InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > EHBO - Verslikken

EHBO - Verslikken

Het is heel erg vervelend als iemand zich ergens in verslikt, of dat iemand stikt in een voorwerp of een stukje eten. De kans dat je dit gebeurd bestaat wel degelijk. En daarom is het handig om te weten hoe je hiermee om moet gaan, en wat je het beste kan doen als je in de situatie komt dat iemand stikverschijnselen heeft. Wat zijn de beste manieren om zo iemand te helpen, hoe kun je het beste hulp bieden? Iemand die zich heeft verslikt, probeert het obstakel eerst uit te hoesten. Dit is goed. Als het hoesten zwak en ineffectief wordt en de lippen en huid blauw worden, verleent U de volgende eerste hulp.

Baby

Leg de baby me tde borst omlaag op uw onderarm en hand, gesteund door uw knie; houd hierbij het hoofdje het laagst. Sla stevig tussen de schouderbladen.

Kind

Leg het kind met de borst omlaag over uw knie, zodat de bovenkant van de borst en het hoofd omlaag hangen. Houd het kind met één hand bij de zij vast. Sla met uw andere hand stevig tussen de schouderbladen om de verstopping los te krijgen. Als het kind weer gaat hoesten, wacht u om te zien of het probleem zo wordt opgelost. Als dit niet gebeurt, herhaalt u de handelingen.

Volwassene

Als het slachtoffer op uw verzoek kan reageren, vraag hem dan op een stoel te gaan zitten met het hoofd (gesteund door de handen) net boven de knieën. Sla tussen de schouderbladen en moedig aan tot meer hoesten.

Als dit niet helpt gaat u achter het slachtoffer staan en vouwt uw handen stevig onder zijn middel. Trek kort en krachtig in een iets opwaartse richting.
Dit is de Heimlich-handgreep.

Bij een bewusteloos slachtoffer knielt u naast zijn heupen. Leg de muis van uw hand net onder de ribbenkast; plaats daarover uw andere hand en wrijf stevig naar voren en achteren.
© 2008 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
EHBO bevriezingEHBO, Eerste Hulp Bij Ongelukken, het woord zegt het al. Bij EHBO gaat het er om dat je iemand kunt helpen als hij een o…
Anginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgenAnginofobie, angst om te stikken: symptomen en gevolgenAnginofobie is de angst om te stikken en wordt ook wel stikangst, ademhalingsvrees of pnigofobie genoemd. In het Engels…
De EHBO-app kan je leven reddenDe EHBO-app kan je leven reddenEen EHBO-app. Het is inmiddels tijdens de aardbeving in Haiti bewezen dat zo'n app levens kan redden. In Nederland heeft…

Reageer op het artikel "EHBO - Verslikken"

Reacties

Ageeth, 16-11-2017 05:20 #3
Onlangs verslikte ik me in een broodkruimel. Ik probeerde deze uit mijn keel te hoesten maar kon een paar seconden geen adem krijgen en was echt doodsbang. Ik was alleen thuis.
Wat kan ik doen als me dit nog eens overkomt?

Alvast bedankt.

Else, 01-08-2010 18:25 #2
Hallo, ik had een vraag over verslikken! Ik heb de opleiding vpk gedaan, en bij verschillende doelgroepen gewerkt.
Bij al deze doelgroepen zag ik, dat wanneer iemand zich verslikte, de zorgverlener hard op de rug van de zorgvrager klopte. (ik heb geleerd dat wanneer je dit doet, er een grote kans bestaat dat het stuk voedsel naar de longen schiet.)
Klopt dit?

Ik hoop een reactie te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Else Boom

Bep Naus, 28-05-2010 11:46 #1
Heb me niet verslikt in iets maar komt spontaan op zetten en krijg echt geen lucht, wat te doen als er niemand in de buurt is wat te doen. Kunt U me helpen of een tip geven met dank Bep Naus.

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 03-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!