventileert adem je veel te snel en/of te diep en dus letterlijk overmatig. Deze te snelle en/of te diepe ademhaling veroorzaakt een onbalans in het lichaam, wat aanleiding geeft tot allerlei klachten en fysieke ongemakken, zoals pijn in de schouderbladen.

Pijn tussen schouderbladen door stress / Bron: Istock.com/BartekSzewczykPijn tussen schouderbladen door stress / Bron: Istock.com/BartekSzewczyk

Pijn tussen schouderbladen door stress

Ook stress kan pijn tussen de schouders veroorzaken. Aanhoudende stress door je werk, relatie, gezin of andere oorzaken, veroorzaakt spierspanningen, waardoor je stijve, pijnlijke schouders krijgt. En wanneer de spieren van schouders, nek en hoofd te krachtig worden aangespannen gedurende te lange tijd, kan dit resulteren in hoofdpijn, zogeheten spanningshoofdpijn.

Slokdarmontsteking

Een slokdarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de slokdarm. Symptomen die daarbij kunnen optreden zijn onder meer pijn bij het slikken en slikproblemen, evenals pijn in de buurt van het borstbeen: een branderig of drukkend gevoel. Een enkele keer straalt de pijn uit naar de rug of de schouderbladen.

Problemen met longen en luchtwegen

Acute pijn tussen de schouders in combinatie met een drukkende pijn op de borst kan ook te maken hebben met je longen. Zo kan pijn tussen de schouderbladen worden veroorzaakt door onder meer:

Wanneer pijn tussen de schouders wordt veroorzaakt door longgerelateerde klachten of een longaandoening, dan is er meestal ook sprake van ademhalingsproblemen zoals benauwdheid, kortademigheid of moeilijk ademhalen. Deze klachten worden verergerd door roken.

Ligging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.comLigging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com

Galstenen

Galstenen die de uitgang van de galblaas of galblaasbuis blokkeren, veroorzaken een aanhoudende hevige pijn in de bovenbuik, een zogeheten galsteenkoliek, Deze pijn voel je meestal aan de rechterzijde, onder de ribben. De pijn ontstaat geleidelijk, kan 30 minuten tot wel 12 uur aanhouden, waarna het langzaam afneemt. De galblaas kan door aanhoudende afsluiting ontstoken raken. Bij een galblaasontsteking houdt de pijn aan, met uitstraling naar het rechter schouderblad. Dit kan gepaard gaan met koorts.

Pijn midden onder de schouderbladen door borsthernia

Een borsthernia of thoracale hernia is een hernia die optreedt in de borstwervelkolom. Dit type hernia komt niet vaak voor. Klachten die kunnen optreden bij een borsthernia, zijn:
  • pijn midden onder de schouderbladen, soms met uitstraling langs een rib;
  • de pijnuitstraling neemt vaak toe bij hoesten, niezen en persen;
  • vermindering van het gevoel in het verzorgingsgebied van de beknelde zenuw, links of rechts op de borstkas.

Spinale stenose

Spinale stenose (wervelkanaalvernauwing) is een vernauwing van bepaalde delen van de wervelkolom. De pijn die je voelt als gevolg van spinale stenose begint vaak in het midden van je rug en deze kan uitstralen naar het gebied tussen je schouderbladen. Gevoelloosheid in de benen komt ook vaak voor.

Frozen shoulder / Bron: Istock.com/AndreyPopovFrozen shoulder / Bron: Istock.com/AndreyPopov

Frozen shoulder (de stijve schouder)

Een frozen shoulder (de stijve schouder) is een andere aandoening die pijn kan veroorzaken tussen de schouderbladen. Een frozen shoulder is het resultaat van een ontsteking van het gewrichtskapsel van de schouder.

Artrose

Artrose kan zich ook manifesteren in de rug en de ruggenwervels. Bij artrose gaat de kwaliteit van het kraakbeen bij de botten en de gewrichten in de rug achteruit. Bewegen geeft rugpijn en de pijn wordt erger bij zwaar en verkeerd tillen. Ook zaken als verkeerd staan, zitten en slapen kunnen de pijn verergeren.

Hartaanval

Een hartaanval begint lang niet altijd met pijn op de borst. In een onderzoek naar pijn bij mensen met een hartaanval had 3 procent pijn die beperkt was tot het gebied tussen de schouderbladen. Deze pijn is vaak zeurend van aard en kan gepaard gaan met pijn op de borst, kortademigheid of duizeligheid.

Kanker

Longkanker vooral tumoren in de top van de long die bekendstaan als pancoasttumoren kan pijn veroorzaken tussen de schouderpijn door op zenuwen nabij de top van de longen te duwen. Andere kankers die in deze regio pijn kunnen veroorzaken, zijn slokdarmkanker, mesothelioom (borstvlieskanker), lymfomen en leverkanker. Kankers die zich naar de botten in de nek verspreiden of uitzaaien, zoals borstkanker, kunnen ook pijn veroorzaken tussen de schouderbladen, soms zonder andere symptomen.

Thoracale wervelcompressiefracturen

Een ingezakte borstwervel (thoracale wervelcompressiefractuur), vaak als gevolg van osteoporose (botontkalking), kan interscapulaire pijn veroorzaken.

Gordelroos

Gordelroos kan bijna overal in het lichaam pijn veroorzaken, afhankelijk van de zenuwwortels die het virus aantast, en kan optreden voordat een uitslag wordt opgemerkt. De pijn kan het meest uitgesproken zijn in het gebied tussen je schouderbladen.

Alarmsymptomen

Sommige oorzaken van pijn tussen de schouderbladen zijn ernstig en kunnen levensbedreigend zijn. Als pijn tussen de schouderbladen gepaard gaan met kortademigheid, pijn op de borst, duizeligheid, of zelfs als je slechts een 'onderbuikgevoel' hebt dat er iets ernstigs aan de hand is, schakel dan direct een arts in.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

De huisarts zal vragen stellen over de klachten die je ervaart en algemene gezondheidstoestand. Hij zal daarbij je medische geschiedenis in ogenschouw nemen. Deze arts zal vervolgens je hele schouder en schouderblad onderzoeken op zoek naar letsel, zwakte of andere tekenen.

Beeldvormend onderzoek

Beeldvormend onderzoek is niet altijd nodig om de oorzaak van de pijn tussen de schouderbladen te diagnosticeren. De arts kan echter een beeldvormend onderzoek laten doen, zoals een röntgenfoto, CT-scan of MRI-scan, als hij een afwijking vermoedt die de klachten veroorzaakt, voorbeeld een ingezakte wervel of spinale stenose.

Ibuprofen bij pijn tussen de schouderbladen / Bron: Martin SulmanIbuprofen bij pijn tussen de schouderbladen / Bron: Martin Sulman

Behandeling van pijn tussen de schouderbladen

Niet-chirurgische behandeling

In bijna alle gevallen zullen de symptomen verbeteren bij niet-chirurgische behandeling. Niet-chirurgische behandeling kan bestaan uit:
  • Niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's). NSAID's, zoals ibuprofen en naproxen, kunnen pijn en zwelling helpen verlichten.
  • Fysiotherapie. Je arts of fysiotherapeut biedt een oefenprogramma dat gericht is op de specifieke oorzaken van de klachten. Fysiotherapie richt zich bijvoorbeeld op:
    • Versterking van de spieren die de schouderblad stabiliseren en verplaatsen.
    • De spieren strekken die strak zijn en bewegingen van het schouderblad beperken.

Chirurgische behandeling

Als er sprake is van verwonding aan het schoudergewricht, kan de arts een procedure uitvoeren om de beschadigde weefsels te repareren of te reconstrueren. Dit wordt gevolgd door revalidatie om de normale beweging van het schouderblad te herstellen. Bij spinale stenose kan de vernauwing in het wervelkanaal worden opgeheven door het wijder maken van het wervelkanaal.

Prognose

De prognose is afhankelijk van de oorzaak. Als pijn tussen de schouderbladen wordt veroorzaakt door irritatie van s[pieren of verkeerde slaaphouding, dan zullen de klachten binnen enkele dagen verbeteren, alhoewel het dan wel van belang is dat de oorzaak van de klachten wordt weggenomen. Bij onderliggende aandoeningen die chronisch zijn, kan behandeling de klachten verlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke steken in de borst?Pijnlijke steken in de borst?Heeft u dat ook wel eens? Last van een stekende pijn in de borst en weet u niet goed wat u er mee aanmoet, in dit artike…
Notalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nekNotalgia paresthetica: jeukende bruine vlek bovenrug of nekNotalgia paresthetica (NP) is een relatief veelvoorkomende jeukende huidaandoening. Het klassieke beeld is een eenzijdig…
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
EHBO - VerslikkenHet is heel erg vervelend als iemand zich ergens in verslikt, of dat iemand stikt in een voorwerp of een stukje eten. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • Martin Sulman. Galstenen symptomen. www.symptomen-behandeling.nl/1/galstenen_symptomen_449553.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 1-7-2015)
  • Media Family. Pain Between the Shoulder Blades: Causes and Treatments. https://www.mediafamily.org/pain-between-the-shoulder-blades/ (ingezien op 5-5-2019)
  • Ortho Info. Scapular (Shoulder Blade) Disorders. https://orthoinfo.aaos.org/en/diseases--conditions/scapular-shoulder-blade-disorders (ingezien op 5-5-2019)
  • Very Well Health. What Causes Pain Between the Shoulder Blades? https://www.verywellhealth.com/pain-between-shoulder-blades-2248950 (ingezien op 5-5-2019)
  • Afbeelding bron 1: Greyerbaby, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 5: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/AndreyPopov
  • Afbeelding bron 7: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Pijn tussen schouderbladen: symptomen, oorzaak & behandeling"

Reacties

Kerkhof Mariette, 01-04-2017 10:42 #5
Kan iemand mij helpen, het betreft hier pijn tussen schouderbladen. Rib 5 (rechts) en ribben 2 en 3 aan mijn linkerzijde 'verschuiven' steeds. Ga reeds enkele jaren naar kinesist. De frequentie van de behandeling vermeerdert in die zin dat ik nu bijna elke week behandeld word. De ribben worden steeds terug 'op hun plaats gelegd'. Een mri heeft niets fout opgemerkt. Dokters (huisarts en specialist fysische geneeskunde) en kinesist hebben hier geen verklaring voor het steeds 'verschuiven' van deze ribben.

groeten,

mevrouw Kerkhof Mariette

S., 29-11-2015 22:38 #4
Hallo. Ik vrouw van 35 heb vorige week 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met een zware longontsteking. Ik ben behandeld met anti biotica d.m.v. infuus en daarna verder thuis de kuur afgemaakt. Nu ben ik al 2 dagen klaar met de kuur maar nu heb ik enorme pijn tussen mijn schouderbladen. Een hele zware zeurende pijn. Ik heb vroeger een klaplong gehad en de pijn lijkt daar een beetje op. Is die pijn normaal als je herstellende bent van een longontsteking? Deze pijn heb ik nog niet eerder met mijn longontsteking gehad. Morgen moet ik terug naar het ziekenhuis voor controle foto en bloed prikken, maar het zit me nu toch niet lekker.

S. R., 17-08-2014 19:02 #3
Weet iemand wat ik hier aan kan doen om het te voorkomen / verbeteren?

Gister ben ik weereens gaan hardlopen en nu had ik vanochtend pijn in mijn bovenrug (tussen de schouderbladen net boven m'n bh-bandje). Ik heb het net losgedraaid door mijn schouders te draaien en dan over mijn schouder naar achter te kijken en toen klonk er een harde knoek, alsof er een wervel weer op z'n plek schoot

M. R., 21-06-2014 08:28 #2
Een stevige griep of langdurige verkoudheid kan ook pijn tussen schouderbladen veroorzaken.

Emmy, 07-03-2013 16:39 #1
Al een lange tijd heb ik last van een wervel tussen mijn schouderbladen. Enkele jaren geleden is een mri gemaakt waarbij alleen slijtage gezien werd in de nek en laag in de rug. Vorig jaar bleek met een botscan er ook een rib beknelling of slijtage te zijn. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Volgens de arts (pijnbestrijding) kan dit niet de oorzaak van de pijn zijn.
De pijn is vaak ondraaglijk. Ook bij aanraking. Er is geen uitstralingspijn naar mijn armen, wel naar mijn nek en hoofd. Ook 's nachts kan ik er veel last van hebben. Bij het rijden over een hobbel of met knijpen met mijn hand doet ook deze wervel veel pijn. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn tussen schouderbladen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!